کامران وکیل

دبیر انجمن صادرکنندگان محصولات معدنی با اشاره به تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه اقتصاد کشورمان اظهار کرد: نسبت ارزش به وزن محصولات معدنی باعث شده تا اثرگذاری تحریم‌ها در بخش معدن بیشتر خودنمایی کند.

به گزارش ایراسین، کامران وکیل در این زمینه گفت: جای تردید نیست که تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران همه صنایع را تحت تاثیر قرار داده است اما این اثرگذاری در بخش معدن بیشتر دیده می‌شود به این دلیل که نسبت ارزش به وزن محصولات معدنی کم‌تر از سایر صنایع است.

وی تاکید کرد: این نکته‌ای است که معمولا درصورت منطقی نبودن شرایط اقتصادی معادن را آسیب‌پذیرتر از سایر بخش‌های اقتصادی می‌کند. به این ترتیب که مثلا اگر یک کانتینر ۲۰ تنی سنگ اهن که ارزشی نزدیک به ۱۰۰ دلار به ازای هر تن دارد جمعا ۲۰۰۰ دلار خواهد شد، درحالی که همین کانتینر اگر محصولات الکترونیکی حمل کند شاید بالای ۵۰۰ هزار دلار ارزش کالا داشته باشد.

دبیر انجمن صادرکنندگان محصولات معدنی در ادامه  افزود: حالا وقتی این ارزش را در میزان کرایه حمل بررسی کنیم در شرایط عادی مثلا کانتینر سنگ آهن با ۳۰۰ دلار کرایه حمل می‌شد و اکنون این هزینه به ۸۰۰ دلار افزایش یافته و برای کالای الکترونیکی نیز ۸۰۰ دلار محاسبه می‌شود، حالا می‌توانیم اثرگذاری این تغییر کرایه حمل و نقل را در قیمت تمام شده محصول صادراتی محاسبه کنیم.

وی تصریح کرد: این تناسب باعث می‌شود تا محصولات معدنی در شرایط تحریمی فقط در یک بخش کرایه حمل و نقل اثرپذیری بالایی از شرایط داشته باشد و سریعتر تحت تاثیر قرار گیرد.

به گفته وکیل البته این تنها یک بخش مشکلات معادن در صادرات محصولاتشان است چون کمبود ناوگان داخلی برای حمل و نقل محصولات، تخلیه و بارگیری مجدد در بنادر برخی کشورهای ثانویه جهت دور زدن تحریم‌ها نیز خود به خود قیمت تمام شده محصول را افزایش می‌دهد تاجایی رقابت‌پذیری در بازار مورد نظر به صفر نزدیک می‌شود یا اینکه حاشیه سود تولید کنندگان را کم می‌کند تا در بلند مدت زیان اقتصادی صاحبان معادن را با مشکل مواجه کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =