فریال مستوفی

درحالی که خبر از همراهی ۶ کشور اسکاندیناوی با اینستکس اروپایی منتشر شده است رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران می‌گوید: تراز تجاری میان کشورهای اروپایی با ایران منطقی نیست و ادامه چنین روندی به نفع اقتصاد کشورمان نیست.

فریال مستوفی در گفتگو با ایراسین در این زمینه گفت: با امضاء‌برجام بسیاری از کشورهای اروپایی با ابراز علاقه جهت گسترش ارتباطات تجاری خود وارد ایران شده و تفاهم‌نامه‌هایی را امضاء کردند اما این کشورها تقریبا برای حضور در بازار ایران سرمایه‌گذاری خاصی نکردند و از همان زمان تراز تجاری میان کشورها و ایران به نفع اروپایی‌ها شد.

مستوفی در ادامه تاکید کرد: این روند با خروج یکجانبه آمریکا از برجام باعث شد تا الان رشد مبادلات اقتصادی میان اتحادیه اروپا و ایران به صورت غیرمعقولی به نفع اروپایی‌ها رشد کند، به صورتی که از دوران برجام تا امروز صادرات اروپایی‌ها به ایران ۳۴۰ درصد رشد داشته درحالی که اروپایی‌ها تنها ۲۷ درصد بیشتر از ایران خرید کرده‌اند.

وی معتقد است اگر این ارتباط منطقی نباشد قطعا با راه‌اندازی اینستکس باز همه امتیازات در زمین بازی اروپایی‌ها قرار می‌گیرد و تغییر معناداری در صادرات غیرنفتی ایران ایجاد نمی‌شود و نمی‌توان گفت که دستاوردی از این شیوه تبادل مالی با اروپایی‌ها به دست آورده‌ایم.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران  درصورتی که مسئولان ایران تصمیم دارند به سمت افزایش صادرات غیرنفتی گام بردارند لازم است در مذاکرات و رایزنی‌های خود اروپاییان را متقاعد کنند که در این زمینه منطقی تصمیم‌گیری کند تا تراز تجاری به شرایط تراز رسیده و دستاوردی برای اقتصاد ایران نیز داشته باشد و این روند اجرایی نخواهد شد بجز اینکه درآمدهای نفتی در این کانال مالی به کار گرفته شود.

مستوفی به خبرنگار ما گفت:  هم اکنون جاده تجارت ایران و اروپا همچنان یکطرفه است و اگر این مبادلات به سمت ایران مدیریت بهتری نداشته باشد اگر بگوییم از بازار اتحادیه اروپا سهم بالایی نخواهیم داشت دور از واقعیت نیست و بخش خصوصی ایران نمی‌توانند آنطور که شایسته توانمندی‌ آنهاست از این بازار به نفع اقتصاد ملی کشورمان استفاده کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =