• ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶
  • کد خبر: 4958
  • readingTime: ۱ دقیقه
فضا

در 10 سال اخیر رشد حضور بخش خصوصی در حوزه فضایی 20 برابر شده است.

به گزارش ایراسین، حسین شهرابی فراهانی مدرس دانشگاه و کارشناس حوزه فضا در مورد حضور بخش خصوصی در این صنعت گفت: در 10 سال اخیر رشد حضور بخش خصوصی در حوزه فضایی 20 برابر شده است.

شهرابی فراهانی در ادامه افزود: منظومه‌ها قبلا گران و با رویکردهای سنتی بودند اما در سال‌های اخیر منظومه‌های جدید نشان دادند که کار ارزان هم می‌شود انجام داد و شرکت‌های کوچک نیز می‌توانند در این زمینه ایفای نقش کنند.
وی گفت: چون این اتفاق در این چند سال اخیر در حوزه فضایی رخ داده و تبدیل به یک انقلاب فضایی شده، لذا بسیاری از شرکت‌های خصوصی به این حوزه روی آورده‌اند و تقریبا در 10 سال اخیر رشد حضور بخش خصوصی 20 برابر شده است.
شهرابی فراهانی تصریح کرد: رویکرد آمدن منظومه‌های جدید این بود که بخش خصوصی چابک دانش‌بنیان عرض اندام کرده است. در یکی از کشورها یک شرکت خصوصی سه نفره‌ای که از یک سازمان دولتی جدا شده بود ابتدا ماهواره کوچکی را پرتاب کرد و وقتی در این زمینه به موفقیت رسید تعدادش را بالا برد و به یک منظومه تبدیل شد. بزرگترین منظومه ناوگانی ماهواره‌ای را نیز تا یک ماه قبل این شرکت داشت.
وی گفت: قبلا با یک پرتاب یک محموله سنگینی به مدار می‌رفت، اما اکنون آن محموله سنگین خرد شده و به 10، 20 یا حتی 100 مورد تبدیل شده است. پرتاب‌هایی داشتیم که با یک پرتاب نزدیک 104 ماهواره از مدار گذشتند.
مدیر و کارشناس حوزه فضا در پایان گفت: خیلی وقت‌ها ارتباط بین ماهواره‌ای لازم نیست. یعنی می‌توان ماموریت‌ها را بدون ارتباط بین ماهواره‌ای انجام داد، اما اگر این ارتباط هم لازم باشد از نظر ماهواره فرقی نمی‌کند که می‌خواهد با یک ماهواره دیگر ارتباط بگیرد یا با یک ایستگاه زمینی ارتباط برقرارکند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =