شکوری

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به اهمیت سیاست‌گذاری مبتنی بر شرایط اقتصادی با مشورت بخش خصوصی اعلام کرد: سیاست‌گذاری اشتباه و همچنین برخورد سلیقه‌ای مشکلات عمده‌ای به تولید کشور تحمیل کرده است.

بهرام شکوری در گفتگو با خبرنگار ایراسین در این زمینه گفت: اگر به دنبال رونق تولید و همچنین ایجاد بازار رقابتی هستیم نباید فراموش کنیم سیاست‌گذاری‌ها براساس بازار آزاد و همچنین درنظر داشتن تاب‌آوری صنایع انجام پذیرد در غیر این صورت با سیاست‌های دستوری دستاوردی منطقی نخواهیم داشت.

وی در ادامه افزود: سیاست‌های شتاب‌زده و بدون توجه به مشورت‌های بخش خصوصی این نگرانی را در میان تولیدکنندگان و فعالان عرصه اقتصاد ایجاد می‌کند که در آینده مشکلات بیشتری تجربه می‌شود به همین دلیل اغلب تولیدکنندگان بدون برنامه‌ریزی برای آینده منتظر اتفاقات هستند تا براساس آن تصمیم‌گیری کنند و این روند برای تولید نگران کننده است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تاکید کرد: نمونه بارز نتایج این سیاست‌ها را در بخش معدن و عوارض صادراتی یا تعیین نرخ‌های دستوری می‌بینیم که عامل بروز مشکلات عمده در این بخش شده است.

شکوری به خبرنگار ما گفت: برداشت‌های اشتباه و تعابیر شخصی از موارد مطرح شده عاملی شده تا امروز اغلب فعالان باسابقه معدنی به اتهام خام فروشی درگیر حاشیه‌هایی شده باشند که آینده حرفه‌ای آنها بخصوص در بازارهای خارجی را تحت تاثیر خود قرار داده است.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی همچنین تصریح کرد: سیاست‌های شتابزده معدنی امروز به این دلیل بلای جان تولید شده است که تصمیم‌های توسعه‌ای در صنایع پایین دستی معدن به درستی اتخاذ نشده و بدون توجه به هشدارهای قبلی کارشناسان ادامه یافت و اکنون به همین بهانه امروز فعالان عرصه معدن را درگیر حاشیه کرده است.

شکوری معتقد است بی‌توجهی در این موارد عاملی بوده تا صنایع پایین دستی اعتقادی به پیش‌خرید یا نگهداری مواد اولیه مورد نیاز خود نداشته باشند چون یقین دارند دولت با دخالت‌های وقت و بی‌وقتش بخش معدن را ملزم به عدم صادرات می‌کند، درحالی که هیچ کس به این نکته توجه ندارد بازارهای خارجی به سادگی در اختیار ما قرار نگرفته که بخواهیم هر زمان علاقه داشتیم اقدام به صادرات کنیم.

به گفته وی وقتی صحبت از خام فروشی و تامین نیاز صنایع پایین دستی از سوی مسئولان و تصمیم‌گیرندگان بخش معدن می‌شود در واقع هیچ توجهی به حیات اقتصادی سرمایه‌گذاران معادن نداشتند و به نوعی آنها را درگیر حاشیه کرده‌اند.

شکوری تصریح کرد: در شرایط فعلی با ممنوعیت صادرات مواد معدنی نه تنها ارزی وارد کشور نمی‌شود بلکه فعالیت‌های اقتصادی انجام شده را هم با چالش روبرو شده است؛ درحالی که اگر دخالت دستوری نداشته باشد قطعا صنعت و تولیدکنندگان می‌توانند با بهترین شرایط به فعالیت خود ادامه دهند.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اظهار کرد: بد نیست مسئولان به این موضوع توجه داشته باشند که داشتن همه زنجیره عاملی در موفقیت نیست، به عنوان مثال سنگاپور علی‌رغم دارا بودن منابع نفتی امروز یکی از صادرکنندگان بنام محصولات پتروشیمی است یا حتی کشوری مثل ژاپن که در تولید فولاد مطرح است.

به گفته شکوری عدم توجه به صنایع تکمیلی متناسب با تولیدات معدنی امروز فاصله معناداری برای تولیدکنندگان معدنی ایجاد کرده است و چون خریداری برای برخی از تولیدات نیست صادرات بقاء اقتصادی آنها را تضمین می‌کند که آنهم با یک نگاه سنتی ممنوع شده است.

در این زمینه می‌توان به «سنگ آهن هماتیت دانه‌بندی با خلوص آهن کمتر از ۴۰ درصد به هم فشرده نشده» و «سنگ‌آهن هماتیت دانه‌بندی با خلوص آهن بیشتر از۶۰-۴۰ درصد به هم فشرده نشده»، اصلا در زنجیره فولاد امروز کشور مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و تا زمکانی که صنایع تکمیلی برای این مواد معدنی تعریف نشود تولیدکننده چاره‌ای جز صادرات ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =