مدیر کل بهزیستی اصفهان

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به دستورجدید سازمان بهزیستی مبنی بر فاصله گرفتن مدیران دارای مجوز مرکز خدمات بهزیستی از پست سازمانی خود اظهار کرد: ریاست سازمان بهزیستی دستورالعملی به تمام استان‌ها ابلاغ کردند که مدیران کل استان‌ها، معاونین و رؤسای شهرستان‌ها و کارشناسان ناظر بر یک فرآیند که مجوز مرکز خدمات بهزستی دارند ظرف سه ماه باید از پست سازمانی خود فاصله بگیرند یا اینکه مجوز خود را به یک خیریه منتقل کنند و حتی امکان انتقال این مجوز به بستگان آنها هم وجود ندارد.

به گزارش ایراسین، مرضیه فرشاد در جمع خبرنگاران به مناسبت روز جهانی معلولان افزود: تمام دستگاه‌ها ملزم به اجرای قانون به کار گیری سه درصدی معلولان در ادارات شدند که این قانون در حال اجرایی شدن است.  همه ادارات دولتی باید یک رابط زبان اشاره داشته باشند تا معلولان ناشنوا بتوانند به خوبی خدمات مورد نیازشان را دریافت کنند.

وی همچنین از افزایش یارانه معلولان ضایعه نخاعی که در آبان ماه امسال به ۵۵۴ هزار تومان رسیده خبر داد و گفت: در این زمینه افزایش دو و نیم برابری داشته ایم و همچنین یارانه مراکز شبانه روزی بهزیستی از ۷۷۰ هزار تومان به ۹۲۰ هزار تومان افزایش یافت. با اعلام اینکه در استان اصفهان ۱۲۵ مرکز روزانه توانبخشی فعالیت دارند که از این مراکز چهارهزارو ۴۳۱ نفر به صورت روزانه خدمات می‌گیرند، گفت:۱۰۹ مرکز شبانه روزی توانبخشی به جامعه هدف و مددجویان بهزیستی ارائه خدمت می‌کنند.

 فرشاد اظهار داشت: از این ۱۰۹ مرکز، ۴۳ مرکز خدمات در منزل را به جامعه هدف ارائه می‌دهند که در حال حاضر سه هزارو ۷۷۹ نفر از مراکز شبانه روزی معلولان استفاده می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: ۲۹ هزار معلول جسمی حرکتی تحت پوشش بهزیستی استان است که ۲۴ هزار نفر از آنها معلولان ذهنی هستند، همچنین ۱۲ هزار معلول اعصاب و روان، ۱۳ هزار معلول شنوایی، هفت هزار معلول بینایی و ۲۱ هزار سالمند در استان تحت پوشش بهزستی هستند که کل این افراد بالغ بر ۱۰۸ هزار نفر است.

وی درخصوص آمار معلولان استان گفت: ۱۰۸ هزار نفر از بهزیستی استان خدمات می‌گیرند، اما این تعداد به معنای تعداد کل معلولان استان نیست چرا که ممکن است درصد دیگری از معلولان هم تحت پوشش بهزیستی نباشند و طبق آمارهای ما ۴۰۰ هزار معلول در استان وجود دارد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان درخصوص لزوم توجه به معلولان و ناشنوایان در رسانه‌ها اظهار کرد: باید صدای ناشنوایان و معلولان باشیم وجامعه به آنها توجه کند اینکه در برنامه‌های صدا و سیما فقط در اخبار از زبان اشاره استفاده می‌شود اگرچه خوب است اما بسیار اندک و جزئی است چرا که یک ناشنوا حق دارد صدای برنامه‌ها را بشنود و با جامعه ارتباط برقرار کند.

وی با اشاره به اینکه زبان اشاره جزء آموزش ارتباطی یک قشر خاص است، افزود: انتظار نمی‌رود که زبان اشاره جزء تکالیف آموزشی هرفرد باشد اما توسعه ارتباطات ناشنوایان جزء مطالبات ما است که در این راستا دستگاه‌ها را مکلف کردیم مدیران، یا خودشان زبان اشاره یاد بگیرند یا یک نفر در هر دستگاه این وظیفه را برعهده بگیرد و در این خصوص آماده‌ایم تا برای ادارات مختلف کلاس آموزشی برگزار کنیم تا هردستگاه یک رابط زبان اشاره داشته باشد.

فرشاد  با اشاره به شفاف سازی شدن همه پرداخت‌ها در بهزیستی گفت: از سال گذشته عمده پرداخت‌های بهزیستی با ثبت نام و کد ملی به حساب مراکز و مددجویان واریز می‌شود و همه مستندات آن به صورت شفاف موجود است.

وی با اشاره به غربالگری ژنتیک جامعه معلولان استان تصریح کرد: مقرر شد تمام خانواده‌هایی که یک فرزند معلول دارند مشاوره ژنتیک رایگان دریافت کنند در این موضوع تا حدودی مراجعه افراد کم بوده که دلایل آن می‌تواند اطلاع رسانی ضعیف، انصراف از بچه دار شدن افراد دارای معلول یا بالابودن سن پدر و مادر برای فرزنددار شدن است.

فرشاد با تأکید براینکه هزینه آزمایشات ژنتیک بسیار بالا است، افزود: ما موظف هستیم تمام خانواده‌های دارای یک معلول را تحت پوشش این طرح قرار دهیم که در مورد مشاوره ژنتیک با وجود ۳۰ مرکز مشاوره نگرانی خاصی نداریم اما در مورد هزینه آزمایشات ژنتیک قطعاً به مشکل برمی خوریم و باید سازمان رویه جدیدی برای تأمین هزینه‌های این نوع آزمایشات درنظر بگیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =