بورس

طی روزهای اخیر روند روبه رشد بازار سرمایه اگرچه نویدبخش بهبود مدیریت نقدینگی در کشور می‌دهد اما در عین حال می‌تواند نگرانی‌هایی برای آینده سرمایه‌گذاران عادی در این زمینه نیز باشد.

به گزارش ایراسین، از ابتدای سال جاری با توجه به عرضه سهام شستا در بورس جان تازه‌ای به تالاشیشه‌ای دمیده شد که با انتشار اخبار مربوط به آزادسازی سهام عدالت این نشاط چندین برابر شد.

در این زمینه بسیاری از کارشناسان اقتصادی اگرچه معتقدند ورود سرمایه‌های سرگردان با استفاده از سیاست‌های منطقی به بازار سرمایه و بورس بهترین گزینه برای عبور از مشکلات اقتصادی فعلی است اما این نشاط ایجاد شده در بازار سرمایه به دلیل سابقه کم فعالیت هموطنان در این موارد می‌تواند بعضا مشکلاتی هم به همراه داشته باشد.

این اظهار نظر زمان جدی شد بسیاری از دارندگان سهام عدالت و افراد عادی جامعه با درنظر گرفتن رونق اخیر بازار سرمایه برای دریافت کدهای بورسی و ثبت نام در سامانه به مراکز تعیین شده مراجعه کردند؛ چون با توجه به عدم شناخت دقیق بسیاری از مراجعین نسبت به سرمایه گذاری در بورس ممکن است در آینده با چالش جدی روبرو شوند.

از خدمات کارگزاری برای غیرحرفه‌ای‌ها ضروری است

دکتر وحید شقاقی شهری، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در این زمینه به ایراسین گفت: بطور کلی استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای مدیریت سرمایه‌های سرگردان و نقدینگی موجود در ایران بسیار پسندیده است و خوشبختانه شرایط فعلی هم نشان مدیریت صحیح مسئولان دارد، اما نباید فراموش کنیم سرمایه‌گذاری در بورس نیازمند تخصص، شناخت و اطلاعات دقیق است.

شقاقی شهری در ادامه افزود: استقبال مردم از سرمایه گذاری در بورس با توجه به رونق بازار سرمایه قابل پیش بینی بود اما همانطور که قبلا نیز اشاره شد مردم و سرمایه‌گذاران عادی باید مدنظر داشته باشند که در این زمینه اگر اطلاعات دقیق ندارند بهتر است از خدمات کارگزاری‌ها استفاده کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی همچنین تاکید کرد: اینکه افراد تمام سرمایه‌های خود را در این زمینه بکارگیرند کار منطقی نیست و بهتر است آن‌گروه از شهروندان که اکنون با توجه به اندوخته محدود خود قصد ورود به بازار سرمایه را دارند دقت عمل بیشتری در این زمینه داشته باشند.

وی تصریح کرد: حرفه‌ای‌های دنیای بورس و بازار سرمایه نیز هیچ‌گاه تمام دارایی خود را در یک بخش سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و تلاش می‌کنند با توجه به ریسک‌های موجود در بخش‌هایی متفاوت و مختلف سرمایه‌گذاری کنند که احتمال زیان را به حداقل برسانند.

شقاقی شهری با اشاره به موضوع آزاد سازی سهام عدالت نیز به خبرنگار ما گفت: براساس اطلاعات و آمارهایی که در اختیار است اکنون ارزش سهام عدالتی که در اختیار مردم است نزدیک به ده برابر شده است، بنابراین دارندگان نباید به فکر فروش آن باشند و بهتر است از همین سرمایه استفاده کنند.

وی معتقد است با درنظر گرفتن شرکت‌هایی که در قالب سهام عدالت در اختیار مردم قرار گرفته ارزش این سهام به زودی بالاتر خواهد رفت و می‌تواند اندوخته خوبی برای صاحبان سهام عدالت باشد، نه اینکه دارندگان با درنظر گرفتن رونق فعلی به سرعت برای فروش آن برنامه‌ریزی کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: نشانه‌ها و برآوردها حکایت از آینده‌ای روشن برای بازار سرمایه است که همین نکته برای دارندگان سهام عدالت پتانسیل و اندوخته مناسبی خواهد بود.

سهام عدالت هنوز ارزش واقعی خود را ندارد

در همین‌حال دکتر آلبرت بغزیان، اقتصاددان نیز با اشاره به شرکت‌های مشمول سهام عدالت به خبرنگار ما گفت: خوشبختانه مسئولان هنگام عرضه سهام عدالت به مردم شرکت‌های سودآور و قابل اعتمادی را در این قالب به مشمولان واگذار کرده‌اند، بنابراین سودآوری آنها قطعی و آینده‌ای روشن در بازار سرمایه خواهند داشت.

بغزیان در ادامه افزود: توصیه اصلی به دارندگان سهام عدالت این است که برای فروش عجله نکنند چون این سهام و شرکت‌های مشمول هنوز ارزش واقعی خود را در بازار سرمایه ندارند و در آینده ارزش افزوده بالاتری در اختیار مالکان و دارندگان سهام خود می‌دهند.

این اقتصاددان معتقد است بهتر بود قبل از اینکه دولت برای آزادسازی سهام عدالت و عرضه شستا در بازار اقدام می‌کرد با توجه به پیش بینی‌ استقبال گسترده کمی در زمینه ورود به بازار سرمایه برای جامه فرهنگ سازی انجام می‌شد.

وی تصریح کرد: صفوف طولانی مقابل کارگزاری‌ها و همچنین تقاضای بالای مدیریت شخصی سهام عدالت از سوی مردم گواه این واقعیت است که شاید بسیاری از صاحبان سرمایه‌های خرد و غیرحرفه‌ای اکنون برای حفظ دارایی‌های خود به سمت بازار سرمایه هدایت شده‌اند که این ممکن است برای آنها تجربه خوبی به ارمغان نیاورد.

به گفته بغزیان ورود به دنیای بازار سرمایه نیازمند اطلاعات دقیق، شناخت، تجربه و همچنین محاسبات گسترده است که اصولا حرفه‌ایها و کارشناسان تخصصی می‌توانند از آن سردرآورده و با کمترین ریسک اقدام به معامله کنند بنابراین افرادعادی نباید این بازار را هم مثل بازار سکه، دلار یا خودرو بدانند و بدون مطالعه ورود کنند.

این اقتصاددان تصریح کرد: رونق ایجاد شده در بازار سرمایه عاملی بوده تا بعضا اندوخته اندکی را که در اختیار دارند یکباره به سمت بازار سرمایه و خرید سهام هدایت کرده باشند بدون آنکه اطلاع دقیقی از شرکت‌ها داشته باشند و صرفا به گفته دیگران اکتفاء کرده و خرید کرده‌اند که این روند نگران کننده است و مسئولان باید فرهنگ سازی انجام دهند.

به گفته بغزیان تمامی متقاضیان بخصوص افرادی که تجربه ندارند باید از خدمات مشاوره‌ای و کارگزاری استفاده کنند که حتی برای انتخاب کارگزار هم لازم است تحقیقات و دقت عمل بالایی داشته باشند، چون بعضا همین کارگزاران نیز دچار اشتباه محاسباتی شده و موجب زیان خریداران سهام خواهند شد.

این اقتصاددان همچنین اظهارکرد: نباید به بازار سرمایه به عنوان یک سرمایه‌گذاری کوتاه مدت توجه داشته باشیم چون جریان و شیوه کار اصلا اینگونه نیست که یک روز سهامی خریداری شود و هفته آینده سود هنگفتی به دست آید بلکه مرور زمان و البته محاسبات دقیقی باید انجام شود تا زمان ورود و خروج به بازار صحیح باشد.

وی درباره احتمال سقوط سهام در آینده نزدیک به خبرنگار ما گفت: ببینید واقعیت امر اینجاست که بازار سرمایه همواره در حال فراز و فرودهایی کاملا منطقی و براساس شرایط است؛ اما براساس داده‌ها و اطلاعاتی که در دسترس قرار دارد تحلیلگران می‌توانند نمودارهایی را ترسیم کنند که براساس آنها متوان تا حدودی پیش‌بینی کرد. از این رو برای شرایط فعلی بازار سرمایه ایران در کوتاه مدت نشانه‌ای از سقوط نیست.

بغزیان تصریح کرد: خوشبختان مسئولان و تصمیم‌گیرندگان اقتصادی کشور طی چند هفته اخیر بارها اعلام کرده‌اند که همه روند کار را رصد می‌کنند و با استفاده از ابزارهای مشخصی مانع از بروز مشکلاتی در این زمینه خواهند بود، پس شاید بتوان گفت بازار بورس در خطر نیست و می‌توان براساس داده‌ها و تحلیل‌ها اعتماد کرد، اما فراموش نکنیم فراز و فرود خاصیت اصلی بازار سرمایه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =