باکری

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران با اشاره به اهمیت تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های لبنی گفت: برای تامین نیاز مواد اولیه کارخانه‌ها درحال رایزنی جهت تغییر قوانین وارداتی و صادراتی فعلی هستیم و احتمالا شرایط فعلی تغییر خواهد کرد.

به گزارش ایراسین، رضا باکری در این زمینه گفت: آزادسازی احتمالی واردات و صادرات شیر خشک از ایران برای ایجاد تعادل در تولید کارخانه‌ها صورت خواهد گرفت و براساس سیاست‌های تدوین شده کمبود یا مشکلاتی به بازار تحمیل نخواهد شد.

باکری تاکید کرد: در این زمینه عوارض کمرگی برای مدیریت صادرات و واردات شیرخشک و همچنین خامه درنظر گرفته شده که برآورد شده تا با این شیوه مانع از بروز تنش‌های احتمالی به تولیدکنندگان بشویم.

وی درباره شرایط این نوع مبادلات نیز تصریح کرد: با توجه به مذاکرات و بررسی‌های انجام شده  در کارگروه‌های تخصصی درصورت آزاد شدن صادرات و واردات شیرخشک با ارز نیمایی و همچنین تعرفه گمرکی 4% صورت گیرد.

دبیرانجمن صنایع لبنی ایران به خبرنگار ما گفت: نرخ شیر خریداری شده از دامداران توسط کارخانه‌های لبنی فاصله حداقل 400 تومانی با نرخ مصوب 2390 تومان دارد که همین امر عاملی در افزایش هزینه‌های تولید و بعضا کمبود مواد اولیه در تولید بوده به همین دلیل تغییر احتمالی سیاست صادرات و واردات صورت خواهد گرفت.

وی معتقد است عدم تحویل شیرخام با نرخ مصوب به کارخانه‌های لبنی در کنار طرح‌های توسعه‌ای در بسیاری از کارخانه‌های معتبر کمبود شیر خام را محسوس کرده و باید با استفاده از این تغییر قانون در زمینه تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های تولیدی گام موثرتری برداشته شود.

این مقام صنفی همچنین درباره میزان واردات کره به کشور نیز تصریح کرد: بی‌توجهی به تعادل در عرضه و تقاضا شرایط بازار کره را نیز تحت تاثیر خود قرار داده به این ترتیب که علی‌رغم واردات نزدیک به 50 هزار تن کره، صادرات خامه از ایران مانع از تامین چربی مورد نیاز صنایع غذایی شده است.

به گفته باکری سیاست‌های جدید و استفاده از ابزار تعرفه‌ای بگونه‌ای تدوین شده تا صادرات بی‌رویه خامه از ایران به خارج کشور منتفی شده و چربی مورد نیاز صنایع غذایی داخل کشور به واحدهای تولیدی تحویل داده شود.

باکری درباره تعرفه مناسب برای مدیریت صادرات خامه معتقد است با توجه به قیمت‌ها و نیاز بازار به این ماده باید مسئولان تعرفه 60 درصدی را برای صادرات خامه درنظر داشته باشند تا به این ترتیب نیاز واحدهای لبنی و صنایع غذایی تامین شود.

وی در پایان تاکید کرد توجه به رونق تولید یکی از واقعیت‌های امروز اقتصاد کشورمان است که ستاد تنظیم بازار و سایر مسئولان باید هرچه سریعتر نسبت به این روند بخصوص در صنایع لبنی سیاست‌گذاری‌های مناسبی ارایه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =