جشنواره تولید ملی

صدور بخشنامه در شرایطی که خلا قانونی وجود ندارد فقط به ایجاد رانت منجر می‌شود.

به گزارش ایراسین، در حاشیه برگزاری هفدهمین جشنواره تولید ملی - افتخار ملی ، بیژن پناهی زاده معاون معدنی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به صدور بخشنامه های غیر کارشناسی در بخش معدن گفت: قرار بود معدن جایگزین نفت شود ولی نه تنها نشد بلکه جایگاه معدن به واسطه آیین نامه‌های خلق الساعه از دست رفت.

وی در ادامه افزود: صدور بخشنامه در شرایطی که خلا قانونی وجود ندارد فقط به ایجاد رانت منجر می‌شود. با عوض شدن مدیریت سیل بخشنامه‌های جدید ابلاغ می‌شود و سرمایه‌گذار و تولیدکننده دلسرد می‌شود.

پناهی زاده گفت: لازمه پایان دادن به خام فروشی استفاده از فناوری روز و دستگاه‌های لازم است ولی اساسا چنین امکانی وجود ندارد. افزایش نرخ ارز منجر به چند برابر شدن ماشین‌آلات معدنی و به تبع آن چند برابر شدن هزینه تولید و در نهایت از دست رفتن بازار می‌شود.

وی افزود: معدن باید طبق قانون حقوق دولتی پرداخت کند، سازمان امور مالیاتی هم همین را بهانه اخذ مالیات‌های بیشتر می‌کند و به این نکته توجه نمی‌کند که صرفا تحت فشار چنین کرده‌اند.

پناهی زاده گفت: معدن می‌توانست اشتغال آفرین و موتور محرکه اقتصاد باشد ولی از چیزی که قبلا وزارتخانه داشته است فقط یک اداره مانده است. اجازه دهیم شورای‌عالی معادن به وظیفه اصلی خود که حمایت از فعالان معدن است جامه عمل شود. رانت‌های یک شبه، ورشکستکی معادن از جمله پیامدهای این سلب وظیفه از شوراست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =