نگاهی بر اثرات انقلاب صنعتی چهارم بر صنعت فولاد جهان

انقلاب صنعتی چهارم آثار عمیقی بر صنعت فولاد در جهان داشته و باعث شده تا حرکت به سمت دیجیتالی شدن برای تولید فولاد در راس برنامه‌های فولادسازان بزرگ جهان قرارگیرد.

به گزارش ایراسین، دوره چهارم انقلاب صنعتی که گفته می شود بر پایه های انقلاب سوم که بر اساس علم الکترونیک و فناوری اطلاعات بنا شده، خود به دنبال همجوشی فناوری‌های مختلف بوده تا مرزهای زیست محیطی و دیجیتال و .. را بپیماید.

در این میان صنایع مختلفی نیز وجود دارند که با آغاز این دوره انقلاب صنعتی نیز تلاش های بسیاری در جهت مکانیزه شدن و استفاده از رباتها برای انجام کارهای خود انجام داده اند. شرکت های معدنی و فولادی نیز صرفا به دلیل نوع عملیات کاریشان که سخت و گاها خطرناک بوده سعی داشتند تا در این زمینه پیشرو باشند و تا حدودی نیز توانسته اند در این مسیر گام بردارند. لازم به ذکر است که از نتایج مهم استفاده از فناوری های نوین در صنعت فولاد، کاهش میزان هزینه ها و افزایش بهره وری در تولید بوده و سرعت کار را چندین برای می کند. 

در این راستا مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارشی در خصوص آینده صنعت فولاد و اقدامات شرکت های کلیدی و پیشرو جهانی درصنعت فولاد درحوزه توسعه فناوری ونوآوری ارائه کرده و در آن از کشورهایی همچون چین، ژاپن، کره جنوبی، هند، روسیه، اتحادیه اروپا، ترکیه و ایالات متحده آمریکا نام برده و آنها را به عنوان تولیدکنندگان بزرگ فولاد معرفی کرده است. چرا که این کشورها توانسته اند  در جهان گام های مؤثری در راستای بهره گیری از دستاوردهای انقلاب صنعتی چهارم داشته باشند.

برای نمونه اول نگاهی به کشور چین به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد در جهان می پردازد و می گوید که این کشور تأثیر گسترده ای روی صنعت فولاد این کشور داشته و شرکت های بزرگ فولادی با ابتکارات و طرح های جدی، در این مسیر پیشرو بوده اند. همچنین نهادها و مراکز جدیدی نیز برای توسعه این اکوسیستم شکل گرفته و ارتباطات پویا و نظام مندی بین غول های فناوری و فولادسازی چین ایجاد شده است. از سوی دیگر کشور ژاپن همواره در صنعت و فناوری پیشتاز بوده نیز با وجود نداشتن مواد اولیه برای تولید فولاد نیز توانسته برای انقلاب صنعتی چهارم در صنعت فولاد بسیار جدی عمل کرده و از دولت تا فولادسازان عمده این کشور، همه در این مسیر، همگام و منسجم در حرکت هستند.

کشور بعدی کره جنوبی است که نام شرکت پوسکوی کره جنوبی در بین برترین و بزرگترین فولادسازان جهان قرار گرفته و نسبت به سایر فولادسازان بزرگ این کشور در جهت ادغام فناوریهای نوین و صنعت فولاد برمبنای استانداردهایی که بر پیشبرد مفهوم کارخانه و تولید هوشمند، همچنین آموزش نیروی انسانی ماهر برای دنیای دیجیتال، متمرکز است، تلاش می کند.

یکی دیگر از کشورهای بزرگ فولاد ساز که اکنون به یکی از قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان نیز تبدیل شده، هندوستان است که اقدامات حمایتی دولت این کشور برای دیجیتالی کردن بخش تولید و به خصوص پژوهش در صنعت فولاد نیز مثال زدنی است. نهادهای دولتی مختلف با اختصاص بودجه‌های قابل توجه به پژوهش‌های نوآورانه در صنعت، عزم راسخ خود را برای تحول دیجیتال نشان داده اند.

این موارد در حالی مطرح می شود که طرح‌های دیجیتالی در کشورهای اروپایی نیز مهم و فراگیر هستند و بسیاری از نهادها و تشکل‌ها در اتحادیه اروپا در تلاش برای حمایت از این طرح ها هستند.  

همچنین شرکت‌های فناور با شتاب خوبی در این راستا در حال حرکت بوده و شواهد نشان می‌دهد که انقلاب صنعتی چهارم در این اتحادیه به صورت جدی در حال پیگیری و پیاده  سازی است.

برای مثال کشور روسیه با شکل دادن همکاری های گسترده بین شرکت های فولادی و شرکت های فعال در زمینه فناوری اطلاعات و با مشارکت دادن دانشگاه ها و حفظ ارتباطشان با صنعت به سمت انقلاب صنعتی چهارم و دیجیتال سازی تولید فولاد پیش می‌رود و در تلاش برای پیشبرد اهداف "تولید پیشرفته "است تا بتواند از رقبای خود در این صنعت پیشی بگیرد.

کشور ترکیه نیز که در همسایگی ایران قرار دارد به عنوان الگوی موفقی از ایجاد ارزش افزوده از صنعت فولادسازی به شمار می رود زیرا بدون اتکا به منابع معدنی و انرژی ارزان ایجاد کرده و فناوری نقش مهمی در تولید این کشور دارد. در سال های اخیر اقدامات سیاستی دولت ترکیه بر توسعه فناوری های برافکن در راستای انقلاب صنعتی چهارم متمرکز بوده و این مسیر نیز توسط شرکت های بزرگ فولادی ترک دنبال شده است.

در این میان شاهدیم که انقلاب صنعتی چهارم در سطح حاکمیتی و سیاستی ایالات متحده آمریکا نیز به سرعت پیگیری می شود و بازتاب گستردهای در سطح حاکمیتی و نهادهای مربوطه داشته است.  به طور خاص و در سطح شرکت ها، دو شرکت بیگریوراستیل و نیوکور، اقدامات پُرشتابی را انتخاب کردند و توسعه فناوری در انقلاب صنعتی چهارم را در صدر اولویت‌های توسعه ای خود قرار داده اند.

در نهایت می توان گفت ایران نیز به عنوان یکی از تولیدکنندگان فولادی بزرگ در جهان به شمار می آید و در رتبه 10 تولیدکنندگان این فلز استراتژیک قرار گرفته، باید دید که با توجه به سرعت بالای تولیدکنندگان فولادی در جهان در جهت دیجیتالی شدن به پیش می روند، تا چه اندازه توانسته اند به سمت دیجیتالی شدن در فولاد سازی پیش بروند و تاثیرات حاصل از انقلاب صنعتی چهارم را در ایران نشان دهند. این موضوع در حالی مطرح می شود که وابستگی صنعت فولاد در ایران به سوخت ارزان و در دسترس بودن مواد اولیه به دلیل برخورداری از منابع غنی مواد معدنی در کشور، حرکت کندتری نسبت به کشورهای یاد شده داشته و مسیر طولانی برای پیوستن به این کشورها داشته باشد.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =