احرامیان

با توجه به اعتبار جهانی ایران به‌ عنوان شریک تجاری، سهمیه‌بندی صادرات یکی از تصمیم‌های نادرست و غیراصولی خواهد بود که به افت ناگهانی اعتبار ایران خواهد انجامید.

سید بهادر احرامیان عضو هیئت‌مدیره انجمن فولاد ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین سهمیه‌بندی صادرات فولاد در صورت تأمین نکردن فولاد مورد نیاز صنایع داخلی که مصوبه جدید کمیته تخصصی فولاد وزارت صمت می باشد را با نام سیاست سرکوب قیمت ها از طرف دولت عنوان کرد و گفت: تولید فولاد در کشور دو برابر نیاز داخل است و نیمی از تولید داخل که ضرورت صادرات دارد بتازگی با افزایش قیمت روبرو بوده است.

احرامیان در ادامه افزود: این سیاست موجب رسیدن قیمت محصولات فولادی داخل کشور به پایین‌ترین سطح ممکن در بازار جهانی شده است که این روند به معنای هم‌پایگی نرخ داخلی فولاد تولیدی با زباله فولاد در سطح جهانی است.

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه ریزی برای چالش قیمت موجود اندیشیده شده است گفت: برقراری توازن بین نرخ ارائه‌ شده با لزوم چارچوب اقتصادی امری ضروری است زیرا در غیر این صورت پیامدهای منفی را به دنبال خواهد داشت.

احرامیان در ادامه به افزایش‌های اخیر قیمت فولاد اشاره کرد و گفت: درواقع نام این روند صعودی، افزایش قیمت نیست بلکه تعدیل قیمت است و لزومی بر ایجاد توازن و فاصله با نرخ جهانی است.

وی با تاکید بر اینکه ایران جزو بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در جهان می باشد، تصریح کرد: در بازارهای داخلی ما همیشه شاهد قیمت‌های معقول و مناسب فولاد هستیم و طی چهار سال گذشته پایین‌ترین نرخ جهانی فولاد را داشته‌ایم.

عضو هیئت‌مدیره انجمن فولاد ایران در پاسخ به این سوال که اختلاف قیمت میان بازار داخلی و خارجی پایدار می ماند، گفت: این اختلاف قیمت‌ها باید تعدیل می‌شد و ما هنوز با قیمت جهانی فاصله زیادی داریم و مصرف‌کنندگان داخلی همچنان می‌توانند بدون هیچ نگرانی از قیمت‌ها از بازار فولاد داخل استفاده کنند.

احرامیان درباره چالش ها و تبعات سهمیه بندی صادرات فولاد گفت: با توجه به اعتبار جهانی ایران به‌ عنوان شریک تجاری، سهمیه‌بندی صادرات یکی از تصمیم‌های نادرست و غیراصولی خواهد بود که به افت ناگهانی اعتبار ایران خواهد انجامید.

وی با اشاره به تحریم‌ها و مشکلات افزاینده آن، تاکید کرد: ایران به دلایل تحریم و موارد این‌ چنینی با مشکلات عدیده‌ای روبرو است و حفظ این اعتبار جهانی به‌عنوان شریک قابل اطمینان تا به امروز کار آسانی نبوده است و تصمیم‌های غیراصولی ممکن است به وجهه کلی تجارت بین‌الملل کشور خدشه وارد کند.

احرامیان با اشاره به این تصمیم و بالا رفتن ریسک معادلات تجاری با ایران در میان خریداران خارجی، گفت: حدود دو سال است با این شرایط مواجه هستیم و با اجرای این تصمیم ریسک سوری معامله با ایران بالا می‌رود و درخواست تخفیف از سوی خریداران خارجی افزایش می‌یابد به همین دلیل با افت قیمت و معاملات در سطح گسترده‌ای روبرو خواهیم بود.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان بین صادرات و تأمین نیاز داخل تعادل برقرار کرد، گفت: راه‌حل ساده‌ای پیش رو داریم و این است که مسئولین تنظیم بازار نرخ معقول و مورد نظر برای فولاد ایران را اعلام کنند.

احرامیان با تأکید بر این‌ که در نوسانات بازار، واسطه‌گران نفع می‌برند، افزود: این واسطه‌گران هستند که در نوسانات از فرصت ایجادشده استفاده می‌کنند اما تولیدکننده همیشه به دنبال ثبات قیمت و در پی آن بازار دائمی است.

عضو انجمن تخصصی فولاد ایران در پایان گفت: کشور در بخش فولاد نیاز صددرصدی داخل را تأمین می‌کند و صادرات فولاد ایران از سه سال گذشته ادامه دارد و مسئله امروز فولاد فقط قیمت معقول اقتصادی آن است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =