شافعی

ما در سیستم قاعده گذاری مشکل داریم و تا زمانی که این سیستم تغییر نیابد و مسیر گذشته را همچنان طی کنیم، مشکل اقتصاد کشور حل نخواهد شد.

به گزارش ایراسین، بیست و پنجمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور چهارشنبه 29 آبان برگزار شد. در حاشیه این همایش غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مشکل کشور ما فراتر از موضوع اقتصاد کلان و خرد است، گفت: ما در سیستم قاعده گذاری مشکل داریم و تا زمانی که این سیستم تغییر نیابد و مسیر گذشته را همچنان طی کنیم، مشکل اقتصاد کشور حل نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه صادرکنندگان در دوران جدید با اعمال شاقه کالا صادر کردند، اظهار داشت: صادرکنندگان نیاز به پول ندارند، بلکه توقع آن ها برداشتن سنگ های جلوی پایشان است.

شافعی در ادامه افزود: در میدان نابرابری که در امر صادرات برای فعالان اقتصادی کشور ایجاد شده است، به جای حمایت از آنان در برخی مواقع مشت بر سینه شان کوبیده می شود.

وی، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب برای رونق تولید و تاکید بر لزوم بسترسازی لازم برای تحقق منویات رهبری، ادامه داد: بجای تکرار بیانات رهبری باید با بسترسازی زمینه پیاده شدن توصیه های ایشان در اقتصاد کشور فراهم شود، زیرا تولید با توصیه، حرف و شعار رونق نمی یابد.

شافعی در ادامه تصریح کرد: بخش خصوصی، مجلس، دولت، قوه قضائیه و حاکمیت بجای اینکه بدنبال جلب رضایت مردم باشند، باید مصلحت مردم را در نظر بگیرند و سیاست گذاران باید مصلحت جامعه را ترجیح داده و برنامه ریزی و سیاست گذاری در این راستا باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر لزوم استفاده بخش خصوصی و دولتی برای توسعه صادرات غیرنفتی از موقعیتی که دشمن با اعمال تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است، گفت: باید ساختار بودجه ریزی تغییر و اصلاح شود.

شافعی، با انتقاد از تمرکز برنامه ریزی در مرکز و نسخه پیچی برای کل کشور، افزود: باید برنامه های توسعه ای با دخالت های منطقه ای توام باشد، چنانچه برنامه های منطقه ای جمع آوری و بر اسااس آن ها در مکز کشور برنامه جامعی تدوین شود.

وی بر لزوم افزایش اختیارات استانداران تاکید کرد و گفت: استانداران باید صاحب اختیار شوند و به آن ها به چشم والی نگاه کرد و نگاه هزینه ای و بودجه به استانداران باید به نگاه درآمدی تبدیل شود.

شافعی، ادامه داد: با افزایش حیطه وظایف استانداران می توان از استعدادهای نهفته استان ها برای توسعه کشور استفاده کرد.

گفتنی است، بیست و پنجمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با حضور ۵ کشور ترکیه، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان و عراق و روسای اتاق های بازرگانی برخی از مراکز استان ها صبح و عصر امروز برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =