محمدرضا کارگر

مشاور معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شرایط فعلی و رکود اقتصادی ناشی از کرونا در کنار تحریم ها این فرصت را فراهم کرده تا اصلاحات بنیادی را در ساختار نظام اجرایی و حکمرانی به گونه ای پیاده سازی کنیم که بخشی از جهش تولید از طریق بهبود فضای کسب و کار محقق شود.

محمدرضا کارگر شورکی در گفتگو با ایراسین درباره قانون بهبود کسب و کار گفت: به نتیجه نرسیدن قانون بهبود فضای کسب و کار در عدم تعامل و هم افزایی بین دستگاه های مربوطه می باشد. ما به اندازه کافی به منابع و نهاده های تولید در کشورمان اعم از آب و زمین و انرژی و نیروی انسانی فشار آوردیم و این نشان می دهد که مسئله اصلی ما در افزایش تولید و توسعه و جهش تولید خیلی از جنس استفاده مناسب از منابع نیست.

وی در ادامه افزود: مسئله بهبود فضای کسب و کار به خاطر کلان بودنش یک حالت شعاری در سیاست گذاری ها پیدا کرده و لذا اگر به لایه های جزئی متغیرهای موثر بر بهبود این فضا ورود نکنیم عملاً امکان ارزیابی و پایش این فضا را هم نخواهیم داشت.

کارگر با تاکید بر اینکه قانون کار انعطاف لازم را ندارد و نیازمند اصلاح است گفت: در حال حاضر کارفرمایان نگران جذب بلند مدت و دائمی نیروی کار هستند که البته بخشی از این ناشی از متلاطم بودن فضای کسب و کار و سیاست های دستگاه ها نیز هست.

وی با اشاره به شرایط کشور در مقابله با ویروس کرونا تصریح کرد: شرایط فعلی و رکود اقتصادی ناشی از کرونا در کنار تحریم ها این فرصت را فراهم کرده تا اصلاحات بنیادی را در ساختار نظام اجرایی و حکمرانی به گونه ای پیاده سازی کنیم که بخشی از جهش تولید از طریق بهبود فضای کسب و کار محقق شود.

کارگر همچنین وضعیت مجوزهای کسب و کار را نامناسب دانست و گفت: تعداد زیادی از مجوزها به هیچ وجه لازم و ضروری نیستند، اما خوشبختانه وزارت کار امسال قصد دارد تا مجوزهایی را که خودش صادر می کند حذف کند و این کمک خوبی به بهبود نسبی فضای کسب و کار خواهد کرد.

مشاور معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همکاری و هماهنگی لازم در ارکان حاکمیت بسیار اندک است. حتی اگر بخشی از دستگاه ها هم هماهنگ باشند اما با نبود هماهنگی ارکان حاکمیتی فضای کسب و کار کشورمان بهبود پیدا نخواهد کرد.

کارگر با تاکید بر لزوم بازآرایی و بازنگری در نظام آمار و اطلاعات کشور و اهمیت قائل شدن برای کارهای خلاقانه گفت: تحقق جهش تولید بدون کارآفرینی و خلاقیت و نوآوری غیرممکن است. ضرورت اصلاح قوانین و مقررات و ایجاد چارچوب های مشخص برای حوزه خدمات الکترونیکی در موقعیت کنونی کشور بسیار ضروری است.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =