افتتاح اولین هایپر صنایع دستی در کشور

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به افتتاح نخستین هایپر صنایع دستی کشور در اصفهان گفت: مشکلی در زمینه تولید صنایع دستی نداریم و بخش خصوصی سرمایه گذاری خوبی در این رابطه انجام داده است.

به گزارش ایراسین، علی اصغر مونسان در جمع خبرنگاران افزود: هنرمندان بسیار خوبی داریم که آثار ارزشمندی را تولید می‌کنند و به نظر می رسد که تجاری کردن صنایع دستی مساله مهمی است.

وی با اعلام اینکه وضعیت فروش و صادرات صنایع دستی نیز تا این لحظه خوب بوده و در بازارهای داخلی و بین المللی استقبال خوبی از صنایع دستی ایران شده است، بیان داشت: باید به فروش محصولات کمک کرد.

مونسان گفت: مدتی است در حال پیگیری برای افزایش مراکز فروش صنایع‌دستی هستیم که بخشی از سرمایه این هایپرها یا مراکز فروش صنایع دستی از سوی دولت و بخش دیگر را بخش خصوصی تامین کرده است.

وی وضعیت فروش و صادرات را نیز خوب ارزیابی کرد و گفت: تاکنون فروش صنایع‌دستی در مارکت‌های بزرگ و بازارهای خارجی بدون مشکل در حال انجام بوده است و در آینده نزدیک هم بازارچه‌های دائمی ایجاد می شود که بخشی از این اقدامات از طریق وزارتخانه و در قالب ایجاد هایپرها عملیاتی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هایپرها به فروش هرچه بیشتر و عرضه صنایع دستی کمک می‌کنند، گفت: هنرمندان در این مراکز می‌توانند آثار خود را معرفی و به فروش برسانند.

ستار کیان‌پور، دبیر کارگروه توسعه گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان نیز در این مراسم با اعلام اینکه پلتفرم فیروزه، از چند قسمت تشکیل شده و یک کار پژوهشی بین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، دانشگاه هنر و جمعی از هنرمندان اصفهان است، گفت: براساس این پلتفرم نقشۀ راهی مشخص شده که چند جزء دارد.

وی اولین جزء پلتفرم فیروزه را ایجاد مرکز تحقیق و پژوهش به عنوان خانه خلاقیت دانست و گفت: با همکاری اداره میراث فرهنگی، معاونت فناوری ریاست جمهوری و مجموعه شهر هنر به زودی در خیابان ابن سینا افتتاح می‌شود.

کیان پور ادامه داد: این پلتفرم دارای هفت جزء ازجمله مباحث تجاری سازی، آی تی و بحث طراحی محصول های جدید است.

وی با تاکید بر اینکه برای وارد شدن به بازارهای جهانی نیازمند شتابدهنده ها هستیم گفت: این شتاب دهنده درحال شکلگیری است.

 دبیر کارگروه توسعه گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان درخصوص سومین جزء پلتفرم فیروزه گفت: سومین مرکزی که پیش بینی شده هُمای رحمت است که براین اساس و برای اولین بار توافق نامه‌ای میان اداره بهزیستی کل کشور، کمیته امداد، میراث فرهنگی، معاونت فناوری ریاست جمهوری و شهرداری اصفهان بسته شد و مرکزی در منطقه 12 شهرداری درنظر گرفته شده که در فاز اول برای 500 نفر مددجوی بهزیستی که طرح شناسایی آنها انجام شده آموزش های لازم ارائه می‌شود تا آنها بتوانند تولید را انجام دهند و از این طریق به خودکفایی برسند.

کیان پور ادامه داد: این هایپر به عنوان یک مجموعه زنجیره‌ای شکل می‌گیرد و هنرمندان محصولات خود را ارائه کرده و محصولات آنها در این زنجیره گذاشته می‌شود.

 وی گفت: مزیت این موضوع این است که یک جنس در همۀ زنجیره با یک قیمت مشخص ارائه می‌شود.

دبیر کارگروه توسعه گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان تصریح کرد: مارکتینگ حلقۀ اصلی صنایع دستی است و هایپر بهترین گزینه است که می‌تواند به هنرمندان کمک کند.

کیان پور با بیان اینکه بحث فضای مجازی و اینترنت نیز در نظرگرفته شده و براین اساس یک سایت سه زبانه شکل گرفته که همه موارد در آن مد نظر قرار می‌گیرد، افزود: برای اولین بار برای محصولات یک کد 16 رقمی تعریف کردیم که با این کد دقیقا مشخص می‌شود چه کسی آن را در چه زمانی ساخته و برای ساخت آن صنایع دستی از چه متریالی استفاده کرده است که این موارد برای بحث اصالت کالا اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین آیتم برای بازاریابی و مارکتینگ ویدئو است، تاکید کرد: مهم‌ترین موضوع بعد از همۀ این موارد، تولید محتوا است و ما برنامه‌ریزی کردیم که بتوانیم جریان‌سازی داشته باشیم.

گفتنی است دراین خصوص 14 مجوز گرفته شده که این هایپر، اولین مرکزی است که در اصفهان راه‌اندازی می‌شود و 13 مرکز دیگر پیش‌بینی شده که قرار است در نیمۀ اول سال آینده افتتاح دومین و سومین مرکز انجام شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =