سکه

درحالی که در روزهای اخیر بازار ارز تقریبا شرایط با ثباتی را پشت سر گذاشته و خبری از فراز و فرودهای معناداری در آن نیست برخی کارشناسان براین باورند که تغییر معنادار قیمت سکه در بازار خبر از تبدیل سرمایه‌های اندک می‌دهد.

به گزارش ایراسین، از ابتدای هفته تا کنون قیمت سکه روند صعودی به خود گرفته و سایه آرامش بازارهای موازی رفته رفته به سطوح قیمتی بالاتری راه یافته و جایگاه خود را تثبیت کرده است. در این زمینه بررسی روند حبابی شدن قیمت این کالا عاملی معنادار در تغییر رویکرد مردم نسبت به خرید طلا و سکه شناخته می‌شود.

محمد کشتی‌آرا، کارشناس بازار طلا و سکه در این زمینه به خبرنگار ما گفت: با توجه به نوسان‌های هفته‌ جاری قیمت سکه اکنون دارای حبابی نزدیک به 250 هزار تومان است که این اتفاق نشان دهنده ورود موج تازه‌ای  از تقاضا به بازار خواهد بود.

کشتی‌آرا در ادامه افزود: این اتفاق درحالی روی داده که دقیقا در زمان مشابه روند تقاضای خرید مصنوعات طلایی از سوی متقاضیان و شهروند بشدت افت داشته و همزمانی این دو اتفاق تعبیری از تغییر معنادار سرمایه‌گذاری خریداران در بازار طلا است.

وی تصریح کرد: هفته‌های گذشته با توجه به رشد قابل توجه بازار بورس بسیاری از صاحبان سرمایه بیشتر به این بازار گرایش نشان دادند و کم کم با آرام شدن این بازار و مطرح شدن احتمالا حذف 4 صفر از پول ملی توجه به موضوع بورس کمرنگ‌تر شده و بیشتر توجه‌ها به خرید سکه است.

این کارشناس بازار طلا و سکه معتقد است تغییر مسیر سرمایه‌ها به سمت سکه می‌تواند نشانه‌ای از بی‌اعتمادی به آینده سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی باشد به این معنی که بسیاری با درنظر گرفتن سیاست‌های ارزی دولت افزایش قیمتی در این بازار نمی‌بینند و مسکن هم که به دلیل افزایش قابل توجه قیمت‌ها راکد شده است از این رو تصمیم‌گرفته‌اند برای حفظ سرمایه‌هایشان به سمت خرید سکه بروند.

کشتی‌آرا به خبرنگار ما گفت: خرید سکه هیچ ارزش افزوده‌ای برای صنف طلا فروش ایجاد نمی‌کند چون قیمت کاملا مشخص و براساس عرضه و تقاضا محاسبه می‌شود بنابراین خرید سکه را نمی‌توان به پای رونق در این صنف منظور کرد و شرایط بازار طلا را عادی برآورد کنیم.

این کارشناس بازار سکه و طلا اظهار کرد: اصولا صاحبان سرمایه‌های خرد و کلان براساس اطلاعاتی که از بازار و اقتصاد دریافت می‌کنند تصمیم‌گیری می‌کنند و اگرچه گروهی هم کاملا هیجانی خرید می‌کنند اما بطور کلی تجربه نقدشوندی طلا باعث شده تا هرزمان که صاحبان سرمایه تصمیم به محافظت از سرمایه‌های خود باشند به این سمت گرایش داشته باشند.

به گفته کشتی‌آرا دوماه گذشته که تقریبا تمامی صنوف تعطیل بودند برخی به دلیل اینکه درآمدهای مشخصی نداشتند با استفاده از فروش اندوخته‌های طلایی که در اختیار داشتند توانستند نیازهای مالیشان را برطرف کنند بنابراین با درنظر گرفتن اینکه سایر موارد قدرت نقدشوندگی طلا را ندارد کاملا طبیعی است که اگر صاحبان سرمایه به این نتیجه برسند که باید به سمت حفظ دارایی حرکت کنند طبق تجارب قبلی عمل خواهند کرد.

کشتی‌آرا همچنین تاکید کرد: البته مشکلات اقتصادی و کاهش شدید تقاضای خرید مصنوعات طلایی طی دو ماه گذشته در صنف طلا فروش‌ها نیز اثرگذاری بالایی داشته و با درنظر گرفتن تعطیلی و رکود بازار نقدینگی را از این صنف دور کرده به صورتی که برخی از واحدهای صنفی برای خرید طلا نقدینگی لازم را در اختیار ندارند.

وی درباره آینده بازار طلا به خبرنگار ما گفت: اینکه بگوییم مثلا فلان روز طلا گران می‌شود یا ارزان کاملا غیرکارشناسی و غیرمنطقی است و تحلیلگران تنها با استفاده از اطلاعات و آیتم‌های اقتصاد داخلی و بین المللی تا حدودی می‌تواند روند را پیش بینی کنند، این درحالی است که نباید فراموش کنیم کل اقتصاد جهان متاثر از کرونا و کاهش قیمت نفت شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =