حذف صفر

درحالی چند روز پیش مجلس شورای اسلامی لایحه حذف چهارصفر از پول ملی را به تصویر رساند که از همان ساعات ابتدایی انتشار خبر واکنش‌های متفاوتی در این زمینه مطرح شد و بسیاری براین باورند که در شرایط فعلی اقتصاد کشور اولویت اینکار نبوده و اصولا بجای اینکه مشکلات ساختاری رسیدگی و برطرف شوند حاشیه سازی شده است.

به گزارش ایراسین، در این زمینه اگرچه مسئولان با استدالال اینکه تقویت پول ملی صورت گرفته و این اتفاق را زمینه‌ساز تحولات اقتصادی آتی می‌دانند از تصمیم‌گیری مجلس رضایت دارند، اما نباید فراموش کنیم که این سیاست اقتصادی در دهکده جهانی دارای تجارب مختلفی بوده که با بررسی تعدادی از آنها می‌بینیم نکات مبهم زیادی در اقتصادکشور به این سیاست سایه افکنده است.

براساس آمارهای مطرح شده کشورهایی مثل ترکیه، برزیل، زینباوه و چندین کشور دیگر در سنوات مختلف با استفاده از این سیاست تلاش کرده‌اند که دودوتای اقتصادی خود را به همان سرمنزل چهارتای خودمانی برسانند اما بعضا به دلیل مشکلات ساختاری اقتصاد و بی‌توجهی مسئولان در این زمینه‌ها نتایج نگران کننده‌تر از قبل شده است.

برخی از کارشناسان اقتصادی کشورمان نیز با اشاره به همین تجارب معتقدند شاید حذف صفرهای پول ملی ایران در شرایط فعلی نه تنها ضروری نبود بلکه اکنون می‌تواند هزینه‌های جانبی بالاتری به کشور تحمیل کند.

به عنوان مثال پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی در توئیتی که روز گذشته منتشر کرد با اشاره به این سیاست دولت درباره حذف چهارصفر از پول ملی اظهار کرد این سیاست می‌تواند نشانه‌ای از بی‌ارزشی پول ملی در مقابل سایر ارزهای خارجی باشد و با درنظر گرفتن نام‌های انتخابی برای کمتر از تومان شاید خاطرات تلخ اقتصادی آن دوران نگرانی‌هایی در جامعه ایجاد کند.

سلطانی در متن خود آورده بررسی روند تاریخی آن دوره و پول رایج در ذهن ایرانیان امروزی این احتمال را ایجاد می‌کند که در آینده نزدیک اقتصاد دچار مشکلات عمده شده و معیشت مردم دستخوش نگرانی‌هایی معنادار می‌شود و ابراز امیدواری کرده که چنین اتفاقی رخ ندهد.

مخالفان هیچ سند قانع‌کننده‌ای ارایه نکردند

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، حذف چهارصفر از پول ملی نباید زیاد حاشیه ساز باشد به این دلیل که بالاخره سیاستی اتخاذ شده و مجلس هم به آن رای داده است اما بطور کلی اگر بخواهیم این تصمیم را ناجی مشکلات اقتصادی درنظر داشته باشیم اشتباه است.

حاجی‌دلیگانی در ادامه افزود: این کار بیشتر در انجام امور حسابداری تسهیل کننده است و در مبادلات روزانه مردم هنگام نوشت ارقام اثرگذاری بالایی دارد، اما همانطور که قبلا اشاره شد نمی‌توانیم بگوییم خوب بعد از اجرایی شدن سیاست یاد شده شاهد روند نزولی مشکلات می‌شویم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: هنگام بررسی موضوع در مجلس به این نتیجه رسیدیم که محاسن اجرای چنین سیاستی قطعا بیشتر از معایب است و همانطور که هنگام بررسی در مجلس دیدیم هیچ مدرک یا سندی از اینکه اجرای سیاست اخیر می‌تواند زیان گسترده در اقتصاد ایران ایجاد کند ارایه نشد.

به گفته حاجی‌دلیگانی هنگام بررسی موضوع در مجلس و کمیسیون‌های تخصصی به مسئولین و بانک مرکزی اشاره شد که این کار اصولی و کامل نیست و برای دستیابی به اهداف تعیین شده باید اصلاحات ساختاری مناسبی در اقتصاد کشور تجربه کنیم تا همواره شاهد بهرمندی جامعه و اقتصاد از امتیازات حذف چهارصفر از پول ملی باشیم.

بازهم مُسکن بجای درمان

حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی در این زمینه به خبرنگار ما گفت: این سیاست بازهم تجویز مسکن به جای درمان مشکلات فعلی اقتصاد است و به هیچ عنوان نمی‌توانیم انتظار معجزه از این سیاست دولت داشته باشیم.

سلاح‌ورزی در ادامه افزود: تنها دستاوردی که می‌توان برای این سیاست متصور باشیم تسهیل در روند حسابداری است و به هیچ عنوان اجرای چنین سیاستی الزامی نبود و ده‌ها  مشکل دیگر در اولویت بودند که می‌بایست برای آنها تعیین تکلیف می‌شد.

به گفته نایب رئیس اتاق بازرگانی اجرای سیاست حذف صفرهای پول ملی از سوی مسئولان آنهم در شرایط کنونی در واقع یک شوی تبلیغاتی و بطور کلی پاک کردن صورت مسئله است که در نهایت می‌تواند تبعات بیشتری برای اقتصاد ایران ایجاد کند.

این عضو اتاق بازرگانی تاکید کرد: بهترین سیاستی که دولت اکنون می‌توانست برای حفظ جایگاه و ارزش پول ملی درپیش گیرد حمایت واقعی از تولید و حذف قوانین دست و پاگیر است به این دلیل که با افزایش تولید و فعالیت بخش خصوصی اشتغال، نرخ تورم و از همه مهمتر ارزش پول ملی مدیریت خواهد شد و نیازی به این حرکات تبلیغاتی که می‌تواند بعضا مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند؛ نیست.

ابرتورم نداشتیم که چهارصفر را حذف کنیم

دکتر وحید شقاقی شهری، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به موضوع حذف چهارصفر از پول ملی  به خبرنگار ما گفت: اصولا این سیاست مربوط به کشورهایی است که با ابرتورم‌های نگران کنننده‌ای روبرو باشند و برای رفع این مشکلات اقدام به اجرای سیاست حذف صفرها از پول ملی می‌کنند این درحالی است که ایران نه در این شرایط قرار دارد و نه افق‌های ناروشنی پیش رو دارد.

شقاقی شهری در ادامه افزود: برآوردهایی که انجام شده است نرخ تورم در ایران در محدوده 50 درصد بوده که این رقم نیازی به انجام سیاستی مثل حذف پول ملی ندارد چون همانطور که قبلا اشاره شد در موارد ابرتورمی دولت‌ها تصمیم‌ به اینکار می‌گیرند و با درنظر گرفتن اینکه احتمالا امسال هم نرخ تورم در همین محدوده‌ها قرار دارد شاید الزامی در اجرای چنین سیاستی فعلا نبود و بیشتر باید به اصلاحات و رفع مشکلات توجه می‌شد.

این استاد دانشگاه معتقد است با توجه به همین موارد اصولا شاید حذف چهارصفر از پول ملی کشورمان در اولویت اقتصادی نبود و بهتر بود مسئولان و تصمیم‌گیرندگان درباره مسایل مهمتری تصمیم‌گیری می‌کردند و این مورد را بعد از اصلاحات مورد نیاز انجام می‌دادند.

وی درباره کاهش نرخ تورم با اجرای این سیاست تصریح کرد: اینکه بگوییم با حذف چهارصفر نرخ تورم کاهش می‌یابد کاملا اشتباه است چون ریشه‌های تورم در ایران هنوز اصلاح نشده است و باید به فکر اصلاح آن باشیم تا حذف چهارصفر از پول ملی.

به گفته این اقتصاددان حذف چهارصفر می‌تواند انتظارات تورمی در جامعه ایجاد کند به این دلیل رقم‌های پایین در این شرایط اصولا کاربردی در جامعه ندارند و همه ترجیه می‌دهند آن را به سمت بالا گرد کنند پس ناخودآگاه انتظارات تورمی در اقتصاد ایجاد می‌شود.

برای پوشش ناتوانی این امر اجرایی شد

دکتر مهدی تقوی اقتصاددان نیز درباره سیاست حذف چهارصفر از پول ملی به خبرنگار ما گفت: بررسی عملکرد اقتصادی دولت طی چندسال اخیر نشان می‌دهد بی‌تدبیر و اشتباهات پیاپی باعث شده نرخ تورم کشور اکنون در آستانه 40 درصد قرار گرفته باشد و این تصمیم نشان از پنهانکاری در ناتوانی سیاستگذاران اقتصادی دولت است.

تقوی در ادامه افزود: بارها کارشناسان از سال 95 به دولت هشدار داده بودند که آنچه سیاست‌گذاری می‌کنند آینده روشنی در اقتصاد کشور ایجاد نمی‌کند که همواره بهانه تحریم‌ها و کارشکنی‌های خارجی مطرح می‌شد اما واقعیت این است که تحریم‌ها تنها درصدی کوچک از مشکلات اقتصادی ایران است و آنچه بیشتر نمایان است سوء مدیریت و بی‌تدبیری اقتصادی بود.

این اقتصاددان به خبرنگار ما گفت: اگر واقعا مسئولان دولت تصمیم‌ به بهبود شرایط اقتصادی داشتند بهترین گزینه اصلاح ساختاری اقتصادی و حذف رانت‌ها و یارانه‌های پنهان است که می‌تواند بسیاری از مشکلات را کاهش داده و ارزش را به پول ملی ایران دوباره بازگرداند.

تقوی معتقد است درحالی که تولید زمینگیرشده و دستورالعمل‌های خلق‌اساعه در زمینه تولید صادر می‌شوند چه انتظاری داریم که حذف صفر از پول ملی کشورمان اقتصاد را رونق دهد و نرخ تورم را تک رقمی کند، فکر نمی‌کنید این فقط بازی با کلمات و پنهانکاری ناتوانی در تصمیم‌گیری است؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =