مدرس خیابانی

تلاش می‌کنیم که در بحث فراوانی کالا و کنترل قیمت هیچ بهانه‌ای برای افزایش قیمت از جنس تاثیرگذاری قیمت بنزین نباشد.

محمدرضا مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در گفتگو با ایراسین، در پاسخ به این سوال که تاثیر افزایش قیمت بنزین در قیمت کالاها چگونه است گفت: تاثیر افزایش قیمت بنزین بر کالاها بسیار ناچیز است.  شرایط فعلی دارای دو ویژگی است یکی اینکه مدتی است  کشورمان علیرغم تمام فشارها  ناشی از تحریم‌ها ثبات نسبی پیدا کرده و ثبات نرخ ارز گویای این مساله است.  

مدرس خیابانی در ادامه افزود: ویژگی دوم شرایط فعلی کشور این است که در رابطه با موجودی و فراوانی کالا در حال حاضر هیچ مشکلی وجود ندارد و با توجه به اینکه تامین  به موقع کالاهای اساسی در سرلوحه اقدامات ستاد تنظیم بازار بوده اکنون در وضعیت بالاترین موجودی کالاهای اساسی هستیم.  

وی با تاکید بر اینکه ستاد تنظیم بازار به صورت روزانه قیمت ها را رصد می کند، گفت: تمام جلسات ستاد تنظیم بازار به صورت روزانه در کشور برگزار می‌شود و تمام روسای تنظیم بازار کشور در ستاد تنظیم بازار حضور دارند و  در این جلسات حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای به ما قول داده‌اند که تخفیفات ادامه یابد و متوقف نشود.  

مدرس خیابانی افزود: تلاش می‌کنیم که در بحث فراوانی کالا و کنترل قیمت هیچ بهانه‌ای برای افزایش قیمت از جنس تاثیرگذاری قیمت بنزین نباشد.

وی با اشاره به شرایط رقابتی حاکم بر بازار گفت: با روند عادی جریان تولید و واردات کالا  قطعا کسی نمی‌تواند افزایش قیمت اعمال کند زیرا در این شرایط در بازار نمی‌تواند رقابت کند.  در شرایط فعلی ما یک حالت هیجانی را کنترل می‌کنیم و با عبور از این دوره باز فضا رقابتی خواهد شد.

مدرس خیابانی در پاسخ به این سوال که چه طرح های نظارتی برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاها دارید گفت:  سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی و بازرسی اصناف در راس این کار قرار دارند.  

وی ادامه داد: در دو هفته اول طرح تشدید نظارت‌ها را برای جلوگیری از افزایش قیمت و هر گونه سوء استفاده خواهیم داشت و در ادامه برنامه ما تامین و توزیع به موقع کالا برای جلوگیری از هر گونه افزایش قیمت است

قائم مقام وزیر در امور بازرگانی  با اشاره به کار مطالعاتی موسسه پژوهش‌های بازرگانی وزارت صمت، تصریح کرد:  اثر تغییر قیمت کل حامل‌های انرژی در سال ۹۴- ۹۳  در تورم فقط ۴ درصد بوده است.  

مدرس خیابانی با بیان اینکه با تغییر نرخ بنزین جزیان معکوس و وارونه یارانه را درست می کنیم گفت: بخش برخوردار و دهک‌های برخوردار جامعه بیش از ۱۰ برابر دهک‌های پایین جامعه از یارانه بنزین استفاده می‌کنند.  

وی به این سوال که به جای افزایش نرخ بنزین توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی راه حل مناسبتری نبود اینگونه پاسخ داد: اصلاح سیاست‌های توسعه‌ای در بخش جایگزینی نرخ سوخت، استفاده از ناوگان حمل و نقل و استفاده از مترو و حتی جایگزین خودروهایی با غیر از سوخت فسیلی با نرخ قبلی بنزین امکان‌پذیر نبود بنابراین همه باید در راستای این طرح کمک کرده تا به خوبی انجام شود.  

مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه قیمت گازوئیل افزایش نیافته است، گفت: با توجه به اینکه حمل و نقل کالا با سوخت گازوئیل انجام می‌شود، بنابراین افزایش قیمت بنزین نمی‌تواند تاثیری بر افزایش قیمت کالا داشته باشد.  

وی با بیان اینکه ما با هر گونه افزایش قیمت ناشی از افزایش قیمت بنزین مقابله می‌کنیم تصریح کرد: البته ممکن است برخی افزایش قیمت‌ها دلایلی دیگر داشته باشد که نباید آن را به افزایش قیمت بنزین ربط داد به عنوان مثال در حال حاضر با افزایش قیمت شیرخام، تولیدکنندگان مواد لبنی درخواست افزایش قیمت داده‌اند که نباید این مسائل را به افزایش قیمت بنزین ربط داد.  

مدرس خیابانی در پایان افزود: همچنین با افزایش قیمت‌نهادها قیمت تمام شده کالا هم متاثر می‌شود بنابراین نباید اینگونه افزایش قیمت‌ها را به افزایش قیمت بنزین نسبت داد.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =