• ۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
  • کد خبر: 4793
  • readingTime: ۶ دقیقه
همایش چشم انداز فولاد

در دهمین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار، میزگرد تخصصی تعامل دو حوزه سنگ آهن و فولاد، هم افزایی و چالشها برگزار شد.

به گزارش ایراسین، در دهمین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار، میزگرد تخصصی تعامل دو حوزه سنگ آهن و فولاد، هم افزایی و چالشها برگزاری شد.
این میزگرد با حضور، جعفر سرقینی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور معدن، حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، محمود نوریان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ، مهرداد اکبریان رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران، منصور یزدی زاده مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان و مصطفی موذن زاده رئیس اسبق هیات عامل ایمیدرو در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد.

در این میزگرد تخصصی، حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: به منظور جلوگیری از دست دادن بازار و توقف تولید در ١٠ ماهه گذشته ذخیره سنگ آهن و اسلب خود را مصرف کردیم‌. اگر روند فعلی اصلاح نشود، در سال آینده بحران قیمت به دلیل عدم تولید فولاد مبارکه بیشتر خواهد شد.
‌وی در ادامه با انتقاد به کمبود مواد اولیه فولاد سازان گفت: یکی از دلایلی که سنگ آهن نداریم این است که معدنی ها فولاد ساز شده‌اند و خود نیازمند سنگ‌آهن هستند.

عظیمیان در ادامه افزود: در تمام دنیا ارزش افزوده معدن بیشتر از فولاد و قابل تامل است که چرا معدنی‌های ما فولاد ساز شده‌اند.

مدیرعامل فولادمبارکه همچنین با پرسش از مسئول ذیربط در تامین مواد اولیه فولاد سازان درباره مسیرهای موجود در تامین مواد اولیه فولاد مبارکه، تصریح کرد: وقتی فولادمبارکه ذخیره مواد اولیه خود را مصرف کرده، در سال آینده به دلیل کمبود مواد اولیه تولید کاهش می یابد.
عظیمیان افزود: کاهش تولید، موجب تنزل ارزش افزوده در سال آینده برای کشور خواهد شد.
وی گفت: فولادمبارکه هیچ وقت به کمبود قطعه یدکی و کالاهای استراتژیک معترض نشده اما در خصوص مواد اولیه نیازمند تامین اضطراری هستیم.
عظیمیان با تاکید بر اینکه کمبود مواد اولیه فولاد مبارکه چگونه تامین خواهد شد گفت: هیچ کجای دنیا سراغ نداریم که معدنی ها فولاد ساز شده باشد، زیرا ارزش افزوده معدنی بیشتر است.

وی گفت: ما در شرایط صددرصد تحریمی، برای سه سال الکترود مورد نیاز را تامین کرده‌ایم، اما از نبود مواداولیه داخلی (سنگ‌آهن) بشدت در رنجیم و کسی نیست به این سوال پاسخ دهد که ما به عنوان فولاد مبارکه باید از کجا مواد اولیه تامین کنیم.

در ادامه منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: همه معادن زغال‌سنگ ایران وابسته به ذوب آهن اصفهان هستند.

یزدی زاده نیز با انتقاد از تامین مواد اولیه در کشور گفت: ما در تامین مواد اولیه دچار مشکل هستیم و این در حالی است که اگر ذوب آهن به هر دلیلی نتواند به فعالیت ادامه دهد، زغال‌سنگ کشور کاملا از بین می‌رود.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر ذوب آهن اصفهان نه تنها از یارانه گاز کشور استفاده نمی‌کند بلکه حتی با خرید زغال‌سنگ، به دولت یارانه نیز می‌دهد.

همچنین محمود نوریان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در مقام پاسخ به مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: گویا فولادسازان نمی‌خواهد خصوصی‌سازی را قبول کنند. در گذشته به بخش معدن ظلم زیادی انجام شده است و پس از مدت‌ها این بخش برای سودآوری و بقا به بخش خصوصی رفت.

نوریان گفت: در حالی که کشور ۹.۸ میلیون تن کمبود گندله دارد، چرا اجازه نمی‌دهند ما گندله تولید کنیم؟! به نظر می‌رسد دلیل اصلی این کار این است که فولاد مبارکه بدون کنسانتره نماند.

وی در ادامه با انتقاد از عملکرد فولاد مبارکه در تامین مواد اولیه گفت: کیفیت کنسانتره چادرملو بسیار بالاتر از سایر شرکت‌هاست و فولاد مبارکه می‌خواهد همه کنسانتره خود را از ما تامین کند؛ درحالی که اگر بخشی از نیاز خود را از شرکت‌های دیگر تامین کند، مشکلی برای مواد اولیه نخواهد داشت.

نوریان ادامه داد: به نظر می‌رسد فولادسازان نمی‌خواهند خصوصی‌سازی را قبول کنند، در حالی که قیمت‌ها باید به صورت رقابتی در آید.

وی گفت: چرا هر نهاد بی‌ربط به صنعت فولاد، می‌تواند مجوز فولادسازی بگیرد ولی چادرملو و گل‌گهر از این کار منع می‌شوند؟!

نوریان گفت: دلیل اتهام نادرست در خصوص فولادساز شدن معدنی‌ها این است که فولادی‌ها خصوصی شدن معادن را قبول ندارند. شرکت‌های معدنی خصوصی شده‌اند و ضوابط خود را دارند. بنابراین نمی توانند خلاف منافع سهامدانشان عمل کنند. 

وی تاکید کرد: به فولاد مبارکه پیشنهاد می کنم برای تامین سنگ آهن خود به جای توسل به وزارت صنعت، معدن و تجارت با خود معادن توافق کند. پیشنهاد می کنم در این مسئله دور وزارتخانه را خط قرمز بکشید. 
نوریان با تاکید بر اینکه نباید منعی برای فولادسازی معادن وجود داشته باشد، تصریح کرد: اگر ظرفیت فولادسازی اشباع شده است، نباید فقط منع برای چادرملو و گل‌گهر باشد.

وی گفت: باید به همه فعالان صنعت فولاد به یک چشم نگاه شود.

نوریان گفت: گفته می شود که معادن فقط تا تولید گندله سازی پیش روند اما وقتی چادرملو ۹.۸ میلیون تن گندله کم دارد چرا نباید به این سمت برویم؟ 

مدیرعامل چادرملو تصریح کرد: امسال ما ۵.۳ میلیون تن کنسانتره اضافه و ۱.۹ میلیون تن آهن اسفنجی کم داشتیم. کنسانتره چادرملو کیفیت بالاتری نسبت به دیگر کنسانتره های تولیدی کشور دارد

نوریان گفت: سنگان باید به چند شرکت داده می شد تا تجهیز و  برای تولید فعلی برنامه ریزی شود اما همه در این ذخیره راه داده شدند بجز گل گهر و چادرملو.

همچنین مهرداد اکبریان رییس انجمن سنگ آهن ایران در این میزگرد گفت: بنده به نمایندگی از کل کسب و کار سنگ آهن صحبت می کنم. مسائل در معادن بزرگ متفاوت با معادن کوچک است و گاهی باید سیاست گذاری ها نیز متفاوت باشد.

اکبریان گفت: تولید ٥٥ میلیون تن فولاد در ١٤٠٤ کاملا جدی است اما نیازمند سنگ آهن و مواد اولیه است. راهکار آن است که تولید سنگ آهن را افزایش دهیم  اما موضوع دیگر مسائل روز کشور است. آیا راهکار تامین سنگ آهن ذوب آهن روشی بود که در ٢ سال گذشته پیش گرفته است؟

وی در ادامه افزود: ٣٤٦ پروانه صادر شده است در تیرماه امسال تنها ٢٠٦ معدن فعال داشتیم و ٤٠ درصد پروانه ها غیرفعال شده است و امروز تعداد معادن فعال به ١٢٣ مورد رسیده است.

اکبریان گفت: در این میان ١١ شرکت بزرگ هستند که بخش عمده سنگ آهن کشور را تولید می کنند. تا پایان ٩ ماهه امسال ٤ میلیون و٨٠٠ هزار تن سنگ آهن صادر کرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه مسائل سنگ آهن بزرگتر از مشکل ذوب آهن است گفت: قسمت عمده از معادن سنگ آهن ما هماتیت است که به تازگی تکنولوژی های بهره برداری از آنها ایجاد شده است. نباید کل سنگ آهن کشور را درگیر مشکل این شرکت کرد.

اکبریان گفت: بهترین کار اصلاح قیمت است تا برای معادن کوچک نیز صرفه اقتصادی داشته باشد.

جعفر سرقینی معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت نیز در ادامه این نشست گفت: ما در قیمت گذاری هیچ نقشی نداشتیم، دوستان خودشان حضور داشتند و بنده به عنوان ناظر امضا کردم.

وی افزود: ما برای بخش خصوصی هیچ قیمتی مشخص نکرده ایم.

سرقینی ادامه داد: تعطیلی معادن برای ما بسیار مهم است. تعطیلی ٢٠٦ معدن سنگ آهن به بنده گزارش نشده است

وی گفت: اگر دولت به صادرات لطمه زده است چرا اقای ابکا با امار نشان دادن صادرات افزایش یافته است. امسال تنها در ٩ ماه ٨ میلیون تن فولاد صادر شده است.

سرقینی گفت: برای گرفتن بازار سنگ آهن هنری نداریم در نتیجه نباید برای بازار از دست رفته افسوس خورد زیرا با برداشتن عوارض خیلی راحت صادرات سنگ آهن مجدد به ٢٠ میلیون تن می رسد.

وی تاکید کرد: واحدهای معدنی باید متناسب با دیگر واحدها به سمت فولادسازی بروند.

سرقینی با اشاره به سخنان مدیرعامل چادرملو گفت: از سال ٩١ تا به امروز حتی یک پروانه فولادی برای معادن صادر نشده است. تنها ٢ مورد تمدید مجوز داشته ایم. بازاریابی برای بیلت بسیار سخت تر از سنگ آهن است.

عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه خطاب به نوریان مدیرعامل چادرملو گفت: اینکه ما بگوییم خصوصی هستیم، درست نیست. شاید شکل شرکت‌های معدنی خصوصی باشد ولی ژن آن‌ها دولتی است.

وی افزود: همه شرکت‌ها از امکاناتی استفاده می‌کنند که دولت در اختیار آن‌ها گذاشته است. حقیقت این است که ما همه در یک کشتی نشسته‌ایم و باید همه جوانب را در نظر بگیریم.

عظیمیان ادامه داد: باید در صنعت فولاد، منافع ملی کشور در نظر گرفته شود و نباید به این موضوع به صورت شخصی نگاه شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =