صادرات

اگرچه صادرات ما از نظر وزنی در شش ماهه اول امسال رشد ۲۲ درصدی نسبت به سال قبل را تجربه کرد اما از نظر ارزش، ۱۰,۳۶ صدم درصد رشد منفی داشت.

مهدی میرصالحی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با ایراسین، در پاسخ به روند رشد صادرات غیرنفتی گفت: حجم صادرات غیرنفتی در شش ماهه اول امسال به ۲۰ میلیارد دلار با وزن ۷۰ هزار تن رسید در صورتیکه میزان صادرات غیرنفتی در شش ماهه سال قبل ۵۷ هزار تن و ۲۳۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود.
میرصالحی با مقایسه آمار میزان صادرات غیرنفتی امسال با سال ۱۳۹۷ گفت: اگرچه صادرات ما از نظر وزنی در شش ماهه اول امسال رشد ۲۲ درصدی نسبت به سال قبل را تجربه کرد اما از نظر ارزش، ۱۰,۳۶ صدم درصد رشد منفی داشت.
وی در ادامه افزود: صادرکنندگان در شرایط افزایش نرخ ارز، محصولات خود را از نظر ارزی به قیمت پایین تری می فروشند درصورتیکه نباید نرخ صادراتی خود را بشکنند.
میرصالحی در پاسخ به این سوال که عدم رشد صادرات در کشور تحت تاثیر چه موضوعی می باشد، گفت: به نظر می رسد عدم رشد صادرات ناشی از ارزان کردن نرخ محصولات و رقابت پذیر نبودن محصولات صادراتی از نظر قیمتی و کیفیتی می باشد.
این مقام مسئول با اشاره به اهمیت کشورهای شرق آسیا در روابط تجاری آینده ایران تأکید کرد: ایجاد روابط بلند مدت تجاری و انتخاب شرکای استراتژیک از این منطقه می تواند در آینده اقتصادی کشور بسیار موثر باشد. حضور در پیمان های منطقه ای و آسیا و برقراری موافقت نامه های دوجانبه و چندجانبه با کشورهای آسیایی در شرایط تحریمی می تواند بازار فروش محصولات داخلی و افزایش توان اقتصادی کشور را به دنبال داشته باشد.
میرصالحی با اعلام تصویب " آئین نامه نحوه ثبت بین المللی و درج شناسه اسامی مبدا محصولات و کالاهای صادراتی در سازمان جهانی مالکیت فکری" در روز یکشنبه گفت: تاکنون ۶۵ محصول و کالای اساسی صادراتی ایران مانند خرما، پسته، فرش، زعفران و کشمش توسط دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صمت به ثبت جهانی رسیده اند. ما برای استفاده از این ثبت، آئین نامه ای را به دولت پیشنهاد کردیم که نهایتاً پس از دو سال پیگیری به تصویب رسید.
وی با اشاره به کارکردها و فواید این آئین نامه بیان داشت: ساماندهی صادرات کشور، شناسانامه دار کردن محصولات صادراتی، اصالت بخشی به محصولات ایرانی، جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی از شهرت و جایگاه محصولات تجاری ایران و بازارهای منطقه ای و بین المللی، جلوگیری از خام فروشی و افزایش ارزش افزوده محصولات صادراتی از فواید اجرای این آئین نامه است.
میرصالحی همچنین موضوع برندسازی در صادرات را الزامی خواند و گفت: امروزه هیچ محصولی بدون نام و نشان مشخص، امکان عرضه شدن در بازار را ندارد. برندینگ یک فرآیند است که ریشه در تولید دارد و نهایتا اعتماد مشتریان را نسبت به محصولات و خدمات جلب می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =