حجازی

یک عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مشکلات صنعت خودروی ایران اظهار کرد: حمایت‌های غیراصولی و همچنین ارایه تسهیلات ارزان قیمت بدون برنامه‌ریزی به صنعت خودرو باعث شده تا این صنعت همواره آسیب‌پذیر و شکننده باشد بنابراین باید از این شرایط فعلی این صنعت درس بگیریم و برای حمایت از صنایع دیگر برنامه‌ریزی اصولی داشته باشیم.

ابوالفضل حجازی، درباره حمایت از تولید و سیاست‌های مورد نیاز گفت: اگر به دنبال توسعه پایدار و رونق واقعی تولید هستیم باید از سیاست‌های گذشته و نتایج آنها در این زمینه درس بگیریم که نمونه بارز آن صنعت خودرویی کشورمان است. این صنعت با توجه به حمایت‌های غیرقابل قبول دولت امروز با چالشی روبرو شده که نه تنها خود بلکه سایر بخش‌ها را با مشکلاتی مواجه ساخته است.

حجازی تصریح کرد: وقتی صحبت از حمایت می‌کنیم باید درنظر داشته باشیم که اصولا حمایت از یک صنعت نوپا الزامی است اما صنعتی که نزدیک به دهه سوم فعالیت و حیات اقتصادی است اصولا نیازی به چنین حمایت‌ها ندارد و تنها کافی است که شرایط را برای رقابت آزاد تولیدکنندگان ایجاد کنند.

به گفته این تولید کننده اصولا حمایت‌های غیراصولی و جانب‌دارانه از تولید نه تنها به نفع صنایع نیست بلکه باعث ضعف آنها می‌شود، چون در محیط ایزوله هیچ صنعت قدرتمند و قابل قبولی رشد نمی‌کند که نمونه بارز آن را می‌توان در صنعت خودرویی کشورمان دید.

این عضو اتاق بازرگانی در ادامه به خبرنگار ما گفت: در شرایطی که منابع کشور به دلیل کارشکنی‌های آمریکا محدود شده باید ساز وکاری فراهم شود که بتوانیم تولید کننده واقعی را از تولیدکننده نماها تشخیص دهیم، چون در چنین شرایطی مدیریت منابع الزامی و یکی از رازهای تداوم تولید است، درحالی که متاسفانه در میان بسیاری از موافقت‌ اصولی‌های فعلی می‌بینیم خیلی از آنها منابعی را از دولت مطالبه می‌کنند که خروجی آن تولید قابل ارایه و عرضه به بازار نیست.

وی تاکیدکرد: شفافیت برای رونق تولید مثل نان شب واجب است چون امروز می‌بینیم درخواست اعتبار از سوی تولیدکنندگانی که اصولا تولیدشان خریداری در بازار ندارد به بانک مرکزی و نهادهای مربوطه ارسال شده درحالی که مثلا تولیدکنندگان کالاهای اساسی نمی‌توانند منابع مورد نیاز را از بانک دریافت کنند.

حجازی معتقد است اکنون و در شرایط فعلی اقتصاد بررسی تمام پرونده‌ها و موافقت اصولی‌ها الزامی است تا بتوان تولید کننده واقعی را از میان انبوهی تولیدکننده نما شناسایی کرد. به عنوان مثال اکنون درخواست تسهیلات برای تولید چراغ فتیله‌ای ارایه شده که باید سئوال کرد آیا واقعا این محصول خریداری هم در بازار دارد؟

این فعال اقتصادی با اشاره به صدور پروانه‌های تولید، بدون توجه به ظرفیت و پتانسیل عرضه و نیاز بازار، افزود: ظرفیت خالی کارخانه‌ها و حجم سرمایه‌گذاری‌های ناکام در شهرک‌های صنعتی و تعطیلی واحدهای تولیدی، در روند صدور پروانه‌های جدید تولیدی مدنظر نیست و نتیجه این وضعیت، هدررفت منابع و سرمایه‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: متأسفانه مسئولان در جلسات مختلف با خوشحالی از رونق تولید به استناد رشد صدور پروانه‌های تولید سخن می‌گویند و گروهی نیز ساده‌انگارانه برای آن‌ها کف می‌زنند اما اگر این‌ها نشانه توسعه و توفیق بود، چرا شرایط امروز اقتصاد کشور این‌چنین است؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =