کامران وکیل

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی با اشاره به اهداف تعیین شده در افق ۱۴۰۴ در بخش فولاد اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود و برخی کمبودهایی که در این بخش داریم؛ اگر بگوییم صنعت فولاد کشورمان به مشکلات صنعت سیمان دچار می‌شود دور از واقعیت نگفته‌ایم.

کامران وکیل در گفتگو با خبرنگار ایراسین در این زمینه گفت: اگرچه اهدافی که در افق ۱۴۰۴ برای صنعت فولاد تعیین شده براساس پتانسیل‌های موجود است و قرار است رونق تولید و افزایش ارزش افزوده را برای اقتصاد به همراه داشته باشد ولی امروز که تقریبا در نیمه راه هستیم؛ می‌بینیم اهداف تعیین شده تقریبا با واقعیت‌های زیرساختی همسو نبوده است.

وی در ادامه افزود: البته حتی اگر خوشبینانه‌ بنگریم و فرض کنیم تمام زیرساخت‌ها وجود دارد و مشکلی برای دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد نداریم، باید ببینیم این حجم از تولید را چطور قرار است بکارگیریم یا تبدیل به نقدینگی کنیم؟ دقیقا سئوالی که در صنعت سیمان به آن پاسخ ندادیم و اکنون نتیجه را می‌بینیم.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی تاکید کرد: وقتی برای افزایش تولید یک کالا برنامه‌ریزی می‌شود قطعا تمام این محصول قرار نیست در بازار داخلی بکار گرفته شود و نهایتا بازارهای صادراتی تضمین بقاء آن صنعت است که این بخش برای صنعت فولاد هم اکنون دیده نشده یا اینکه امکان اجرایی شدن ندارد.

وی به خبرنگار ما گفت: امروز کارشکنی‌های دشمنان علیه اقتصاد کشورمان و تحریم‌های موجود زمینه صادرات فولاد را با چالش روبروکرده و در بخش حمل و نقل جاده‌ای حتی به کشورهای اطراف به دلیل رقابت‌های گسترده‌ای که وجود دارد احتمالا قیمت رقابتی نداریم و نمی‌توانیم به سادگی وارد بازار بشویم.

وکیل اظهار کرد: چنین شرایطی دو دستاورد برای سرمایه‌گذاران در بخش فولاد ایجاد می‌کند که تولید در انبارهای مختلف زمینگیر می‌شود و رقابت منفی در بازار داخلی و خارجی شکل می‌گیرد که مازاد تولید نهایتا عامل بیکاری کارگران و تعطیلی کارخانه‌ها نیز می‌شود و سرمایه‌گذاران برای نجات خود به ارزان‌فروشی در بازارهای خارجی و داخلی روی می‌آورند که ارزش افزوده قابل توجهی به اقتصاد کشورمان هدیه نخواهد داد.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم تصور دقیقی از آینده صنعت فولاد با توجه به افق  ۱۴۰۴ داشته باشیم  بد نیست  نیم نگاهی به صنعت سیمان داشته باشیم. در بخش سیمان ایران با رقیبی به نام ترکیه روبروست. براساس اطلاعات عینی سیمان صادراتی ترکیه اکنون در بندر مرسین ۷۰ دلار به ازای هر تن قیمت دارد؛ درحالی که سیمان ایران به دلیل مازاد تولید ۲۰ دلار در بندرعباس عرضه می‌شود.

این متخصص و فعال در بخش معدن همچنین درباره صادرات کلینکر نیز گفت: قیمت صادراتی کلینکر در بندر مرسین ترکیه ۶۵ دلار ولی کلینکر ایرانی در بندرعباس ۱۵ دلار فروخته می‌شود که قطعا همین روند برای فولاد می‌تواند تکرار شود.

وی معتقد است این شرایط در واقع ارزان فروشی منابع کشور از جمله سوخت، خاک، مواد اولیه معدنی، تخصص و ... خواهد بود و در نهایت داخل کشور شعار می‌دهیم به دنبال کاهش خام فروشی هستیم که واقعیت پنهان امر دقیقا همان خام فروشی است.

به گفته وکیل یک نکته دیگر که تقریبا از دید بسیاری از کارشناسان و مسئولان امر پنهان مانده مربوط به کمبود مواد اولیه مثل سنگ آهن برای فولاد سازی‌ها است چون براساس اهداف ۱۴۰۴ زمینه تولید ایجاد شده و افزایش سرمایه‌گذاری داریم که نهایتا قرار است تولیداتشان با قیمت‌های بسیار پایین به دلیل مازاد عرضه شود ولی همه می‌دانیم ماده اولیه برای تامین نیاز ظرفیت‌های ایجاد شده نداریم.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی به خبرنگار ما گفت: بی‌توجهی به زنجیره اکنون نه تنها عامل زمینگیر شدن سرمایه‌های مختلف در جای‌جای کشور شده بلکه بعضا مشکلاتی را به سایر بخش‌ها تحمیل می‌کند که می‌توان به حمل و نقل، کمبود آب و ... در این زمینه اشاره کرد.

وی صدور مجوز به کارخانه‌هایی با ظرفیت‌های پایین در راستای رسیدن به اهداف تعیین شده امروز معضلی برای دولت شده که به دلیل نبود بازارهای صادراتی و همچنین کمبود مواد اولیه از نظر اقتصادی نمی‌توانند فعالیت کنند و دائم باید برای آنها بسته‌های حمایتی در نظر داشته باشیم که اصولا هیچ وقت هم به نتیجه نمی‌رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =