کوهستانی

مدیر کل گمرگ استان اصفهان با اشاره به اینکه ما در جنگ اقتصادی به سر می بریم و به همین خاطر باید نگاهمان به فعالان بخش اقتصادی و به خصوص فرش نگاه رزمنده به جنگ اقتصادی باشد اظهار داشت: اصفهان با یک میلیارد و ۷۳۸ میلیون دلار ارزش صادرات رتبه پنجم صادرات کل کشور را در حوزه فرش دارد.

به گزارش ایراسین، رسول کوهستانی پزوه در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه فرش دستباف و همایش بررسی راهکارهای توسعه بازار فرش ایران تصریح کرد: این آمار در حالی بیان می شود که اگرنفت و گاز صادراتی استان های ابتدایی فهرست را در نظر نگیریم، اصفهان شامل رتبه های بهتری در این رابطه می شود.

وی افزود: همواره رهبر معظم انقلاب بر این نکته تاکید داشته اند که باید اقتصاد را از نفت جدا کرد و به همین خاطر همه ما خدمتگذار صنعت فرش دستباف هستیم و جلساتی متعددی در حوزه حمایت از صادرات صنایع دستی و فرش دستباف در ماه های اخیر در سطح استان تشکیل شده است.

مدیر کل گمرک استان اصفهان خاطر نشان کرد: مجوز هایی که در گمرک صادر می شود الکترونیکی شده و تعداد مراحل صدور و ترخیص کالا کاهش یافته است. محل ارزیابی کالای صادراتی از سوی صادرکننده انتخاب می شود و این یکی از تسهیلات گمرک برای صادرکنندگان است.

کوهستانی با اعلام اینکه گمرک بسته های حمایتی را مبنای فعالیت خود قرار داده و بسته حمایت از صادرات غیر نفتی نیز در وزارت صمت و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دست بررسی است، ادامه داد: صادرات فرش دستباف به عنوان یک کالای مجاز از سوی وزارت صمت تعیین شده و در روند صدور کالاهایی که پروانه کاربرد علامت استاندارد دارند همواره تسریع شده است.

وی تصریح کرد: اکثر شرکت های خصوصی در حال حاضر از مقوله‌"ورود موقت" استفاده می کنند، با توجه به اینکه اصفهان با یک میلیارد و ۷۳۸ میلیون دلار ارزش صادرات رتبه پنجم صادرات کل کشور را دارد و فناوری صادراتی خام در استان اصفهان به حداقل رسیده و این یک مزیت صادراتی برای اصفهان است.

مدیر کل گمرک استان اصفهان بیان داشت: صادرات فرش استان اصفهان با یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۹۲۰ دلار در سال ۹۸، ۵۹ درصد کاهش را نسبت به سال گذشته تجربه کرده و بیشترین صادرات این محصول به مقصد کشور های کویت، قطر و امارات بوده است.

وی با اشاره به اینکه سهم اصفهان از صادرات فرش دستباف هر ساله با کاهش روبرو بوده است ادامه داد: متاسفانه فعالان بخش خصوصی این صنعت بازارهای اقتصادی کشور های مهمی همچون چین، لبنان، ایالات متحده و ... را از دست داده اند.

کوهستانی افزود: مشوق های صادراتی برای صادرکنندگان فرش دستباف اصفهان وجود ندارد و موانع بسیاری در صادرات این محصول وجود دارد.

این مقام مسئول نبودن پرواز های زیاد باری در استان اصفهان، یکسان نبودن رویه و قانون در برگشت کالاهای صادراتی برای همه کالا ها، مواد اولیه بی کیفیت، اجباری شدن تعهد ارز صادراتی برای فرش و صنایع دستی، امانی فروشی فرش و روی زمین ماندن بیمه فرش، کمبود زمان برگشت ارز حاصل از صادرات، از دست دادن بازار های صادراتی در اثر تحریم را از دیگر مشکلات این صنعت دانست.

وی تاکید کرد: مهلت های برگشت ارز صادراتی فرش باید طولانی یا قابل تمدید شوند و باید حداقل استاندارد مورد نیاز برای برای ابریشم وارداتی در نظر گرفته شود تا فعالان صنعت فرش با بی کیفیتی مواد اولیه مواجه نشوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =