• ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
  • کد خبر: 5907
  • readingTime: ۱ دقیقه
زهرا سعیدی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از سیاست خام فروشی منابع در کشور انتقاد کرد و گفت: خام فروشی آفت اقتصاد است.

زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایراسین در خصوص راه‌های جایگزین کردن صنعت فولاد برای عدم وابستگی کشور به نفت، اظهار داشت: متاسفانه اقتصاد کشور ما دچار آفت خام فروشی است. برای مثال اگر در صنعت نفت تفکر ایجاد ارزش افزوده را داشتیم و در مسیر توسعه پالایشگاه‌های کوچک حرکت کرده بودیم، امروز با مشکلات برآمده از عدم صدور نفت به سایر کشورها روبرو نشده بودیم.

وی ادامه داد: در بحث فولاد نیز نباید تمرکز ما تنها به تولید صرف فولاد باشد، بلکه باید در مسیر صنایع زیر دستی در صنعت فولاد نیز فعال‌ تر عمل کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم توجه صنایع بزرگ کشور به مسائل زیست محیطی، بیان داشت: گاهی در مسیر توسعه صنایع با پدیده آسیب به محیط زیست مواجه هستیم و شاید منافع زود بازده از استخراج و یا تولید مواد مورد نیاز خود را بر حفظ محیط پیرامونی مقدم می‌دانیم.

سعیدی با هشدار در خصوص احتمال مرگ مشاغل در مسیر پیشرفت صنایع عظیم، عنوان داشت: یکی از آسیب‌هایی که باید صاحبان صنایع به آن توجه جدی داشته باشند، بحث از بین رفتن موقعیت‌های شغلی در مقابل پیشرفت تکنولوژی و فرایند ماشینی شدن است. به همین دلیل باید صنایع عظیم با ایجاد صنایع کوچک و همچنین توسعه کار خود در بخش‌های زیرین از این آسیب جلوگیری کنند.

وی با تاکید بر امر خلاقیت در عرصه صادرات، اظهار داشت: بازار رقابتی صادرات مستلزم علم روز است. اگر در بحث فولاد و یا صنایع مشابه اقدام به تولید محصولات متنوع و منطبق با زندگی مدرن نکنیم، به هیچ عنوان نمی‌توانیم بازار کشورهای مختلف را به دست بیاوریم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: موضوع عدم وابستگی به نفت چندین سال است که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان یک مطالبه اقتصادی مطرح می‌شود و تحقق آن نیز تنها با شعار و یا ارائه تئوری میسر نمی‌شود، بلکه باید با یک برنامه ریزی صحیح و بلند مدت در مسیر اقتصاد مولد در تمامی حوزه‌ها گام برداشت.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =