سمینار صادرات به بازارهای اروپا

فعالان بخش خصوصی در حوزه کشاورزی و محصولات ارگانیک، با حضور در یک سمینار آموزشی در اتاق بازرگانی تهران، با چند و چون صادرات کالایشان به ایتالیا و بازار اتحادیه اروپا آشنا شدند تا بتوانند به طور مستقیم با قیمت بالاتری محصولات باکیفیت خود را به این بازار بزرگ صادر کنند.

به گزارش ایراسین، دوشنبه 27 آبان 1398 سمینار آموزشی صادرات محصولات ارگانیک به بازارهای اتحادیه اروپا با حضور سفیر ایتالیا در ایران، فعالان اقتصادی ایرانی و نیز خبرگانی از حوزه تولید محصولات ارگانیک کشور ایتالیا در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد. این سمینار با همکاری سفارت ایتالیا در ایران و به مناسبت فرا رسیدن هفته غذا در این کشور و همچنین به منظور ارائه آموزش‌هایی به تولیدکنندگان محصولات ارگانیک در ایران برای ورود به بازارهای اتحادیه اروپا برگزار شد.

در آغاز این رویداد، حسام‌الدین حلاج، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران، با اشاره به اینکه این سمینار با هدف ارائه آموزش‌هایی در جهت توسعه صادرات محصولات ارگانیک به اروپا ترتیب داده شده است، توضیح داد: روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته؛ چنانکه صادرات ایران به اتحادیه اروپا 90 درصد و واردات از این کشورها با کاهش بیش از 50 درصدی مواجه شده است. این روند نزولی به دلیل کاهش صادرات نفت و نیز کاهش واردات ماشین‌آلات از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است.

او سپس با اشاره به ظرفیت‌های موجود در حوزه کشاورزی، ابراز امیدواری کرد که با صادرات محصولات ارگانیک به ایتالیا و اتحادیه اروپا، ارزش مروادات تجاری ایران با کشورهای اروپایی ارتقا پیدا کند.

همکاری با ایران در زمینه محصولات کشاورزی

در ادامه این همایش، ژوزِپه پرونه، سفیر ایتالیا در ایران، ضمن قدردانی از مهمان‌نوازی اتاق بازرگانی تهران گفت: این همایش به مناسبت هفته آشپزی ایتالیایی برگزار شده است. در هفته جاری همایش‌های دیگری در نقاط مختلف در ایران خواهیم داشت که هدف از این برنامه‌ها صرفاً توسعه و تبلیغ آشپزی ایتالیایی نیست و سعی بر همکاری و توسعه روابط در زمینه‌های مختلف از جمله تولید محصولات کشاورزی و مواد غذایی و محصولات ارگانیک داریم.

سفیر ایتالیا ضمن تاکید بر توانمندی‌های بالقوه ایران در زمینه تولید محصولات ارگانیک تصریح کرد: ایران در این زمینه، توانایی بالایی دارد و لازم است این توانمندی‌ها مورد استفاده قرار گیرد. ایتالیا هم آمادگی لازم جهت همکاری با ایران در این زمینه را دارد.

 او همچنین با اشاره به سابقه مراودات تجاری ایران و ایتالیا افزود: در صنایع کوچک و متوسط و صنایع غذایی همکاری خوبی میان ایتالیا و ایران برقرار است و با توجه به اهمیت کشاورزی ارگانیک لازم است در این زمینه نیز همکاری صورت گیرد.

کمپینی برای ارتقای کیفیت زندگی

در ادامه این نشست، رایزن اقتصادی سفارت ایتالیا برگزاری این سمینار را به سبب همکاری دوجانبه ایران و ایتالیا طی سال‌ها و دهه‌های گذشته دانست و گفت: در حال حاضر پروژه‌ای با عنوان هفته آشپزی ایتالیایی در جهان در حال برگزاری است که وزارت امور خارجه و وزارت کشاورزی و توسعه اقتصادی ایتالیا، این پروژه را پیش ‌می‌برند و این سمینار نیز در چارچوب همین پروژه برگزار شده است. علاوه بر این سفارت‌های ایتالیا در کشورهای مختلف با کمک نهادهای این کشورها در پیشبرد این فعالیت‌ها نقش داشته‌اند.

کارملو فیکارا ضمن تشکر از همکاری اتاق بازرگانی تهران به توضیحات کوتاهی در مورد شرکت آی‌پارس که برای توسعه همکاری‌ها در بخش کشاورزی در ایران تاسیس شده، پرداخت و افزود: شرکت آی‌پارس از سه سال گذشته مشاوره‌هایی به شرکت‌های ایرانی ارائه کرده و به توسعه روابط دوجانبه ایران و ایتالیا کمک کرده است.

او افزود: در طول هفته جاری، اشخاص مختلفی از مدرسه و دانشگاه‌ها و رستوران‌های ایتالیایی به ایران سفر خواهند کرد و سمینارهای آموزشی در رستوران‌های مختلف ایران برگزار خواهند کرد که امید است این برنامه‌ها در درجه اول پیام‌آور علاقه و امید ایتالیا در همکاری با ایران در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی باشد. ایتالیا در زمینه کشاورزی عملکرد قوی دارد و در سال گذشته 42 میلیارد دلار صادرات داشته است.

فیکارا پیام دیگر این برنامه‌ها را ارائه الگویی صحیح در مصرف غذا دانست و اظهار داشت: هدف از تغذیه صحیح فراهم کردن زمینه سلامتی تندرستی انسان‌هاست؛ به نحوی که امید به زندگی و کیفیت زندگی آنها افزایش پیدا کند. بنابراین وزارت امور خارجه و دیگر وزارتخانه‌ها به همراه فائو کمپینی را در شهر رم آغاز کرده‌اند که شیوه تغذیه مدیترانه‌ای را توسعه ‌می‌دهد.

ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی برای کاهش وابستگی به نفت

در بخش دیگری از این سمینار، آندریا زوچینی، مدیر عامل شرکت ایتالیایی- ایرانی آی‌پارس، ایران را حائز پتانسیل‌های فراوان در زمینه تولید محصولات ارگانیک توصیف کرد و گفت: کشورهای نظیر روسیه و ترکیه، محصولات درجه یک، مرغوب و ارزان ایرانی را خریداری ‌می‌کنند و آن را با ارزش بالاتر مجددا به اروپا صادر ‌می‌کنند.

او سپس با اشاره به یکی از تجربیات خود در خصوص خرید محصولات ایرانی و صادرات آن به ایتالیا توضیح داد: در مقطعی چند کانتینر کیوی از ایران به مقصد ایتالیا صادر شد. اما این کانتینرها به جای آنکه 10 روزه به ایتالیا برسند به دلیل بروز برخی مشکلات حدود 40 روز در راه بودند و دمای نگهداری آنها به 10 درجه رسیده بود. تصور ما این بود که کیوی‌ها در مقصد، فاقد کیفیت لازم باشند اما این محصول عالی بود و آنالیزها نشان ‌می‌داد که در زمره محصولات ارگانیک قرار دارد.

او خطاب به فعالان اقتصادی ایرانی حاضر در جلسه گفت: شما محصولات گرانبهایی دارید و ارزش آن را نمی‌دانید؛ محصولاتی که بعضا در ایتالیا هم پیدا نمی‌شود.

زوچینی در ادامه به جایگاه ایتالیا در تولید محصولات کشاورزی ارگانیک اشاره کرد و همچنین با اشاره به فعالیت شرکت متبوع خود گفت: ما در ابتدا به شرکت‌های ایتالیایی کمک ‌می‌کردیم که تکنولوژی و ماشین‌آلات به ایران بفروشند و حالا به شرکت‌های ایرانی برای فروش محصولات‌شان در ایتالیا و اتحادیه اروپا نیز کمک ‌می‌کنیم.

او با بیان اینکه تقویت تولید محصولات کشاورزی، روش خوبی برای توسعه صادرات غیرنفتی و کاهش وابستگی به صادرات نفت است، گفت: برای دستیابی به این هدف باید در حوزه کشاورزی سرمایه‌گذاری صورت گیرد و برنامه‌ریزی‌های شایسته‌تری انجام شود. اگر فعالان ایرانی ‌می‌خواهند محصولات خود را به اروپا صادر کنند، این نکته را باید مدنظر قرار دهند که ارسال یک محصول نباید 40 روز به درازا بکشد.

زوچینی افزود: ترکیه و روسیه پول اندکی برای محصولات ایرانی ‌می‌پردازند. ایرانی‌ها به جای فروش محصولات خود به این کشورها ‌می‌توانند با 20 تا 30 درصد افزایش قیمت، محصولات خود را به طور مستقیم به اروپا صادر کنند.

در ادامه این جلسه، آلبرتو برگاماسکی، کارشناس ارائه گواهینامه محصولات ارگانیک در ایتالیا در مورد الزامات ورود محصولات ارگانیک ایرانی به ایتالیا و به طور کلی اتحادیه اروپا سخن گفت. او توضیح داد که صادرات محصولات ارگانیک به اروپا به دو صورت انجام می‌گیرد که در روش اول صادرات از طریق کشورهای ثالث خارج از اتحادیه اروپا که دستورالعمل‌های این اتحادیه را به رسمیت شناخته‌اند نظیر آرژانتین، استرالیا، کانادا، ژاپن، هند و کره‌جنوبی انجام می‌شود.

به گفته برگامسکی، روش دیگر برای صادرات محصولات ارگانیک به اتحادیه اروپا، دریافت گواهینامه معتبر از موسسات صدور گواهینامه در برخی کشورها از جمله در ارمنستان و ترکیه است. پس از ارائه این توضیحات، دقایقی از این سمینار به پرسش و پاسخ نیز اختصاص پیدا کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =