لوازم خانگی

این ممنوعیت واردات نه تنها هیچ تاثیر مثبتی در رشد و ارتقای صنایع داخلی نداشته بلکه سبب کاهش کیفیت محصولات و ضعیف شدن خدمات نیز شده است.

در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه لوازم خانگی تهران علیرضا مناقبی عضو هیئت رئیسه مجمع عالی واردات کشور در گفتگو با ایراسین،  در ابتدا با بیان اینکه اقتصاد ما بر پایه بگیر و ببندهای قضایی بنا شده است، گفت: هیچ گاه به دنبال ریشه یابی مشکلات و معضلات نبوده ایم و از آنجایی که گوش شنوا وجود ندارد بحث و گفتگو درباره مسائل هم تنها هزینه است و عایدی ندارد.
مناقبی در ادامه افزود: دنیا بر اساس تعامل اجتماعی شکل گرفته است و ما هم باید بپذیریم که همه چیز را نمی توانیم تولید کنیم پس نمی توان نیاز کل کشور را تامین کرد.
مناقبی گفت: اگر اقتصاد که مانند یک موجود زنده است را از مسیر اصلی خود یعنی عرضه و تقاضا خارج کنیم و وارد سیستم پلیسی نماییم، اتفاقاتی که شاهد آن هستیم طبیعی است.
وی در پاسخ به این سوال که در شرایط کنونی جنگ اقتصادی چه برنامه ریزی می تواند اقتصاد کشور را پویاتر کند، گفت: کشوری که سخت ترین کارها را انجام داده است، قطعا می تواند این وضعیت آشفته را سامان دهد. باید کارهای زیرساختی و فرهنگ سازی در سازمان های مربوطه انجام شود تا قوه قضاییه ما اینقدر درگیر این موضوع نباشد.
عضو هیئت رئیسه مجمع عالی واردات در پاسخ به این سوال که ممنوعیت واردات لوازم خانگی تا چه اندازه در کشور موفق بوده است، تصریح کرد: در تاریخ ۹۷/۱/۲۲ ورود کالاهایی که دارای تاریخ مصرف هستند ممنوع شده است، بنابراین نباید اثری از آن کالاها در کشور وجود داشته باشد. این در حالی است که کالاهای خارجی در تمام بازار دیده می شود.
مناقبی در ادامه افزود: این ممنوعیت واردات نه تنها هیچ تاثیر مثبتی در رشد و ارتقای صنایع داخلی نداشته بلکه سبب کاهش کیفیت محصولات و ضعیف شدن خدمات نیز شده است. به طوری که تا پیش از ممنوعیت واردات، صنف لوازم خانگی محصولات تولیدی خود را با اقساط ۲۴ ماهه به فروش می رساند پس از ۵ماه از تصویب این قانون این صنایع پول پیش می گیرند و پس از مدتی کالایی با کیفیت نامعلوم تحویل می دهند.
وی در ادامه گفت: گرچه واردات لوازم خانگی لوکس از مرزهای قانونی ممنوع است اما این کالاها هر روز از طریق مرزهای غربی به صورت قاچاق وارد کشور می شود.
مناقبی در پایان گفت: ممنوعیت و محدودیت در هیچ جای دنیا موجب موفقیت نشده است. ما باید از تجارب کشورها پند بگیریم و بدانیم برای ارتقای تولید داخل نیازمند ایجاد فرصت برای صنایع هستیم که نیاز داخل را به طور کامل برطرف کند. همچنین وضع تعرفه واردات از دیگر راه های ارتقای تولید داخل است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =