• ۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
  • کد خبر: 4285
  • readingTime: ۳ دقیقه
میز خدمت برق

وزارت صنعت، معدن و تجارت در تداوم برنامه‌های تحقق شعار نهضت ساخت داخل، مراسم امضای قراردادها و تفاهم نامه‌های میز ساخت داخل در حوزه صنعت برق، الکترونیک و مخابرات را امروز با حضور رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در محل این وزارت برگزار کرد.

به گزارش ایراسین، وزارت صنعت، معدن و تجارت در تداوم برنامه‌های تحقق شعار نهضت ساخت داخل، مراسم امضای قراردادها و تفاهم نامه‌های میز ساخت داخل در حوزه صنعت برق، الکترونیک و مخابرات را امروز با حضور رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در محل این وزارت برگزار کرد.

بر اساس سیاست‌های اتخاذ شده در رابطه با اعلان عمومی شعار نهضت ساخت داخل و با هدف کاهش وابستگی ارزی و به تبع آن مقابله هوشمندانه با تحریم‌های ظالمانه، برنامه توسعه و تعمیق ساخت داخل در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.

بر این اساس تاکنون نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید، پنج میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو، پتروشیمی، معدنی و همچنین تفاهم نامه‌هایی با محوریت بهم رسانی نیازها و توانمندی‌های صنعتی برگزار شده است.

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه  با اشاره به این که میز تعمیق ساخت داخل صنعت برق، الکترونیک و مخابرات پیروزی بزرگی در جنگ اقتصادی است، گفت: برنامه‌ریزی برای داخلی‌سازی ۱۰ میلیارد دلاری کالاهای وارداتی تا سال ۱۴۰۰ در وزارت صمت انجام شده است.

رحمانی در ادامه افزود: تمام فعالان صنعتی کشور، رزمندگان جبهه جنگ اقتصادی هستند و برگزاری این میز تخصصی یک پیروزی دیگر در جنگ اقتصادی است. ۲۶ شرکت داخلی در این میز و در راستای تحقق هدف نهضت ساخت داخل قرارداد همکاری امضا خواهند کرد.

وی با اشاره به فرمایشات رهبری، گفت: مقام معظم رهبری بارها راهکار اصلی حل مشکلات کشور را امر تولید عنوان کرده‌اند. لذا وزارت صمت نیز پویایی تولید در کشور را برای خود به عنوان یک تکلیف قلمداد می‌کند.

رحمانی با تاکید بر اینکه مدیریت بدون برنامه ریزی بی معنا است، تصریح کرد: در نظر داریم تا سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی را داخلی‌سازی کنیم که ۵۰۰ میلیون دلار آن در حوزه برق الکترونیک و مخابرات است. همچنین در حوزه خودرو و قطعه‌سازی نیز ۱٫۴ میلیارد دلار داخلی سازی برنامه‌ریزی شده است که تا کنون ۴۰۰ میلیون دلار آن را انجام دادیم و تا پایان سال به ۵۰۰ میلیون دلار نیز خواهیم رسید.

وی همچنین به ظرفیت بالای کشور در حوزه صنعت برق، الکترونیک و مخابرات اشاره کرد و گفت: صادرات موجب شکوفایی و ارتقای این صنعت خواهد شد. در همین راستا وزارت صنعت برای این این موضوع نیز برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده است.

وزیر صمت در ادامه به محورهای اساسی وزارت صمت در تحقق رونق تولید کشور اشاره کرد و گفت: یکی از این محورها دو برابر شدن میزان صادرات کشور (با اولویت ۱۵ کشور همسایه) تا سال ۱۴۰۰ است.

رحمانی در ادامه به سفر اخیر خود به چین و حضور در نمایشگاه واردات شانگهای اشاره کرد و گفت: این کشور سال گذشته ۲۰۰۰ میلیارد دلار واردات داشته است که طبق نظرات کارشناسی برخی تشکل‌های تخصصی بازرگانی و صادراتی، ایران ظرفیتی معادل ۷۰۰ میلیارد دلار برای صادرات به این کشور دارد.

وی در ادامه از عملیاتی شدن سامانه توانیران تا آخر آذر ۹۸ خبر داد و گفت: در این سامانه که نیازمندی‌ها و توانمندی‌های صنایع مختلف به نمایش گذاشته خواهد شد یک نمایشگاه دائمی مجازی محسوب می‌شود.

رحمانی همچنین از مشارکت سپاه، وزارت دفاع و بسیج در موضوع داخلی سازی و رونق تولید داخلی تقدیر کرد و افزود: در ماه‌های گذشته خودروهای سطح پارکینگ خودروسازان به حدود ۲۰۰ هزار دستگاه رسیده بود که عمده آنها در چند قطعه مهم کسری داشتند که با برگزاری میز نخست داخلی‌سازی ۲۰۰ هزار دستگاه از این خودروها تکمیل و تحویل مشتریان شدند.

وی در ادامه افزود: واردات کالاهای مصرفی در سال گذشته ۳۱ درصد کاهش داشته است که بخشی از آن ناشی از ممنوع شدن واردات یک هزار و ۵۲۴ ردیف تعرفه از سوی این وزارتخانه بود و همه این‌ها مواردی بودند که توان و ظرفیت ساخت داخل آنها در کشور وجود دارد.

رحمانی در پایان اظهار کرد: امروز ضروری‌ترین کار در جنگ اقتصادی، توسعه نهضت ساخت داخل و تخصیص بهینه منابع به سمت تولید است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =