بهرامن

رییس خانه معدن ایران گفت: اگر سرمایه گذاری را در ابتدای زنجیره به خوبی انجام ندهیم در یک تا 2 سال آینده با چالش بدی که همان مواجه با کمبود مواد اولیه است، روبرو خواهیم شد و متاسفانه اکنون توجیهی برای ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی بدلیل نداشتن توجیه اقتصادی به این بخش وجود ندارد.

محمدرضا بهرامن در گفت و گو با "ایراسین" با بیان این مطلب در ادامه افزود: در حال حاضر مشاهده می کنیم که مصرف محصولات فولادی در کشور به این اندازه نبوده و فعالیت‌های عمرانی نیز به گونه ای نیست که بگوییم مشتقات فولاد را به طور کامل در کشور نیاز داریم و در شرایط ویژه هستیم. از طرفی میزان مصرف کشور در زمان اوج فعالیت عمرانی نیز مشخص است. بنابراین باید سیاست ما در جهت حفظ بازارهای صادراتی باشد و نه تنها به سمت کاهش میزان صادرات برویم بلکه به دنبال افزایش میزان صادرات در کشور باشیم.

به گفته وی، یکی دیگر از مواردی که در این زمینه وجود دارد، توجه به اول زنجیره فولاد است. به این شکل که انگیزه را برای سرمایه گذاری در حلقه‌های نخست زنجیره تولید فولاد فراهم کنیم تا در آینده نه چندان دور با کمبود مواد اولیه فولاد یعنی سنگ آهن مواجه نشویم. زیرا اگر در این بخش که از اکتشاف شروع شده و به تولید کنسانتره و گندله می انجامد ، سرمایه گذاری به موقع انجام نشود، در نهایت نمی‌توانیم به ذخایر جدید سنگ آهن دست پیدا کنیم و همین موجودیت فعلی را خواهیم داشت و حتی انگیزه اکتشافات بین بهره برداری و هم زمان با استخراج نیز از بین خواهد رفت.

وی ادامه داد: بنابراین باید شرایطی ایجاد کنیم که مشکلات اول زنجیره به خوبی منتفع شود تا سرمایه‌گذاری های جدید به ابتدای زنجیره تولید فولاد سرازیر شوند تا این صنعت در انتهای زنجیره با توجه به تولید 55 میلیون تنی برای افق 1404 با کمبود مواد اولیه مواجه نشود.

بهرامن افزود: معادن ما در کشور به عمق رسیده اند و میزان ذخیره و عیار ماده معدنی آنها کاهش یافته است، لذا اگر سرمایه گذاری را در ابتدای زنجیره به خوبی انجام ندهیم در یک تا 2 سال آینده ما با چالش بدی که همان مواجه با کمبود مواد اولیه است، روبرو خواهیم شد. بنابراین لازم است برای تمام این زنجیره فرمولی را به کار ببریم که به خوبی در این بخش به خصوص در معدنکاری عمیق که اکنون در ایران مرکزی و دیگر بخش ها انجام می شود سرمایه گذارتان ورود کنند، چراکه اکنون توجیهی برای ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی بدلیل نداشتن توجیه اقتصادی به این بخش وجود ندارد.  

انتها/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =