ارباب زاده مدیرعامل فولاد سفید دشت

محمود ارباب‌زاده مدیرعامل فولاد سفید دشت در یادداشتی به موضوع تکنولوژی روز و حلقه مفقوده بومی‌سازی صنعت فولاد پرداخته است. وی مانع موجود بر سر راه صنعت فولاد کشور را قیمت گذاری دستور دانست. این یادداشت در ادامه از نظر می گذرد

به گزارش ایراسین، با توجه به مسائل و موضوعات محیط‌ زیستی، باید در تکنولوژی‌های صنعت فولاد نیز به مسائل محیط‌ زیستی نیز توجه ویژه داشت. به این معنی که باید از نوعی از تکنولوژی‌ها در این صنعت استفاده کرد که حداقل مصرف انرژی و آب را داشته باشند بنابراین نیازمند آن هستیم که با دانش روز دنیا در ارتباط باشیم. لذا اگرچه در این راستا رویکرد بومی‌سازی و ساخت داخل می‌تواند برای صنعت فولاد مثمر ثمر باشد اما یک حلقه مفقوده مهم در این بین ، تکنولوژی روز است. نباید در بومی‌سازی، تکنولوژی‌های قدیمی صنعت فولاد در نظر گرفته شده و بومی گردد چون در آینده تبعاتی را برای تولید و مسائل محیط‌زیستی شرکت‌ها ایجاد خواهد کرد و واحدها را به سمت تعطیلی خواهد کشاند.

باید تلاش کرد به سمت تکنولوژی‌های روز و مطابق با محیط زیست حرکت کرد تا صنعت فولاد بومی با رویکرد نوین محیط‌زیست داشته باشیم و این امر بسیار مهم است.

بومی‌سازی امروز در صنعت فولاد کشور را نمی‌توان خودکفایی قلمداد کرد چراکه خودکفایی زمانی اتفاق می‌افتد که بتوان با علم روز و تکنولوژی‌های جهانی ارتباط داشته و آن را بکار بگیریم و از توان ساخت داخل برای ساخت خطوط تولید با استفاده از تکنولوژی روز و توان داخل اقدام نماییم. به بیان ساده‌تر بین مفهوم بومی‌سازی و خودکفایی تفاوت وجود دارد و باید از دانش و علم روز استفاده و آن‌را به داخل کشور وارد نمود و به بهترین نحو ممکن و با توجه به توانایی‌های داخلی بین تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان قطعات تعامل برقرار کرد و دانش روز را برای تولید قطعات به وجود آورد. این درحالی است که کپی کاری ما را به هدف مورد نظر نمی‌رساند. خودکفایی به عنوان یک فرآیند زمان‌بر، به این معناست که همه چیز در داخل توسط خود ما تولید شود. البته در واحدهای فولادی، تمام کشورهای پیشرفته نیز خودکفا نیستند. برای نمونه چین از زمانی که با شرکت‌های دانش بنیان تعامل برقرار و توان فناوری شرکت‌ها را با افزایش توان داخلی به کشور خود وارد کرد، توانست به رشد خوبی برسد.

بومی‌سازی تکنولوژی اولترا فیلتراسیون آب برای نخستین بار در کشور

یکی از چالش‌های صنعت فولاد آب است و از این‌رو این مسئله برای فولاد سفید دشت نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و لذا با یک شرکت دانش‌بنیان از طرف دانشگاه صنعتی اصفهان و یکی از پیمانکاران شرکت، بحثی را تحت عنوان تصفیه پساب تعریف و پیش بردیم. خوشبختانه این کار به‌طور کامل انجام شده و چند ماه پیش این طرح انجام و سیستم اولترا فیلتراسیون آب تولید و نصب شد و فولاد سفید دشت برای نخستین بار در سطح کشور درحال استفاده از این تکنولوژی است. شرکت در حوزه ساخت قطعات یدکی نیز عملکرد خوبی داشته و در تلاش است کمپرسورهای فرآیند واحد احیا را با استفاده از شرکت‌های داخلی و کمک مشاوران خارجی، داخلی‌سازی نمایند.

واردات در شرایط فعلی راه گشاست

متاسفانه به دلیل عدم توازن مواد اولیه از معدن تا محصول نهایی، ناهماهنگی‌ها و عدم توازن‌هایی در صنعت فولاد ایجاد شده است و اکنون مسئله مهم در صنعت فولاد، تامین کنسانتره و گندله است و در نهایت چنانچه به موضوع اکتشاف و استخراج توجه نشود و با سرعت آن‌ها را پیش نبریم، به مسئله کمبود سنگ در آینده‌ای نزدیک برخواهیم خورد و واحدها با تمام ظرفیت کار نخواهند کرد. از این‌رو معتقدم در بخش سنگ‌آهن چه در حوزه استخراج و چه استخراج بسیار عقب هستیم و بهترین کار در شرایط فعلی واردات سنگ‌آهن است تا از تمام ظرفیت‌های واحدهای کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی نصب شده استفاده نماییم و بتوانیم حداقل نیاز واحدهای آهن‌اسفنجی و فولادسازی را تامین نماییم.

قیمت‌گذاری دستوری مانعی بر سر راه رشد صنعت فولاد

مقامات و مسئولین باید مشخص نمایند که حامی بخش خصوصی هستند و آیا می‌خواهند کار را به این بخش بسپرند تا با رقابت و بحث عرضه و تقاضای سنگ‌آهن مورد نیاز صنعت فولاد، تامین گردد یا خیر. نمی‌توان انتظار داشت در بخش‌هایی، سیستم دولتی حاکم باشد و بحث عوارض را برای آن مطرح نمود و در مقابل در برخی موارد مدعی حمایت از بخش خصوصی بود. در بخش خصوصی، رویکرد سودآوری مطرح است بنابراین بخش‌نامه‌های دولت در کوتاه‌مدت شاید مسکنی برای جلوگیری از صادرات سنگ‌آهن باشد اما در بلندمدت راه‌گشا نبوده و باید سیاست‌گذاری در این زمینه و در این صنعت اصلاح شود تا عرضه و تقاضا تعیین‌کننده نرخ‌ها باشد اما باید بدانیم قیمت‌گذاری دستوری مانعی در مسیر رشد صنعت خواهد بود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =