بنزین

سهم مصرف ایران نسبت به تولید ناخالص داخلی ۵۶ درصد و سهم مصرف کشورهای همسایه و اروپایی و حتی آمریکایی بیش از ۷۰ درصد است، بنابراین ایران به طور کلی نسبت به سایر کشورها مصرف گرا نیست و سهم مصرفی ما در اقتصاد کلان به مراتب کمتر از سایر کشورهاست.

همت قلیزاده کارشناس اقتصادی در گفتگو با ایراسین در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه وزارت صنایع آمادگی افزایش قیمت بنزین و تاثیرپذیری کالا ها از این افزایش را داشت، گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت در مصاحبه خود اعلام کردند که به محض مطلع شدن از اجرای طرح اصلاح نرخ سوخت جلسه تشکیل دادند اما با توجه به تجربه هدفمندسازی یارانه ها بهتر بود این جلسه زودتر برگزار می شد.
وی در ادامه افزود: اقتصاد یک سیستم و موجود زنده است و در برابر اما و اگرهای بخش نامه های ما تغییر جهت نمی دهد، نیروهای نامرئی در بازار همیشه مسیر خود را طی می کنند و این بار نیز مسیر خود را طی خواهند کرد.
قلیزاده با تاکید بر اینکه افزایش قیمت کالاها اجتناب ناپذیر است، گفت: طبیعی است که با تغییر نسبت قیمت ها توسط دولت نسبت کل قیمت ها تغییر کند و بر اساس مکانیزم بازار شروع به تخصیص مجدد خواهد کرد.
این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که با توجه به گفته های مسئولین کشوری پر مصرف بخصوص در مصرف سوخت هستیم، گفت: سهم مصرف ایران نسبت به تولید ناخالص داخلی ۵۶ درصد و سهم مصرف کشورهای همسایه و اروپایی و حتی آمریکایی بیش از ۷۰ درصد است، بنابراین ایران به طور کلی نسبت به سایر کشورها مصرف گرا نیست و سهم مصرفی ما در اقتصاد کلان به مراتب کمتر از سایر کشورهاست.
وی در ادامه افزود: طبق گزارش شماره ۱۶۶۸۵ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی مصرف سرانه ما در بنزین نسبت به کشورهای نفتی به مراتب پایین تر است اما کیفیت بنزین نسبت به بنزین هایی که مبنای قیمت گذاری قرار می گیرند پایین می باشد.
قلیزاده با بیان اینکه کار تعزیرات حکومتی و ستاد تنظیم بازار در حاشیه بازار تعریف می شود تصریح کرد: اصل بازار بر اساس مکانیزم های قیمت و سود حرکت می کند.
وی در خصوص الزامات اجرای طرح اصلاح نرخ سوخت گفت: تقویت قدرت خرید مردم و بهبود سطح دستمزدها از الزامات اجرای این طرح است ضمن اینکه سهم هزینه های انرژی در سبد خانوارها افزایش یافته و این باید جبران شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =