قاضی عسگر

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: ارائه بسته‌های حمایتی با هدف کمک به تولیدکنندگان در دستور کار قرار دارد.

سید حسن قاضی عسگر در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: ارائه بسته‌های حمایتی با هدف کمک به تولیدکنندگان در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی اولین سازمان ارائه کننده بسته‌های حمایتی بوده است،افزود: ارائه این بسته‌ها با هدف تسهیل کار برای فعالان اقتصادی بود که آنها بتوانند با مشکلات کمتری به تولید و ارائه خدمات خود بپردازند.

معاون امور اقتصادی استانداری اصفهان با اشاره به برگزاری کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با حضور استانداربصورت هفتگی، ابراز داشت: در این کارگروه مشکلات واحدهای تولیدی با حضور نمایندگان بررسی و راهکارهایی برای رفع آن‌ها ارائه می‌شود.

قاضی عسگر به برخی از مسائل  در حوزه گمرک اشاره کرد و گفت: این موارد نیاز به تصویب قانون دارد که تمامی آن‌ها با امضای استاندار به مسئولان مربوطه اعلام شده است.

در ادامه، مدیر کل گمرک استان اصفهان اظهار کرد: هدف‌گذاری ما رونق تولید و صادرات است و رونق تولید کمک می‌کند تا در صادرات موفق عمل کنیم.

وی با بیان اینکه در گمرک دو الزام متضاد وجود دارد، تصریح کرد: اعمال کنترل‌ها، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های قانونی یکی از این الزامات است و ۵۰ دستگاه در این خصوص برای گمرک تعیین تکلیف می‌کنند. همچنین، ارائه تسهیلات قانونی در جهت سرعت بخشی به ترخیص کالا از دیگر الزامات قانونی موجود است.

وی از ارائه تسهیلات فیزیکی و ارزیابی محصول در محل مورد نظر و یا حتی روی کامیون خبر داد و افزود: کاهش زمان ترخیص کالا در رویه صادرات از ۷ روز به 1 روز، کاهش اسناد ضمیمه و ارائه تسهیلات در پرداخت حقوق ورودی واردات با توجه به ظرفیت‌های قانونی از دیگر تسهیلات گمرکی به فعالان اقتصادی است.

مدیرکل گمرک استان اصفهان در ادامه گفت: از دیگر تسهیلات ارائه شده می‌توان به ترخیص کالا با اخذ ضمانت نامه بانکی، اخذ ضمانت‌نامه یک ساله جهت فعالان اقتصادی از زمان درخواست کالاهای اساسی، اخذ ضمانت نامه بانکی جهت مالیات ارزش افزوده تا پایان سال مالی برای واحدهای تولیدی، ترخیص نسیه مواد اولیه و قطعات وارده توسط واحدهای تولیدی اشاره کرد.

وی انبار اختصاصی برای واحدهای تولیدی را دیگر تسهیلات ارائه شده برای واحدهای تولیدی معرفی و تشریح کرد: این امر در حال حاضر بدون رعایت فاصله شعاع ۵۰ کیلومتری با نزدیکترین گمرک انجام می‌شود و همچنین امکان اعطای انبار اختصاصی رو باز جهت تولید کنندگان محصولات حجیم ایجاد شده است.

به گفته کوهستانی در حال حاضر از ۲۴ انبار اختصاصی ۲۳ انبار فعال است و دو انبار نیز بیش از ۱۰۰ کیلومتر با گمرکات فاصله دارد و همچنین برای هشت انبار در سال جاری مجوز صادر شده و مجوز ۴ انبار دیگر نیز در دست صدور است.

وی با اشاره به ۲۰ میلیارد و ۷۳۲ میلیون استرداد حقوق ورودی از ابتدای سال جاری تاکنون تصریح کرد: درصورتی که تولیدکنندگان کالایی را ورود قطعی نمایند و حقوق ورودی آن را پرداخته باشند، اگر کالای مورد نظر در رده کالای صادراتی قرار گیرد، می توانند حقوق ورودی کالاهایی را که در کالای صادراتی استفاده شده، استرداد کنند.

مدیرکل گمرک استان اصفهان در ادامه افزود: انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان استاندارد جهت صادرات کالاهای دارای علامت استاندارد بدون دریافت مجوزهای موردی و اصلاح دستورالعمل‌های صادر کنندگان فرآورده‌های مایع نفتی از دیگر تسهیلات ارائه شده است.

وی به ایجاد کمیته مشورتی از مردادماه سال جاری اشاره و تصریح کرد: ۴۵ پرونده در این کمیته مورد بررسی قرار گرفته و شش مورد از آن‌ها به تهران ارجاع شده است.

کوهستانی در ادامه به ارائه آمار صادرات استان از گمرکات استان و کشور پرداخت و افزود:  میزان صادرات یک میلیارد و ۷۳۸ میلیون دلار بوده که از لحاظ وزنی ۴۴ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۸ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان پنجمین استان صادراتی کشور است گفت: از این استان ۱۰۷۳ قلم کالا به ۹۰ کشور دنیا صادر می شودکه بیش از ۹۵ درصد آن محصولات فرآوری شده بوده است و اصفهان استان خام فروش نیست.

مدیرکل گمرک استان اصفهان با بیان اینکه مقصد صادرات استان کشورهای عراق ،چین افغانستان امارات و اندونزی هستند گفت: اندونزی جزء مقصدهای جدید صادرات است و ارزش وزنی صادرات به کشور چین نیز ۲۰۶ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی ۴۹ درصد محصولات صادراتی استان چدن، آهن و فولاد، ۱۹ درصد آن فاز فرآورده‌های نفتی و چهاردرصد فروش و کفپوش است.

وی در ادامه گفت : همچنین صادرات طلا در سال جاری ۱۳۸ کیلوگرم بوده که نسبت به سال گذشته به لحاظ ارزشی ۱۶۹ درصد افزایش داشته است.

وی به واردات ۳۰۳ میلیون دلاری استان اشاره کرد و افزود؛ ۱۵۱میلیون دلار از گمرکات اصفهان، ۱۵۰ میلیون دلار از گمرکات فولاد مبارکه و ۲ میلیون دلار از ذوب‌آهن هم بوده و به لحاظ وزنی

۶۴ درصد و از لحاظ ارزشی ۴۳ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان این که ماشین آلات برقی، ماشین آلات مکانیکی، آهن و فولاد در صدر کالاهای وارداتی استان است گفت :کشورهای چین،ایتالیا،ترکیه، آلمان، مالزی، کره‌جنوبی، امارات، ترکیه، هلند و روسیه مبداء واردات استان هستند.

وی به ارجاع ۷۲۳ پرونده قاچاق در سال ۹۸ به گمرک اصفهان اشاره و افزود:  این پرونده ها ۸۹۰ متهم داشته که نسبت به سال قبل ۱۹ درصد کاهش داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =