خوروش

در تأمین نیاز داخلی صنعت کشور کمبودی وجود ندارد که با توجه به آن سهمیه‌بندی انجام شود. عموماً هر موضوعی که برچسب سهمیه‌بندی بر آن زده می‌شود اقدام درستی نیست.

احمد خوروش عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین درباره مصوبه اخیر کمیته تخصصی فولاد وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر سهمیه بندی صادرات فولاد در صورت تامین نشدن نیاز داخلی گفت: در زمان کنونی کلیه صنایع پایین‌دستی کشور نیازمندی زیادی به محصول شمش فولادی دارند لذا در کمیته تخصصی فولاد تصمیم بر این شده که تولیدکنندگان فولاد در وهله اول نیاز صنعت کشور را تأمین کرده و سپس مبادرت به امر صادرات کنند.

خوروش با تاکید بر این موضوع که ارزش افزوده بیشتر در صادرات می تواند به اقتصاد کنونی کشور کمک کند، گفت: تولیدکنندگان محصولات فولادی در صورت تأمین شمش مورد نیاز واحدهای تولیدی، ضمن افزایش اشتغال در کشور می‌توانند از طرفی یاری‌رسان صنعت کشور باشند و از طرف دیگر با ارزش افزوده بیشتری صادرات خود را انجام دهند.

وی در ادامه افزود:  این اقدام در کاهش خام فروشی نیز نقش بسیار مهمی خواهد داشت.

خوروش به هماهنگی تولیدکنندگان زنجیره فولاد در حوزه تامین نیاز داخل اشاره کرد و گفت: خوشبختانه انجمن در این خصوص نقش مؤثر و خوبی داشته است به صورتی که توانسته همه واحدهای تولیدی کشور را در جهت تأمین نیاز صنعت داخل کشور هماهنگ کند.

عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پاسخ به این سوال که آیا مصوبه جدید می تواند به اصلاح زنجیره تولید محصولات فولادی کشور کمک کند گفت: در حال حاضر با هماهنگی بوجود آمده توسط وزارت صمت و با برگزاری کمیته تخصصی فولاد سعی می‌شود تا مواد مورد نیاز کل زنجیره فولاد تأمین شود.

خوروش همچنین به این سوال که میزان صادرات محصولات فولادی تولید داخل چه مقدار است اینگونه پاسخ داد: در حال حاضر در برخی از محصولات فولادی مانند میلگرد، تیرآهن و غیره ۱۰۰ درصد و در برخی دیگر از محصولات فولادی ۲۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه قبل، افزایش صادرات داشته‌ایم؛ همچنین در برخی از محصولات مانند شمش‌های فولادی نیز رقمی معادل ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش داشته‌ایم که نشان می‌دهد ما در تمام مقاطع فولادی افزایش صادرات داشته‌ایم.

وی در ادامه بر توجه به تولید داخل تاکید کرد و افزود: در حال حاضر صنعت داخل کشور می‌تواند نقش بسزایی در تولید و اشتغال داشته باشد لذا باید به تولیدات داخلی توجه خاصی داشته باشیم. در این راستا تولیدکنندگان محصولات فولادی می‌توانند رقمی معادل ۳۰ الی ۴۰ درصد از تولید خود را به صنعت داخل کشور اختصاص دهند و مازاد بر تولید خود را صادر کنند.

خوروش در پاسخ به این سوال که لزوم اجرای مصوبه جدید در سهمیه بندی صادرات فولاد به نظر شما چیست، تصریح کرد: بر اساس این برنامه تولیدکنندگان فولاد باید تا سال ۱۴۰۴، سالانه به میزان ۵۵ میلیون تن صادرات فولاد داشته باشند که این رقم در حال حاضر نزدیک به ۳۰ میلیون تن در سال است، لذا در تأمین نیاز داخلی صنعت کشور کمبودی وجود ندارد که با توجه به آن سهمیه‌بندی انجام شود.

وی در پایان افزود: عموماً هر موضوعی که برچسب سهمیه‌بندی بر آن زده می‌شود اقدام درستی نیست. در همین خصوص باید به‌ جای سهمیه‌بندی، منابع مورد نیاز زنجیره تولید تأمین شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =