دکتر سبحانی

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به دستاوردهای فولادی ایران اعلام کرد: اگرچه دستاوردهای قابل توجهی در زمینه تولید فولاد داریم اما در بخش نورد متوازن با بخش تولید رشد صورت نگرفته است.

به گزارش ایراسین، بهرام سبحانی در ادامه گفت: با درنظر گرفتن اهمیت تکمیل زنجیره تولید برای ایجاد ارزش افزوده مناسب و منطقی در بخش فولاد لازم است به سرمایه‌گذاری و ساخت واحد نورد گرم نیز توجه ویژه و مناسبی داشته باشیم، به این دلیل که نورد گرم می‌تواند به فولاد خام ارزش افزوده بالاتری بدهد.

وی در ادامه افزود: امروز با درنظر گرفتن توانمندی داخلی در کشورمان بدون تردید بخش‌هایی از این فرایند امکان بومی‌سازی یا داخلی سازی دارد اما با درنظر گرفتن اهمیت موضوع و ایجاد بهره‌وری و ارزش افزوده بالاتر در کل صنعت لازم است هماهنگی و همفکری‌هایی میان سیاستگذاران و تولیدکنندگان صورت پذیرد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران معتقد است ظرفیت‌های نصب شده در بخش فولاد و ضریب بهره‌برداری از آنها هم اکنون نزدیک به ۷۰ درصد است که این عدد با استانداردهای بین المللی و قابل قبول فاصله معناداری نداشته و بیانگر آن است که در مسیر درست گام برداشته‌ایم اما به هردلیل تا امروز در بخش‌های پایین دستی مثل نورد هنوز نتوانسته‌ایم تناسب درست ایجاد کنیم.

وی با اشاره به مازاد دومیلیون تنی اسلب در ایران به خبرنگار ما گفت: این فاصله منطقی نیست و به این مهم تاکید دارد که نباید در ایجاد واحد نورد گرم بخصوص در فولاد مبارکه تاخیر داشته باشیم و به قول معروف این یک باید است که نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم.

به گفته سبحانی البته این پایان کار نیست چون به زودی شاهد افتتاح و تولید کارخانه سپید دشت هستیم که با ظرفیت یک میلیون تن در واقع مازاد اسلب بازار را تقویت می‌کند، به صورتی که اگر برنامه دقیقی برای نورد گرم داشته باشیم در واقع با جمع‌آوری سه میلیون تن مازاد فعلی می‌توانیم ارزش افزوده و اشتغالزایی بالایی به کشور هدیه دهیم.

وی معتد است هرگونه تاخیر در ایجاد واحد نورد گرم فولاد مبارکه دقیقا زیان قابل توجهی در صنعت فولاد به ایران تحمیل می‌کند که نه تنها مشکل اقتصادی واحدهای تولیدی اصلی‌ترین نگرانی این روند است بلکه موضوع از دست رفتن بازارهای صادراتی آن روی سکه است که باید مدنظر داشته باشیم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تاکید کرد: امروز موضوع منافع ملی در میان است و باید برای آن دقت علم داشته باشیم و اگر به حاشیه‌ها بپردازیم از این دستاورد به نوعی خودمان را محروم کرده‌ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =