زعفران

با این که اصفهان به عنوان سومین تولید کننده زعفران در کشور به شمار می رود، اما باز هم نمی توان به این جایگاه امیدوار بود چون نسبت به رقبا بسیار ناچیز بوده و در حالی که سطح زیر کشت خراسان رضوی بیش از ۵۷ هزار هکتار است اصفهان فقط با حدود ۵۰۰ هکتار به این جایگاه دست یافته است.

اسفندیار امینی در گفت و گو با ایراسین معتقد است: به سبب خشکسالی هایی که اصفهان را اسیر کرده است. در استان می توان به جای برنج از کشت های جایگزین همچون زعفران و پسته استفاده کرد، اما این موضوع به این معنی نیست که کاشت زعفران در زمین های شرق اصفهان انجام شود.

 وی با بیان این که بعضی از مناطق اصلا مختص زراعت نیستند اظهار داشت: بهترین و صحیح ترین الگوی کشت الگویی است که کشاورزان در هر منطقه از دنیا با توجه به طبیعت آن منطقه انجام می‌دهند و مناطقی از استان می تواند برای کشت زعفران بسیار مفید باشد. این در حالی است که دولت باید از کشاورزان حمایت کرده و جهاد کشاورزی هم آموزش های لازم را برای توسعه این محصول به کشاورزان بدهد.

مدیر عامل کانون خبرگان کشاورزی اصفهان ادامه داد: به گفته بسیاری از کسانی که در کشت زعفران موفق بوده اند این موضوع مشخص می شود که زعفران می تواند در اصفهان به جای برنج و بادام که نیاز آبی زیادی نسبت به زعفران دارند کشت شود، اما کشت آن در شرق اصفهان که بحران آب داریم معقولانه نیست.

وی تاکید کرد: نمی توان با کاهش آب و حقابه کشاورزان از آنها خواست به کشت محصولاتی روی بیاورند که نیاز آبی کمتری دارد، به این خاطر که آنها باید در این زمینه آموزش های لازم را ببینند، از سویی دیگر باید دید آیا زمین هایی که برای یک کشت خاص در نظر گرفته می شود، قابلیت کشت آن محصول را دارد یا خیر و پس از آن برای کشت برنامه ریزی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =