شهرام شریعتی

عضو هیئت رئیسه خانه اقتصاد ایران گفت: وقتی می توانیم از اقتصاد درون زا صحبت می‌کنیم که محصولاتمان را صادر کنیم و بتوانیم ارزهای حاصله از صادرات را به کشور بازگردانیم، تا وقتی نتوانیم ارزها را به کشور بازگردانیم به اقتصاد درون‌زا نمیرسیم .

شهرام شریعتی دبیرکل خانه صنعت و معدن جوانان و عضو هیئت رئیسه خانه اقتصاد ایران در گفتگو با ایراسین، در پاسخ به مشکلات زنجیره تولید در کشور گفت: در اقتصاد کشور از جمله در امر تولید بازار رقابتی وجود ندارد و اگر رقابتی نیز وجود دارد این رقابت، بین بخش خصوصی و دولتی است و از آن نمی‌توان به عنوان رقابت همگنی یاد کرد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر دولت مرکزی بخش عمده ای از اقتصاد کشور را در اختیار ندارد و این سازمانها و ارگانها هستند که در این حوزه اثرگذاری و تصمیم گیری می کنند ، چنان که شاهد نظارت کلانی در این حوزه از سوی دولت نیستیم .
شریعتی با بیان اینکه ریلی که در حال حاضر اقتصاد کشور بر آن حرکت می‌کند یکپارچه نیست، تصریح کرد: زنجیره اقتصادی کشور کامل نیست و حلقه هایی در آن وجود ندارد که باید برای پر کردن این حلقه ها فکری کرد و از افراد تاثیر گذار در این زمینه استفاده کرد .
وی در پاسخ به اینکه آیا نیروهای کارآمد در کشور در حوزه اقتصاد وجود دارد گفت: ایران فاقد نیروهای متخصص و کارآمد در زمینه اقتصاد می باشد. اقتصاد کشور، اقتصاد پایداری نیست بنابراین توسعه اقتصادی در کشور نیز پایدار نیست .
شریعتی در ادامه با بیان اینکه برند های اقتصادی ایران در عرصه جهانی شناخته شده نیستند، گفت: همان طور که در فوتبال کشور این امر پذیرفته شده است که از مربی های خارجی و توانمندی های آنها استفاده کنیم به نظرم در زمینه اقتصاد نیز نیاز داریم با مشاورانی خارجی ارتباط گرفته و از تخصص و تجربیات آنها برای حل برخی از مشکلاتی که در حوزه اقتصاد کشور وجود دارد، استفاده کنیم .
وی با بیان اینکه در امر تولید تکنولوژی کار آمدی در کشور وجود ندارد، تصریح کرد : شرکت های دانش بنیان در این زمینه اقداماتی را انجام داده اند ولی به تکنولوژی کارآمد هنوز در برخی از حوزه‌ها دسترسی نداریم .
عضو هیئت رئیسه خانه اقتصاد ایران با تاکید بر اینکه بین صنایع پایین دستی و بالادستی کشور هماهنگی وجود ندارد، گفت:صنایع در کشور برای صادرات ساخته و شناخته نشده اند، زنجیره تولید در کشور یکپارچه نیست و ما باید همه این مسائل را درست کنیم که قطعاً امری زمان‌بر است و این به اقتصاد کشور لطمه می‌زند.
شریعتی افزود: اجزای اقتصادی کشور در حال حاضر اعتمادی به مدیران فعال در این صحنه ندارند .
وی گفت: وقتی می توانیم از بسیج مردمی در اقتصاد صحبت کنیم که به مردم در این زمینه امکانات و آموزش لازم داده باشیم.

شریعتی گفت: نباید اینگونه باشد که وقتی دچار مشکل می‌شویم بگوییم مردم شما وارد اقتصاد شوید.
وی با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور باید زهکشی شود و خروجی زهکشی اقتصاد کشور، صادرات است، تاکید کرد: وقتی می توانیم از اقتصاد درون زا صحبت می‌کنیم که محصولاتمان را صادر کنیم و بتوانیم ارزهای حاصله از صادرات را به کشور بازگردانیم تا وقتی نتوانیم ارزها را به کشور بازگردانیم به اقتصاد درون‌زا نمیرسیم .
شریعتی در پایان با تاکید بر اینکه صادرات و درآمد را اصل اقتصاد می‌دانیم، گفت: بسیاری از مدیران در اقتصاد کشور بیش از اینکه مدیران متخصصی باشند، مدیران مطلعی هستند که از امور در حوزه کاری شان مطلع هستند ولی تخصصی برای حل مسائل ندارند .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =