شرکت صنایع معدنی سنگان فولاد مبارکه به ظرفیت اسمی طراحی رسید

یک کارشناس معدنی با اشاره به معضل حمل و نقل در معادن صنایع معدنی گفت: ضعف سیستم حمل و نقل زمینی در دو بخش ریلی و جاده‌ای در کنار کمبود قطعات یدکی در معادن چالش بزرگی برای مالکان ایجاد کرده و در صورت بی‌توجهی به آن در آینده نزدیک صنایع معدنی با چالش کمبود مواد اولیه روبرو خواهند شد.

به گزارش ایراسین، هوشنگ ادهمی کارشناس معدن و صنایع معدنی درباره مشکلات معدنی گفت: نوسان‌های اخیر ارزی باعث شده تامین قطعات یدکی در معادن برای ماشین‌الات و تجهیزات به سختی انجام شود و همین نکته می‌تواند تامین ماده اولیه مورد نیاز صنایع معدنی را نیز با چالش روبرو کند.

ادهمی در ادامه افزود: بطور کلی استهلاک ماشین‌الات معدنی به دلیل شرایط کاری آنها بالاست از این رو تامین قطعات یدکی یکی از پیش‌نیازهای اصلی و جایگزینی ماشین‌آلات فرسوده در دوره مناسب امری بدیهی است درحالی که نوسان‌های اخیر در اقتصاد ایران باعث کمبود قطعات و کاهش قدرت جایگزینی ماشین‌آلات فرسوده شده است.

این کارشناس معدن و صنایع معدنی تصریح کرد: موضوع واردات قطعات یدکی برای ماشین‌آلات معدنی بدون تردید کار سخت و پیچیده‌ای نیست اما به دلیل سیاست‌های مقطعی و خلق‌الساعه وزارت صنعت یا بانک مرکزی تقریبا تصمیم‌گیری برای تمامی فعالان اقتصادی را غیر ممکن کرده است و از این رو کمبود شدید قطعات یدکی ماشین‌الات معدنی ایجاد شده است.

به گفته ادهمی، بطور کلی صنعت حمل و نقل کشور دچار فرسودگی شده است و نه تنها معادن بلکه بسیاری از صنایع به همین دلیل دچار مشکلات متعددی شده‌اند، درحالی که یکی از پیش‌نیازهای توسعه صنایع حمل و نقل ارزان، سریع و ایمن است اما در ایران متاسفانه زیاد به این مهم توجه نشده است.

وی با اشاره به فاصله حداقل 200 کیلومتری معادن با کارخانه‌های مربوطه به خبرنگار ما گفت: صنایع کشورمان وابستگی بالایی به حمل و نقل جاده‌ای دارند و از این روی ایجاد تسهیلات مناسب برای مالکان خودروهای باری یکی از نکات مهم است. به عنوان مثال چندی پیش طرح جایگزینی خودروهای فرسوده باری در کشورمان آغاز شد اما به دلیل مشکلات نقدینگی هم اکنون به دست فراموشی سپرده شده است.

این کارشناس معدن درباره حمل و نقل ریلی نیز تاکید کرد: سرعت پایین، پوشش نا مناسب حمل و نقل ریلی با توجه به پراکندگی معادن در سراسر ایران نقطه ضعفی است که باید برای دستیابی به اهداف تعیین شده نسبت به آن توجه داشته باشد.

این کارشناس معدن معتقد است چنین شرایطی می‌تواند در کاهش بهره‌وری معادن بخصوص در معادن کوچک منجر شده و در نهایت قیمت تمام شده محصولات نهایی را برای اقتصاد ایران بالا ببرد که این می‌تواند کاهش قدرت رقابت‌پذیری کشورمان در بازارهای صادراتی یا داخلی به همراه داشته باشد که در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیست.

وی تاکید کرد: در برخی رسانه‌ها مطرح شده امروز کمبود مواد اولیه در صنایع معدنی مشکلی است که باید به آن رسیدگی کرد، درحالی که کمبود مواد معدنی نداریم بلکه به دلیل بهره‌وری پایین و همچنین مشکلات حمل و نقلی امروز درگیر چنین مشکلی شده‌ایم، و باید برای دستیابی به اهداف تعیین شده سرمایه‌گذاری منطقی در این زمینه صورت پذیرد.

ادهمی در ادامه افزود: معضل کاهش توان استخراج از معادن طی یکی دو سال گذشته باعث شده بود واردات برخی مواد معدنی مثل سرب و روی از سایر کشورها مانند ترکیه صورت پذیرد اما با توجه به افزایش نرخ ارز این امکان تقریبا به صفر نزدیک شده و باید نیازهای صنایع معدنی را از معادن وطنی تامین کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع نا مناسب بودن بسته بندی برای عرضه محصولات معدنی اشاره کرد و گفت: با توجه به رشد و توسعه صنایع بسته بندی در بخش‌های مختلف بخصوص محصولات معدنی لازم است در ایران نیز با توجه به تنوع محصولات معدنی در زمینه بسته بندی نیز سرمایه‌گذاری بیشتری صورت پذیرد تا روند صعودی صادرات غیرنفتی با ارزش افزوده بالاتری در اقتصاد کشور ثبت شود.

ادهمی در پایان به خبرنگار ما گفت: اصولا تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در معادن و صنایع معدنی کوتاه مدت نیست و مالکان و یا سرمایه‌گذاران در این زمینه باید حداقل برای یک سال آینده خود برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند تا بتوانند طرح‌ها و پروژه‌های مربوطه را اجرایی کنند، درحالی که شرایط اقتصادی امروز کشورمان تصمیم‌گیری یک هفته آینده را نیز برای آنها غیر ممکن کرده است و این روند مشکلات عمده‌ای را برای مالکان و سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =