سامانه تجارت

فرآیند ثبت سفارش، ضوابط، مجوزها، تخصیص و تأمین ارز تا اعلامیه تأمین ارز برای همه گروه های کالایی در سامانه جامع تجارت با هدف شفاف سازی و تسهیل فرآیند انجام می شود.

محمد شیرازیان مدیر پروژه سامانه تجارت ایران و مشاور رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با ایراسین در پاسخ به چگونگی اجرای سامانه جامع تجارت ایران گفت: این سامانه مطابق بند الف ماده ششم از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان درگاه یکپارچه تجار و فعالان اقتصادی معرفی شده است.

شیرازیان در ادامه افزود: یکی از ابزارهای مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم راه اندازی سامانه های اطلاعاتی بود. این سامانه های اطلاعاتی علاوه بر ایجاد شفافیت در فرآیندهای اقتصادی، فرآیندهای تجاری را نیز تسهیل می کنند.
وی در خصوص پیش نیازهای سامانه های اطلاعاتی گفت: استقرار سامانه هایی که متولی بیزینس هستند و کُدینگ یکپارچه بین دستگاه ها از پیش نیازهای اصلی سامانه های اطلاعاتی است.
شیرازیان با اشاره به اینکه سامانه جامع تجارت دارای دو بخش تجارت داخلی و خارجی است افزود: بخش تجارت خارجی شامل صادرات، واردات و ترانزیت می شود که بخش زیادی از پیش نیازهای حوزه واردات با همکاری دستگاه های متولی تأمین شده است.
وی در پاسخ به این سوال که با راه اندازی این سامانه چگونه از امضاهای طلایی جلوگیری خواهد شد، گفت: فرآیند ثبت سفارش، ضوابط، مجوزها، تخصیص و تأمین ارز تا اعلامیه تأمین ارز برای همه گروه های کالایی در سامانه جامع تجارت با هدف شفاف سازی و تسهیل فرآیند انجام می شود. با راه اندازی این سامانه و زیرسامانه ها عملا از امضاهای طلایی و تشخیص های سلیقه ای کارشناسان جلوگیری می شود.
مدیر پروژه سامانه تجارت ایران افزود: ارتباطات در حوزه تجارت خارجی این سامانه کاملاً سیستمی است، فرآیند صدور مجوز از طریق سامانه یکپارچه مجوزها انجام می شود و از جعل مجوز و کاغذ بازی و بروکراسی زائد اداری و قاچاق کالا جلوگیری می کند. دستگاه های نظارتی با این سامانه جامع و یک استعلام ساده به راحتی می توانند فرآیند واردات کالاها را تشخیص دهند البته این زمانی کاملا محقق خواهد شد که بخش تجارت داخلی سامانه هم توسعه داده شود.
شیرازیان گفت: طبق تصمیم سال ۱۳۹۷ مبنی بر بانکی شدن همه ثبت سفارش ها و رسمی شدن فرآیندهای واردات برای استثنائات تجاری، تعاونی های مرزنشین، کوله بری و ملوانی هم ملزم به ثبت سفارش و یا ثبت آماری در سامانه جامع تجارت شدند که زیرساخت آن فراهم شده اما مشکل در گلوگاه گمرکی است، ما در تبادل اطلاعات با گمرک با مشکل مواجهیم.
وی در خصوص سامانه گارانتی گفت: با هماهنگی سازمان حمایت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیش بینی شده که کالاهای لوازم خانگی، کلیه کالاهای مصرفی با دوام و کالاهای سرمایه ای مشمول خدمات پس از فروش شوند که البته زیر ساخت اصلی این کار، شناسه کالاهاست.
شیرازیان گفت: شناسه کالا شرط لازم برای تشخیص کالای قاچاق است اما کافی نیست، در حال حاضر کالاهایی که شناسه بین المللی دارند ملزم به درج و نصب شناسه دیگری نیستند و این یک نوع تسهیل برای واردکنندگان اینگونه کالاهاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =