ولی ملکی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: متاسفانه فرایند تصمیم گیری در کشور طولانی است و بدیهی است که برای جهش تولید باید تصمیم گیری ها سریع و جهادی صورت گیرد.

ولی ملکی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایراسین اظهار کرد: متولیان و مسئولان در امور اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برای رسیدن به هدف تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب، استراتژی و راههای رسیدن به این هدف را تعریف و تبیین می کنند.

وی افزود: در سال گذشته برای رونق تولید اقداماتی همچون بالا بردن ظرفیت تولید واحدهایی که با رکود مواجه بودند و ایجاد تسهیلات لازم از سوی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برای واحدهایی که معوقه داشتند و نیاز به تسهیلات در آنها دیده می شد، صورت گرفت و این امور باعث شد تا امروز از نظر تامین مواد اولیه و کالاهای اساسی احساس کمبود نداشته باشیم. ملکی با اشاره به اینکه با وجود پیش بینی آمریکا و خزانه داری این کشور مبنی بر اینکه در ایران مواد اولیه و کالاهای اساسی کمیاب می شود، ادامه داد: نه تنها این امر اتفاق نیفتاد بلکه آمارها نشان دادند که عکس این پیش بینی رخ داده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: برای جهش تولیدی نباید رویه عادی را پیش گرفت بلکه باید تولید را در محور امور قرار داد مانند توجه بیشتر به دانش بنیان ها یا بعضی کالاهایی که ما به عنوان کشورِ دارای آن منابع هستیم. وی با اشاره به وجود تعداد زیاد معادن در کشور گفت: در سال جاری باید در زمینه فلزات گرانبها و معادن اقدامات فوق العاده ای صورت گیرد. ملکی با تاکید بر اینکه خام فروشی ما را به جهش تولید نمی رساند، افزود: می توانیم با تغییر تکنولوژی، مواد معدنی استخراج شده را به کالاهای نهایی تبدیل کنیم. ملکی تاکید کرد: همچنین در صنایع پتروشیمی نیازمند اقدامات جهشی هستیم تا کالاهای نهایی تولید شود البته در این زمینه نیز اقداماتی صورت گرفته اما نیاز است که تلاش بیشتر داشته باشیم تا به اهداف مورد نظرمان برسیم. وی با اشاره به نقش مهم صنعت پتروشیمی در جهش تولید اظهار کرد: اگر صنعت پتروشیمی در سال گذشته به طور فعالانه ورود پیدا نمی کرد ما نمی توانستیم ارز مورد نیاز خود را حتی برای کالاهای اساسی تامین کنیم.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین با اشاره به اهمیت تولید محصول نهایی در صنعت پتروشیمی بیان کرد که در این زمینه نیز می توانیم موفقتر عمل کنیم چراکه فراورده های پتروشیمی در دنیا مورد نیاز است و ما می توانیم نیازمندی های خود را از این طریق تهاتر کنیم. وی با اشاره به اینکه در سال گذشته توانستیم صرفه جویی ارزی بیش از دو میلیارد دلاری از طریق داخلی سازی داشته باشیم، افزود: با داخلی سازی نه تنها دلار از کشورمان خارج نمی شود بلکه زمینه اشتغالزایی نیز فراهم خواهد شد. وی تاکید کرد: لازم است در سال جاری این مقدار صرفه جویی ارزی سه تا چهار برابر شود تا جهش تولید بسیار بزرگی اتفاق افتد.

لزوم نظارت و توجه بر اقدامات بدنه کارشناسی کشور

ملکی یکی از موانع موجود بر سر راه جهش تولید را وجود مشکلات و ضعف هایی در بدنه کارشناسی در ادارات و بانکها و متولیانی که منابع مالی را در اختیار دارند و هدایت می کنند، دانست و گفت: متاسفانه فساد در بدنه ریشه دوانده و این مسئله باید برطرف شود. وی تشریح کرد: هم اکنون سنگ اندازی های زیادی برای تولیدکنندگان از سوی این بدنه به وجود می آید که برای مثال پروژه های تولیدی آنها دیگر توجیه اقتصادی پیدا نمی کند و بنابراین از ادامه راه نا امید می شوند.

ملکی همچنین با اشاره به تشکیل پنجره واحد برای بهبود وضعیت تولیدکنندگان از سوی استانداران گفت: هرچند اقداماتی از سوی تصمیم گیران صورت گرفت اما متاسفانه در این زمینه نیز به نتیجه مورد نظر دست نیافتیم.

وی تاکید کرد که دستگاههای نظارتی باید بر اقدامات تصمیم گیران و بدنه کارشناسی ادارات و بانکها به صورت مداوم توجه کنند.

وی بیان کرد: ما در بعد تکنولوژی، تصمیم گیری، راه اندازی کارها و هماهنگی امور نیز نیازمند جهش تولید هستیم و این مسئله به جدیت دولیت و تلاش مجلس برمی گردد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به ضروریت تصویب سریع قوانین حمایت از تولید در مجلس گفت: متاسفانه فرایند تصمیم گیری در کشور طولانی است و بدیهی است که برای جهش تولید باید تصمیم گیری ها سریع و جهادی صورت گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =