برق

عضو سندیکای صنعت برق ایران گفت: خصوصی‌سازی در صنعت برق آنطور که پیش‌بینی می‌شد انجام نشده و بخش‌های خصوصی هنوز تمایل ندارند که در زمینه انرژی‌های نو سرمایه‌گذاری کنند.

آرش آقایی‌فر عضو سندیکای صنعت برق ایران و مدیرعامل شرکت صنعتی در حوزه برق و انرژی در گفتگو با ایراسین، گفت: در سال 97، حدود 92 درصد برق تولیدی کشور از نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شد در حالی که فقط 0.3 درصد از برق تولیدی ما از انرژی‌های نو بود. مجموع ظرفیت نصب شده انرژی‌های نو 0.8 درصد است که بسیار آمار پایینی است.
وی در ادامه افزود: با اینکه شاید 15 یا 20 سال است که وزارت نیرو در این قضیه ورود پیدا کرده است ولی به دلایل خیلی مشخصی این قضیه نگرفته و شرکت‌ها و بخش خصوصی هنوز تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارند.
آقایی فر گفت: اگر ما به این سمت نرویم و در این زمینه سرمایه‌گذاری نکنیم فاصله فناوری ما از بقیه دنیا بسیار بیشتر خواهد شد. در زمینه صنعت برق حدود 90 درصد تجهیزات در ایران تولید می‌شود و فاصله‌مان حتی با کشورهای پیشرفته به دلیل سرعت کند رشد فناوری زیاد نیست ولی در خصوص بحث انرژی‌های نو داریم عقب می‌افتیم. فناوری انرژی‌های نو در ایران وجود دارد ولی ما نمی‌توانیم از ظرفیت آن استفاده کنیم.
وی گفت: وابستگی 92 درصدی برق ما به برق حرارتی که انرژی‌اش را از گاز تامین می‌کند باعث شده که تولید برق ما کاملا به گاز وابسته شود. خاموشی‌هایی که در 26 و 27 بهمن تجربه کردیم یکی از این هشدارهای جدی بود.
آقایی فر با اشاره به بحث هوشمندسازی در صنعت برق تصریح کرد: شبکه کشور ما قدیمی است و قدیمی بودن شبکه و تجهیزات برق باعث می‌شود که قابلیت اطمینان این تجهیزات پایین بیاید.

وی افزود: تعویض آنها هم امکان‌پذیر نیست چون هیچ جای دنیا چنین کاری را انجام نمی‌دهد. برای اینکه بتوانیم قابلیت اطمینان شبکه را حفظ کنیم و خطای خود را پایین بیاوریم نیاز به پایش کردن شبکه داریم.

عضو سندیکای صنعت برق ایران درباره حضور و ورود شرکت‌های خصوصی و دانش بنیان در صنعت برق گفت: متولی کلیت صنعت برق وزارت نیرو است و عملا می‌توان گفت صفر تا صد آن دولتی است. شرکت‌های‌هایی مثل تولید کننده‌های کالا هستند که دارند کار می‌کنند ولی به نسبت جاهای دیگر دنیا ضعیف‌تر هستند.
آقایی‌فر در ادامه افزود: خصوصی‌سازی در صنعت برق آنطور که پیش‌بینی می‌شد انجام نشده و مشکلات جدی در این قضیه وجود دارد. اگر یک بخش خصوصی وارد این حوزه نشود همانطور که در بحث انرژی‌های نو نیز بیان کردم شبکه دچار مشکل می‌شود.
وی در پایان گفت: در حال حاضر باید حدود چهار تا پنج درصد برق ما از انرژی‌های نو تامین شود و این 0.3 درصد آمار نگران کننده‌ای است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =