حمیدرضا صالحی نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی

اگر بخواهیم با فساد مبارزه کنیم ابتدا باید با توزیع رانت مبارزه کرد زیرا فساد یک معلول است و تازمانی که با توزیع رانت مبارزه نشود، همیشه درگیر فساد خواهیم بود.

حمیدرضا صالحی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با ایراسین با موضوع پنجمین همایش مبارزه با فساد با تولید و محوریت بخش خصوصی و اتاق بازرگانی ایران که در هفته جاری در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، گفت: یکی از مشکلات بخش خصوصی کاهش رقابت پذیری است.

وی در ادامه افزود: در چنین شرایطی، فساد به بخش خصوصی لطمه جدی وارد می کند زیرا بخش خصوصی فعال نیازمند یک فضای سالم و رقابت پذیر است و می تواند راندمان کاری خود را بالا ببرد اما ایجاد رانت که در کنار خود می تواند فساد زا نیز باشد، همیشه آزاردهنده است زیرا فضای رانتی مانند شرکت در مسابقه است که یک نفر همیشه از شما جلوتر است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه راه حل اصلی مبارزه با فساد حذف توزیع رانت است تصریح کرد: فضای رانتی و فساد زا مانع کسب و کار موفق است که در کنار سیستم بروکراتیک، مشکلات بی شماری برای بخش خصوصی ایجاد کرده است. اگر بخواهیم با فساد مبارزه کنیم ابتدا باید با توزیع رانت مبارزه کرد زیرا فساد یک معلول است و تازمانی که با توزیع رانت مبارزه نشود، همیشه درگیر فساد خواهیم بود.
وی با اشاره به برگزاری همایش مبارزه با فساد با تولید و محوریت بخش خصوصی و اتاق بازرگانی ایران، گفت: این گونه سیمنارها همیشه برگزار می شود و هدف اصلی از برگزاری چنین سمینارهایی حذف توزیع رانت یا حداقل، کمتر کردن آن است زیرا برخی افراد از رانت ایجاد شده، کاسب کارانه سوء استفاده می کنند و به بخش خصوصی و کسب و کارها لطمه می زنند.
صالحی افزود: برگزاری این همایش ها توسط بخش خصوصی با این هدف است که تلاش کنند به دولت درباره شرایط اقتصادی و راه های ایجاد رانت و فساد مشاوره و تذکر دهیم تا دولت انتخابات های بهتری انجام دهد.
وی همچنین به بودجه ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و گفت: این ارز برای کالاهای اساسی توزیع می شود اما بخش خصوصی معتقد است به جای ارائه این ارز، یارانه ریالی به کالا داده شود. حقیقت آن است راهی که در حال طی کردن آن هستیم اشتباه است و به عنوان مثال برای گوشت نیز ارز ۴۲۰۰ تومانی ارائه شد اما قیمت آن کاهش پیدا نکرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =