غریب پور

پروژه های ناتمام بخش معدن و صنایع معدنی کشور یکی پس از دیگری تعیین تکلیف می شود، امروز شاهد نهایی شدن اجرای یکی از تاریخی ترین پروژه های معدنی کشور هستیم.

به گزارش ایراسین، خداداد غریب پور رئیس هیات عامل ایمیدرو در حاشیه مراسم امضا توافقنامه اجرای واحد ۷۰ هزار تنی تولید آلومینا از ماده معدنی نفلین سینیت در آذربایجان شرقی که به صورت ویدئو کنفرانس و ارتباط زنده با رییس جمهور انجام شد در حضور رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت و همچنین مسوولان استانی و محلی گفت: این پروژه در راستای سیاست ها و برنامه های وزارت صنعت معدن و تجارت و با سرمایه گذاری مستقیم ایمیدرو و همکاری قرارگاه خاتم به اجرا در می آید.

غریب پور در این مراسم با اشاره به پیشینه طرح فوق، گفت: این پروژه از سال ۱۳۸۴ در انتظار شروع عملیات اجرایی بوده و بعد از قریب به ۱۴ سال و به دنبال تغییرات متعدد مدیریتی، تکنولوژیکی، اجرایی و تصمیمات متعدد، در نهایت روز گذشته نهایی شد.

وی در ادامه افزود: اکنون شروعی بر اجرایی شدن فاز نخست پروژه برای ایجاد ظرفیت تولید ۷۰ هزار تن پودر آلومینا از ماده معدنی نفلین در شهرستان سراب است.
غریب پور با یادآوری اینکه زیرساخت های این طرح نیز آماده است، گفت: خوشبختانه وزیر صنعت، معدن و تجارت از همان روزهای نخست وزارت، بر تعیین تکلیف این پروژه تاکید داشت.

وی ادامه داد: سال گذشته یک شرکت ایرانی وارد پروسه انجام کار شد اما پس از اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا و اختلال در فاینانس بین المللی، مجبور به عقب نشینی از اجرای طرح شد.

رئیس هیأت عامل ایمیدرو با اشاره به همکاری قرارگاه خاتم در پروژه های ایمیدرو، تصریح کرد: امسال توانستیم با قرارگاه خاتم به توافقنامه همکاری برسیم هرچند پیشتر در سال ۹۲ نیز موافقت های با قرارگاه امضا شده بود اما اجرایی نشد و اکنون پس از ۶ سال قرارگاه خاتم در کنار ایمیدرو قرار گرفت تا با امضای این موافقتنامه وارد فاز اجرا شود. این طرح با ۱۳۷ میلیون یورو توسط ایمیدرو تامین مالی می شود.
غریب پور با بیان برنامه ایمیدرو برای راه اندازی طرح ها در سال جاری، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق ایمیدرو به عنوان بازوی اجرایی خود، امسال تعهد افتتاح ۳.۵ میلیارد دلار پروژه را به رئیس جمهور داده است.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار پروژه در بخش معدن و صنایع معدنی افتتاح شده است که از این رقم ۱۳۰ میلیون دلار در آلومینای جاجرم، حدود ۶۰۰ میلیون دلار در کرمان، حدود ۲۰۰ میلیون دلار در یزد سرمایه گذاری شده است.

غریب پور ادامه داد: به زودی نیز پروژه آلومینیوم جنوب (سالکو) به عنوان بزرگ ترین کارخانه تولید شمش آلومینیوم ایران و همچنین خط انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان به بهره برداری خواهد رسید، از این رو وعده ای که برای راه اندازی طرح ها به رییس جمهور داده شده با تلاش همکاران جامه عمل پوشیده است و تا پایان سال شاهد افتتاح سایر پروژه های بزرگ معدنی خواهیم بود.

وی با تاکید بر اهمیت پروژه ۷۰ هزار تنی آلومینا گفت: پروژه های ناتمام بخش معدن و صنایع معدنی کشور یکی پس از دیگری تعیین تکلیف می شود، امروز شاهد نهایی شدن اجرای یکی از تاریخی ترین پروژه های معدنی کشور هستیم. در حال حاضر منابع بین المللی در اختیار نداریم اما با استفاده از منابع داخلی، طرح ها را راه اندازی می کنیم.

غریب پور از برنامه ریزی برای قطع وابستگی کشور به واردات شمش آلومینیوم سخن گفت و تاکید کرد: با افتتاح این پروژه، ۷۰ هزار تن پودر آلومینا- به عنوان ماده اولیه تولید شمش آلومینیوم- وارد چرخه می شود. در جاجرم نیز ظرفیت ۲۰۰ هزار تنی آلومینا در حال تولید است و طبق برنامه ریزی هایی که انجام شده، قرار است تا افق ۱۴۰۴ با تولید ۱.۵ میلیون تن شمش آلومینیوم نیاز کشور به واردات این محصول را برطرف کنیم.

معاون وزیر صمت در ادامه تصریح کرد: برای تولید این میزان شمش نیاز به ۳.۵ میلیون تن پودر آلومینا داریم که در حال حاضر ۱۰ درصد منابع تامین شده و ما راه طولانی تا تحقق هدف نهایی پیش رو داریم.

غریب پور خاطر نشان کرد: ایران دومین کشور دنیا است که وارد برنامه ریزی تولید یک میلیون و ۲۰۰هزارتن آلومینا از نفلین شده که با راه اندازی فاز اول این طرح، گام نخست این مهم برداشته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =