فرزین فردیس

متاسفانه در حال حاضر هرچقدر ما در اقتصاد سنتی از شفافیت در خیلی از حوزه‌ها فاصله گرفتیم؛ ولی راه موفقیت اقتصاد نوآور و استارت‌آپ‌ها شفافیت است و بورس کمک می‌کند به شفافیت و به اینکه افراد بیشتری بتوانند بفهمند که داخل آن روال‌ها و فرایندها سالم است یا نه.

به گزارش ایراسین، پذیره‌نویسی صندوق جسورانه گروه مالی فیروزه به دلایل مختلف، اتفاق بسیار خوبی است. دلیل نخست اینکه ما در فضای اقتصاد نوآوری نیاز داریم که به سمت ابزارهای جدید در همه حوزه‌ها و عرصه‌ها؛ چه در حوزه بازاریابی و فروش و چه در حوزه تبلیغات برویم و تابه‌حال مکانیزم و فرایند کار تأمین مالی استارت‌آپ‌ها به گونه‌ای بوده که گزینه‌ای به نام گزینه بورس وجود نداشته است و این کار در واقع یک ابزار جدید و یک گزینه جدید به گزینه‌ها اضافه می‌کند که بسیار ارزشمند است و خبر بسیار خوبی است که مسئولان صندوق فیروزه بعد از مدت بسیار طولانی از پیگیری توانسته‌اند این موفقیت را به دست آورند. این کار راه را برای خیلی از کارهای بعدی برای تعامل در حوزه بورس باز می‌کند.

نکته دومی که وجود دارد، این است که بورس کمک می‌کند که فضای شفاف‌تری به وجود بیاید و ما در اقتصاد نوآوری و در فضای شرکت‌های استارت‌آپی‌مان فکر می‌کنم که قریب به اتفاق انسان‌ها از شفافیت استقبال می‌کنند. متاسفانه در حال حاضر هرچقدر ما در اقتصاد سنتی از شفافیت در خیلی از حوزه‌ها فاصله گرفتیم؛ ولی راه موفقیت اقتصاد نوآور و استارت‌آپ‌ها شفافیت است و بورس کمک می‌کند به شفافیت و به اینکه افراد بیشتری بتوانند بفهمند که داخل آن روال‌ها و فرایندها سالم است یا نه. درحقیقت نکته مهم‌تر از یک ابزار تامین مالی، کمک به شفافیت بیشتر در فضای اقتصاد نوآوری است که حائز اهمیت است.

امیدوارم که با همین تلاش و انگیزه‌ای فعالان این حوزه کار می‌کنند، کار خود را ادامه بدهند و بتوانند ابزارهای تکمیلی را در آن حوزه معرفی کنند تا هر چه بیشتر و بهتر بتوانیم در این حوزه هم تامین مالی و هم شفافیت بیشتر را داشته باشیم.

فکر می‌کنم پذیره‌نویسی شرکت فیروزه نخستین پذیره‌نویسی یا جزو نخستین‌ها باشد زیرا موضوع، موضوع خیلی قدیمی‌ای نیست و به‌تازگی اتفاق افتاده است. پیش از این مجوز تاسیس صندوق‌های جسورانه چندین و چند بار از بورس گرفته شده و فکر می‌کنم ۵- ۶ صندوق جسورانه مجوز فعالیت از بورس گرفته‌اند. تامین سرمایه این صندوق‌ها بیشتر توسط سرمایه‌گذاران اولیه بوده و این نخستین باری است که پذیره‌نویسی اتفاق می‌افتد. ماجرای بازی شفافیت ماجرای صفر و صد نیست که ما بگوییم یک شبه و با یک اتفاق شفافیت رخ می‌دهد. شفافیت سفری است که ما باید خیلی زودتر از اینها آن را شروع می‌کردیم و الان خیلی جلوتر در آن می‌بودیم؛ ولی نکته‌ای که هست، این است که الزامات فعالیت در بورس رفته‌رفته به شفافیت بیشتر منجر خواهد شد. البته نیاز به نهادهای نظارتی و اجرای ضوابط سازمان بورس طبیعتا وجود دارد.

اگر آنها در آن زمان این قوانین را رعایت نکنند هدف و غرض اصلی که شفافیت است، ممکن است زیر سوال برود؛ ولی کلاً ساختار بورس به شکلی طراحی شده که رفته‌رفته به شفافیت در بازارها کمک می‌کند و این اتفاق می‌افتد. البته قاعدتا شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید حالا که پذیره‌نویسی انجام می‌شود مثلا یک هفته بعد همه‌چیز شفاف می‌شود. نه، این‌گونه نیست. طبیعتا باید منتظر گزارش‌های فصلی بعدی و گزارش‌های تدریجی بود. بعد از آن باید منتظر بود و دید آیا بقیه مجموعه‌هایی که در حوزه سرمایه‌گذاری کار کردند، آنها هم آرام‌آرام به این فضا وارد می‌شوند یا خیر و وقتی وارد شدند طبیعتا مجبور می‌شوند الزامات سازمان بورس را رعایت کنند.

فرزین فردیس عضو اتاق بازرگانی ایران و مدیرعامل شرکت میکروموج آریا کیش(در حوزه پتروشیمی و صنایع شیمیایی)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =