باحضوروزیرصمت از خط تولید فولادAPIتختال های نفت و گازترش در شرکت فولاد مبارکه اصفهان بهره برداری شد

عکس:مجتبی جهان بخش

وزیر صنعت، معدن و تجارت در یادداشتی به مناسبت برگزاری دومین جشنواره ملی صنعت فولاد خودکفایی در زنجیره صنعت فولاد را مصداق بارز تعبیر جمله ما می توانیم دانست.

به گزارش ایراسین: دکتر رحمانی در این یادداشت در خصوص این جشنواره چنین شرح داده است:

به حول و قوه الهی امروز جزو صادر کننده‌های عمده این صنعت در دنیا هستیم و معتقدم در زنجیره صنعت فولاد که صنعت بومی ما شده است، خودکفا شده ایم.

صنعت فولاد را می‌توان یکی از بنیان‌های مهم اقتصاد در هر کشوری برشمرد، به‌گونه‌ای که مصرف سرانه فولاد به‌عنوان شاخص صنعتی بودن یک کشور مطرح است و امروز در کشور ما نیز فولاد با حضور در بخش‌های مهم تولیدی و صنعتی، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

نظر به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به سال “رونق تولید” ۷ محور کاری را که یکی از آن‌ها حوزه معدن بود، تقدیم دولت کردیم و در این حوزه ۵ برنامه داریم که تکمیل زنجیره فلزات اساسی از جمله فولاد، مهمترین این برنامه‌ها است که البته خوشبختانه تاکنون دستاوردهای خوبی را نیز به همراه داشته است.

در اوایل انقلاب شکوهمند اسلامی، زنجیره فولاد کشور ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بوده که سال ۱۳۹۲ این رقم به ۱۲۳ میلیون تن رسیده و امروز این زنجیره تولید به ۲۱۲ میلیون تن رسیده است که بیش از ۱۰۰ برابر نسبت به ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی رشد داشته است.

قرار است در افق ۱۴۰۴ ظرفیت فولاد کشور به ۵۵ میلیون تن برسد که برای تحقق این مهم تامین سنگ آهن، آهن اسفنجی، گندله به عنوان پیش نیاز در دستور کار قرار دارد.

اما با تلاش فولادگران و سرمایه گذاران، ایران جزو ۱۰تولید کننده برتر فولاد جهان تبدیل شده است، این در حالی است که سال ۱۳۹۲ رتبه ایران ۱۵ بوده است.

به حول و قوه الهی امروز جزو صادر کننده‌های عمده این صنعت در دنیا هستیم و معتقدم در زنجیره صنعت فولاد که صنعت بومی ما شده است، خودکفا شده ایم.

در همین سال ۱۳۹۸ و با وجود تشدید تحریم ها، شرایط به وجود آمده مؤید عبارت “ما می توانیم” در میدان عمل بوده است و در ۸ ماهه سال جاری تولیدات منتخب کالایی از جمله فولاد بیش از ۶.۵ درصد و محصولات فولادی ۸.۵ درصد افزایش تولید داشته‌ایم.

در ۲ سال اخیر سعی کرده ایم تا زنجیره فلزات اساسی تا رسیدن به محصول نهایی به صورت نسبی متوازن شود و برای این کار برنامه ریزی های لازم انجام شده است.

برای رسیدن به این منظور، همواره بر نقش انجمن‌ها و تشکل‌ها تأکید داشته ایم و معتقدیم که با حضور و مشارکت پررنگ بخش خصوصی شاهد موفقیت‌های چشمگیری در این عرصه خواهیم بود.

اما در این مسیر مطمئناً با نگاه ویژه ای که به نهضت ساخت داخل داریم، لزوم استفاده از توانمندی های داخلی برای بومی‌سازی ضروری خواهد بود و باید اهدافی همچون رصد زنجیره تامین صنعت فولاد اطلاع‌رسانی شود تا مخاطبان طرح با آن آشنایی کامل داشته باشند که برگزاری این گونه همایش ها در این راستا موثر است.

علاوه بر آشنایی فولادسازان با ظرفیت‌های داخلی، ارتباط میان تامین‌کنندگان و فولادسازان، نقش شرکت‌ها و تامین‌کنندگان در توسعه و پشتیبانی صنعت فولاد و تامین‌کنندگان تجهیزات فولادی و نیز تلاش فولادسازان در مقابل تحریم‌ها با رویکرد حمایت از شرکت‌های فولادی داخلی و بومی‌سازی در زنجیره فولاد ضرورت دارد.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =