• ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳
  • کد خبر: 4656
  • readingTime: ۱ دقیقه
معدن استخراج

صنعت فولاد را می‌توان یکی از بنیان‌های مهم اقتصاد در هر کشوری برشمرد؛ به‌گونه‌ای که افزون بر ۶۰۰ صنعت به‌عنوان صنایع پایین‌دستی از آن تغذیه می‌کنند.

صنعت فولاد را می‌توان یکی از بنیان‌های مهم اقتصاد در هر کشوری برشمرد؛ به‌گونه‌ای که حتی مصرف سرانه فولاد به‌عنوان شاخصی به‌منظور ارزیابی صنعتی بودن یک کشور مطرح است. امروزه در کشور ما نیز فولاد با حضور در بخش‌های مهم تولیدی و صنعتی کشور، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند؛ به‌گونه‌ای که افزون بر ۶۰۰ صنعت به‌عنوان صنایع پایین‌دستی از آن تغذیه می‌کنند. البته با توجه به‌وجود منابع سنگ‌آهن در ایران، به‌عنوان نخستین حلقه تولید فولاد، این صنعت در سال‌های اخیر توانسته به جایگاه در خور توجهی دست یابد. یکی از مهم‌ترین مباحثی که صنعت فولاد را اقتصادی‌تر می‌کند، تکمیل زنجیره فولاد در داخل از معدن تا تولید فولاد است؛ زیرا در زنجیره فولاد است که ارزش‌افزوده بالا و اشتغال‌زایی بسیار خلق خواهد شد. ایران با توجه به معادن سنگ‌آهن و انرژی فراوان این ظرفیت را دارد که به یکی از کانون‌های اصلی تولید فولاد در جهان تبدیل شود که البته این امر مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و تکمیل زنجیره فولاد است

 براساس این یادداشت که در نشریه دنیای اقتصاد منتشر شده تولید فولاد ایران که در ۸ ماه نخست سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۱۶.۱۵۳ میلیون تن گزارش شده بود در ۸ ماه نخست سال جاری میلادی به ۱۷.۱۸۸ میلیون تن افزایش یافته است. رشد بیش از ۶ درصدی تولید فولاد ایران طی سال ۲۰۱۹ در حالی است که دولت آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای، تحریم‌ها بر اقتصاد ایران از جمله تحریم بر صنعت فولاد را بازگردانده است.امیدواریم با نتایج برگزاری سالانه همایش چشم‌انداز صنعت فولاد، در آینده‌ای نزدیک کشور عزیزمان نه تنها به یک صادرکننده تکنولوژی تبدیل شود، بلکه با ایجاد محصولات جدید و تکنولوژی‌های نوین در هر یک از حلقه‌های زنجیره تولید فولاد به یک کشور صادرکننده تکنولوژی تبدیل شود. 

وجیه‌اله جعفری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =