خودرو

درحالی وزیر صنعت، معدن و تجارت برای مدیریت بازار خودرو 24 مهلت داده و به قول معروف التیماتومی برای جلوگیری از روند غیرعادی افزایش قیمت صادر کرده که بسیاری از کارشناسان معتقدند دوباره وارد دور باطلی شده‌ایم که نه تنها دستاوردی نخواهد داشت بلکه مشکلات را بیشتر از گذشته خواهد کرد.

به گزارش ایراسین؛ رضا رحمانی درحاشیه جلسه بررسی وضعیت بازار خودرو تاکید کرد باید 24 ساعت آینده وضعیت بازار مشخص شده و شرایط به حالت عادی باز گردد.

این درحالی است که دقیقا بعد از جلسه رئیس شورای رقابت خبر از ابلاغ قیمت‌ها کمتر از 24 آینده یعنی امروز داد تاجایی که حتی سخن از ارایه فرمول قیمت‌گذاری هم به میان آمد؟

اما سئوال اینجاست که آیا واقعا مشکل صنعت خودرویی ما 24 ساعته برطرف می‌شود یا اینکه باز هم درگیر دور باطلی شده‌ایم که مردم بازنده اصلی آن خواهند بود؟

خودروسازی ایران باید تعطیل شود

دکتر جمشیدپژویان رئیس اسبق شورای رقابت درباره اولتیماتوم وزیر صنعت به خبرنگار ما گفت: صنعت خودروسازی ایران درگیر مشکلاتی است که هرچند وقت یکبار گوشه‌ای از آن نمایان می‌شود و مردم باید هزینه آن را بپردازند.

پژویان در ادامه افزود: هیچ قاعده و قانونی در اقتصاد یا تولید نمی‌تواند بجای عرضه و تقاضا نتیجه مثبت داشته باشد و هرچه بخواهیم این واقعیت را انکار کنیم فقط هزینه‌ها و مشکلات را بیشتر کرده‌ایم؛ این دقیقا اتفاقی است که برای صنعت خودروسازی ایران روی داده است.

وی تصریح کرد: فرمول قیمت‌گذاری خودرو در ایران از ابتدا اشتباه بوده و هرزمان که تصمیم به اصلاح آن گرفته شده مقاومت‌هایی در این زمینه به میان آمده و نهایتا موضوع به انحراف کشیده شده است. به عنوان مثال چرا خریداران باید هزینه شکست سرمایه‌گذاری‌های خودروسازی در جایی غیر از صنعت خودرو را بپردازند؟

رئیس اسبق شورای رقابت تاکید کرد: امروز اگر صنعت خودرویی ایران بطور کلی تعطیل شود قطعا هزینه و مشکلات کمتری به اقتصاد ایران وارد می‌شود تا اینکه بخواهیم دوباره برای چندماهی مشکلات را به تعویق بیاندازیم.

پژویان به خبرنگار ما گفت: خودرو حاصل فعالیت زنجیره‌ای از تامین کنندگان است و اگر واقعیت بازار خودرو را بخواهیم بدانیم باید ببینیم این زنجیره چطور عمل می‌کند که برآوردها و بررسی‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی حال حاضر نشان می‌دهد زنجیره با ظرفیت بسیار پایینی درحال دست و پا زدن است. بنابراین کاملا طبیعی است خودروسازی‌ها هم با ظرفیت بسیار کم تولید داشته باشند.

وی در ادامه افزود: تیراژ پایین تولید به معنی افزایش هزینه‌های تولید خواهد شد و عرضه کم خودرو در بازار به معنی عطش بالا و عدم تعادل عرضه و تقاضا است که حاصل همه این موارد می‌شود شرایطی که اکنون تجربه می‌کنیم؛ خوب حالا از مسئولان باید پرسید واقعا 24 ساعته می‌توانیم مشکل را حل کنیم یا اینکه قرار است دوباره مسئله را پاک کنیم و به حاشیه برویم؟ این دور باطلی است که مدت‌ها در صنعت خودروی ایران زده می‌شود.

با دستور بازار مدیریت نمی‌شود

سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در این زمینه به خبرنگار ما گفت: مشکل اخیر بازار خودرو مربوط به عرضه این وسیله در بازار است و قیمت‌های فعلی به هیچ عنوان منطقی نیست و با واقعیت فاصله معناداری پیدا کرده است.

مؤتمنی در ادامه افزود: بطور کلی بازار از سیستم عرضه و تقاضا تبعیت می‌کند و همواره دیده‌ایم به مجرد اینکه عرضه خودرو به بازار کاهش یافته روند صعودی قیمت‌ها آغاز شده است اگرنه افزایش قیمت عادی و معمول سالانه برای همگان پذیرفته شده است و بازار با این موضوع کنار آمده است.

به گفته این مقام صنفی بارها و بارها طی سنوات گذشته دیده‌ایم ورود مقامات به بازار خودرو با دستورالعمل‌ها و بگیر و ببندهای مشابه نه تنها تاثیری نداشته بلکه بعد از مدتی فراموش شده و اوضاع از قبل هم بدتر شده بنابراین امروز هم نباید اینگونه با بازار برخورد کنیم.

وی تاکید کرد: اصولا بازار با دستورالعمل مدیریت نمی‌شود بلکه یک فرمول کاملا ساده در این زمینه حاکم است که همان موضوع عرضه و تقاضا است. چطور انتظار داریم خودرو کم تولید کنیم اما قیمت ثابت بماند یا اینکه با ابلاغیه‌هایی بخواهیم آن را پایین نگهداریم؟

مؤتمنی معتقد است بهترین کاری که دولت و مسئولان می‌توانند درباره بازار خودرو انجام دهند ایجاد شرایط تولید و عرضه متناسب با نیاز بازار است درغیر این صورت فقط یک هفته قیمت‌ها مصنوعی کاهش یافته و دوباره روند صعودی آغاز می‌شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو به خبرنگار ما گفت: قیمت‌ها در شرایط فعلی به هیچ عنوان واقعی نیست و اعداد و ارقامی که از سوی برخی سایت‌ها یا رسانه‌ها مطرح می شود اشتباه و تنها یکسری رقم است و در بازار کسی این ارقام را برای خرید پرداخت نمی‌کند.

تصمیم‌های اشتباه خودروسازان این مشکلات را ایجاد کرده است

سید جواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره دستور وزیر صنعت برای مدیریت بازار به خبرنگار ما گفت: واقعیت امر اینجاست که اصولا صنعت خودرویی ایران به دلیل تصمیم‌گیری‌های اشتباه مدیران خودروسازی‌ها اکنون به این وضعیت رسیده است.

حسینی‌کیا در ادامه افزود: خودروسازان در سنوات گذشته به دلیل همین سوء مدیریت‌ها نتوانستند روند جایگزینی خودروهای پرتیراژ را ایجاد کنند و اکنون با درنظر گرفتن حذف دو خودروی پرتیراژ که سهم بالایی در تامین نیاز بازار داشته می‌بینیم یکباره خلاء قابل توجهی ایجاد می‌شود.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: بررسی‌های اماری نشان می‌دهد سهم دو خودروی حذف شده از خطوط تولید بسیار بالاست درحالی که اگر جایگزینی برای انها ارائه نکنیم قطعا یکباره عرضه خودرو با تقاضای موجود اختلاف معناداری پیدا می‌کند که واسطه‌ها و سفته‌بازان هم از این فرصت استفاده می‌کنند.

به گفته حسینی‌کیا شاید تاکنون با صنعت خودروسازی تعارف داشتیم و نظارت دقیقی برعملکرد آنها نداشته‌ایم بنابراین حالا اگر واقعا قصد برطرف کردن مشکل را داریم بهتر است تعارف را کنار بگذاریم و واقعیت خودروسازی را بپذیریم و براساس آن عمل کنیم.

حسینی‌کیا به خبرنگار ما گفت: البته وزیر محترم صنعت قطعا در راستای منافع خریداران و تولید کنندگان دستور صادر کرده‌اند ولی بعید است 24 ساعته مشکلاتی که حداقل ریشه ده ساله دارند را بتوانیم برطرف کنیم.

وی درباره برخی از سیاست‌ها مثل فروش خودرو به افرادی که پلاک ندارند تصریح کرد: هر تصمیمی غیراز تعادل عرضه و تقاضا به مشکلات دامن زده و دوباره پای واسطه‌ها به بازار باز شده و تنها بازنده میدان مصرف‌کنندگان می‌شوند و خودروسازی ایران نیز هیچ دستاوردی هم نخواهد داشت.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =