باکری

درحالی روند افزایشی قیمت کالا و خدمات در بسیاری از موارد باعث نگرانی مصرف‌کنندگان شده که افزایش قیمت لبنیات به عنوان یکی از اقلام پرمصرف کشورمان به این نگرانی‌ها دامن زده است.

به گزارش ایراسین، در هفته‌های اخیر با تقویت این شایعه که احتمالا بعد از ماه مبارک رمضان قیمت لبنیات نیز افزایش خواهد یافت، مسئولان و البته انجمن صنفی مربوط واکنش نشان دادند و ضمن تکذیب این شایعه هرگونه افزایش قیمت احتمالی را منوط به دریافت مجوزهای قانونی دانستند.

رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی در این زمینه گفت: همانطور که قبلا در رسانه‌ها اعلام شد هیچ افزایش قیمتی در اقلام لبنی تا پایان ماه مبارک رمضان نداریم و با واحدهای تولیدی متخلف برخورد قانونی خواهد شد.

باکری در ادامه افزود: برای افزایش قیمت سازوکارهای قانونی وجوددارد  و براساس قوانین درصورت تایید مسئولان اقدام به تغییر یا اصلاح قیمت‌ها از سوی کارخانه‌ها انجام می‌شود؛ به همین دلیل تا زمانی که مصوبه‌های مربوطه صادر نشود قیمت‌ها تغییری نداشته و خریداران نباید نگران باشند.

این مقام صنفی درباره قیمت تمام شده محصولات لبنی تصریح کرد: قیمت تمام شده محصولات لبنی به عوامل مختلفی بستگی دارد که بخش عمده‌ای از آن مربوط به ماده اولیه یعنی شیرخام، بسته‌بندی، نیروی انسانی و سایر موارد است که در مجموع قیمت یک کالا تعیین و برهمان اساس عرضه می‌شود.

وی با اشاره به تغییرات قیمت مواد اولیه یا همان عوامل تاثیرگذار در قیمت تمام شده کالا تاکید کرد: به روال هرسال تغییرات قیمتی در بسیاری از  آیتم‌ها صورت گرفته است به عنوان مثال سالانه نرخ دستمزد تغییر می‌کند، نرخ مواد اولیه بسته بندی افزایش می‌یابد و حامل‌های انرژی و در نهایت شیرخام گران می‌شود بنابراین کاملا طبیعی است که با ارایه فرمول‌های مشخص سالانه برای تعیین قیمت تصمیم‌گیری شود.

باکری به خبرنگار ما گفت:  به عنوان مثال حقوق و دستمزد 7 درصد از قیمت محصولات لبنی را به خود اختصاص می‌دهد  و شیرخام نیز بیش از 60 درصد از قیمت تمام شده است و باقی هم مواردی از جمله مواد بسته بندی و انرژی یا مواردی از این دست خواهد بود.

به گفته باکری اگر قرار باشد قیمت تمام شده قیمت فروش امسال اعلام شود باید ابتدا نرخ ارز، قیمت خرید شیر خام و مواد اولیه بسته بندی کاملا مشخص باشد تا بتوانیم براساس فرمول‌های معمول قیمت تمام شده را تعیین و پس از تصویب اعلام کنیم.

دبیر انجمن صنایع لبنی درباره موضوع تنظیم بازار اظهار کرد: اصولا بهترین گزینه برای تنظیم بازار توجه به سیستم عرضه و تقاضا است، اما براساس شرایط فعلی شاید راهکار منطقی را بتوان در بخش تقویت قدرت خرید اقشار ضعیف‌تر دانست تا تقاضا بتواند تولید را ادامه دار کند.

این مقام صنفی همچنین با اشاره به اهمیت صادرات در این بخش به خبرنگار ما گفت: با توجه به حجم بالای تولیدات صنایع لبنی ایران صادرات یکی از مهمترین راهکارهای ادامه حیات اقتصادی تولید کنندگان است و اگر این جریان قطع شود بدون تردید مشکلات جدی در صنعت تجربه خواهد شد.

به گفته باکری اکنون با توجه به شیوع بیماری کرونا و بسته شدن مرزها تقریبا 80 درصد از صادرات محصولات قطع شده و مازاد تولید باید مدیریت شود به این دلیل که محصولات دارای تاریخ مصرف بوده و قطعا برای بلند مدت نمی‌توان آنها را نگهداری کرد.

وی معتقد است برای تنظیم بازار بعضا مطرح می‌شود صادرات باید کاهش یابد درحالی که اگر با موضوع تعرفه‌ای یا ارایه یارانه می‌توانیم این بازار را همواره تنظیم نگهداریم نه اینکه با ممنوعیت به دنبال ایجاد تعادل باشیم، چون ممنوعیت باعث از دست رفتن سهم بازار تولیدکنندگان در مقاصد هدف می‌شود.

باکری تصریح کرد: اصولا فعالیت صنایع نمی‌تواند دستوری باشد و بهتر است برای مدیریت شرایط زیرساخت‌های فعالیت منطقی و اقتصادی را برای آنها فراهم کنیم تا بازار به صورت خودکار و منطقی کار تنظیم را انجام دهد و درباره ایران بهترین گزینه مدیریت تفاوت نرخ ارز برای تولیدکنندگان است.

دبیر انجمن صنایع لبنی با اشاره به افزایش 20 درصدی خرید شیرخام از سوی تولیدکنندگان صنایع لبنی تصریح کرد: شیرخام مورد نظر با قیمت 2650 تا 2750 تومان به ازای هر لیتر خریداری می‌شود که براساس این حجم خرید بیشتر کارخانه‌ها نسبت به بهمن ماه گذشته 20 درصد افزایش تولید را هم ثبت کرده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =