بندر خشک در اصفهان

با توجه به محدودیت‌های ارزی در ایران بسیاری از کارشناسان معتقدند برای استفاده بهینه از منابع موجود ارز در ایران بهترین راهکار مدیریت واردات و تقویت تولید داخلی است.

به گزارش ایراسین؛ در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری با نامگذاری اقتصادی سال‌ به مسئولان و سیاست‌گذاران اقتصادی کشور این مهم را یادآوری فرموده‌اند که حمایت از تولیدات داخلی فرصتی برای اقتصاد کشورمان است که نباید آن را نادیده بگیریم.

این درحالی است که متاسفانه تاکنون بیشتر تصمیم‌گیری‌های انجام شده از سوی مدیران میانی نه تنها عاملی در رونق تولید و حمایت از تولیدات وطنی نبوده بلکه بعضا مشکلاتی را هم به این بخش تحمیل کرده است.

مدیریت به معنی ممنوعیت نباشد

علیرضا مناقبی عضو هیات مدیره مجمع عالی واردات در این زمینه به خبرنگار ما گفت: سیاست حمایت از تولیدات ملی با مدیریت واردات یکی از بهترین سیاست‌ها در تمامی کشورها است اما به دلایلی این موضوع در ایران سلیقه‌ای شده و مشکلاتی برای تولید ایجاد کرده است.

مناقبی در ادامه افزود: برای دریافت واقعیت امر لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که اصولا واردات زمانی صورت می‌گیرد که بازار نیاز به کالا داشته باشد و درصورتی که تولید داخلی توان تامین نداشته باشد راهی جز واردات باقی نمی‌ماند.

وی معتقد است برداشت‌های شخصی تا کنون عاملی بوده برای به حاشیه رانده شدن موضوع مدیریت واردات و همواره این برداشت‌ها اوضاع را بدتر از قبل کرده بجای اینکه مشکلات برطرف شود.

به گفته عضو هیات مدیره مجمع عالی واردات در شرایط فعلی و برای حمایت از تولیدات داخلی باید روند ورود کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه را تسهیل کنیم و اجازه دهیم تا تولید کنندگان به‌راحتی بتوانند نیازهای مواد اولیه خود را تامین کنند.

مناقبی به خبرنگار ما گفت: ایجاد ممنوعیت دستاوردی بجز بروز مشکلات و قاچاق نخواهد داشت بلکه به تسهیل روند ورود کالاهای واسطه‌ای و ماشین‌آلات و مواد اولیه ناخودآگاه تولیدات داخل به اندازه‌ای می‌رسد که نیازی به واردات کالای اساسی یا کالای مصرفی نداریم.

به اعتقاد این عضو اتاق بازرگانی هیچ بازرگان یا واردکننده‌ای کالایی را وارد نمی‌کند که امکان فروش آن رانداشته باشد بنابراین وقتی کالایی وارد می‌شود که تقاضا برای آن وجود داشته باشد.

عضو هیات مدیره مجمع عالی واردات درباره علاقه بیشتر مردم به کالاهای خارجی تاکید کرد: متاسفانه برخی محصولات ایرانی به دلیل اینکه تولیدکنندگان هیچ توجهی به کیفیت محصولات خود نداشتند و این موضوع عامل تغییر سلیقه و ذائقه خرید مردم شده است.

اشتغال‌پایدار با مدیریت واردات

مهدی کریمی تفرشی عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران با اشاره به اهمیت مدیریت واردات به خبرنگارما گفت: واردات بی‌رویه در هر اقتصادی باعث از بین رفتن فرصت‌های شغلی در آن منطقه می‌شود، به همین دلیل مدیریت واردات به منزله اشتغال‌پایدار است.

تفرشی در ادامه افزود: متاسفانه تاکنون با موضوع مدیریت واردات که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده به صورت سلیقه‌ای و غیرحرفه‌ای برخورد شده است به صورتی که برخی از واحدهای تولیدی که اتفاقا محصولات پرتقاضا تولید داشتند بامشکل واردات مواد اولیه روبرو شده و اکنون زمینگیر شده‌اند.

وی معتقد است بی‌توجهی به این موضوع و برداشت‌های شخصی از قوانین و ممنوعیت واردات به جای مدیریت عاملی در افزایش نرخ بیکاری و صعودی شدن حجم واردات از کشورهای خارجی یا همان وابستگی به بازارهای خارجی است.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران تصریح کرد ایران در بسیاری از موارد قدرت تامین نیازها در داخل را دارد اما بعضا به دلیل دسترسی ساده و همچنین رانت‌هایی که وجود دارد می‌بینیم حتی در بخش کالاهای اساسی وارداتی صورت می‌گیرد که از بین رفتن توان تولیدی را دامن می‌زند.

کریمی تفرشی درباره توان تولیدی داخلی هم به خبرنگار ما گفت: در این زمینه اگرچه بسیار شایسته و قابل تقدیر است که تولیدکنندگان داخلی امکان تولید محصولاتی را داشته باشند و دولت هم باید از آنها حمایت کند؛ اما می‌بینیم ممنوعیت واردات بدون توجه به نیاز بازار وضع می‌شوند که همین موضوع چالشی جدی برای تولید کنندگان شده و بسیاری را مشکل تامین مواد اولیه روبرو کرده است.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در بخش برخی مواد اولیه می‌بینم مثلا نیاز داخلی 500 تن در ماه است و یک تولید کننده داخلی با توان تولیدی 150 تن داریم که مسئولان تنها با نام حمایت از این تولید و بدون توجه به صنایع پایین دستی ممنوعیت واردات مواد تولیدی این تولید کننده ایرانی را صادر می‌کنند. اینجاست که می‌بینیم یک تولیدکننده مثلا با 100 نفر پرسنل عامل بیکاری چند هزار نفر صنایع مرتبط می‌شود و مسئولان تاکنون به این مهم توجه ندارند.

مراقبت از افزایش قاچاق باشیم

علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ما گفت: موضوع مدیریت واردات اگرچه ساده به نظر می‌رسد اما نباید فراموش کنیم مدیریت واردات می‌تواند ارتباط مستقیمی با موضوع قاچاق داشته باشد.

کریمی در ادامه افزود: وقتی صحبت از واردات می‌کنیم دقیقا موضوع تامین نیازهای جامعه است بنابراین اگر بخواهیم ممنوعیت غیر منطقی در واردات ایجاد کنیم مستقیم به استقبال افزایش قاچاق رفته‌ایم نکته‌ای که بازهم به تولید داخلی صدمه می‌زند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است برای دستیابی به نتیجه مناسب بهترین گزینه جلوگیری و محدود کردن واردات کالاهای غیرضرور است، به این دلیل که این کالاها درصورتی که وارد نشوند نه تنها در تولیدات داخل اثرگذاری ندارند بلکه مانع خروج ارز از کشورمان نیز خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش واردات غیرعادی غذای حیوانات در چند سال اخیر به خبرنگار ما گفت: تولید این اقلام نه تکنولوژی خاصی لازم دارد و نه اینکه موادی خارق‌العاده دارد که در کشورمان نداشته باشیم؛ به همین دلیل با ممنوعیت واردات آنها و حمایت از طرح‌های تولیدی می‌توانیم به مقصود خودمان برسیم و درصورت افزایش تولید صادرات هم داشته باشیم.

کریمی در ادامه افزود: برای مدیریت واردات و حمایت از تولید کنندگان داخلی از مهمترین پیش‌نیازها داشتن و دسترسی به آمارهای دقیق و واقعی است چون با استفاده از این آمارها می‌تواند به مسئولان و سیاست‌گذاران این امکان را بدهد که تصمیم‌گیری کنند نیاز واقعی چیست و چقدر توان تولید داریم بنابراین این واقعا معنای مدیریت واردات است.

وی در پایان تصریح کرد: موضوع مدیریت واردات باید در تمامی موارد بجز مواد اولیه‌ای که در ایران کم داریم و تجهیزات اعمال شود چون این کالاها هرچه وارد شود و به محصولات نهایی تبدیل شوند برای اقتصاد ایران اشتغال و ارزش افزوده به ارمغان می‌آورد و به قول معروف نه تنها زیان‌آور نیست بلکه سودآور است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =