انصاری

باید بتوانیم در زمینه قاچاق نیز صاحب اطلاعات شویم و با همکاری اصناف، هدایتگر مردم و در کنار آن‌ها باشیم و با فرهنگ‌سازی به نقطه‌ای برسیم که تولیدکنندگان نه‌تنها پاسخگوی نیاز جامعه (ازنظر کمی و کیفی) باشند که حتی زمینه برای توسعه صادرات محصولاتشان را نیز فراهم شود.

به گزارش ایراسین، در آستانه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی تهران قرار داریم. در این صنعت وابستگی بسیار زیادی به تولید فولاد در داخل وجود دارد و رونق تولید در زنجیره فولاد، مانند صنعت خودرو سازی صنعت لوازم خانگی را هم تحت الشعاع قرار می دهد و در عصری که اقتصاد مقاومتی و تحریم ها و برخی سیاست های صنعت کشور افت خیز های فراوانی به صنعت های وابسته فولاد وارد کرده است. فولاد مبارکه با همکاری شرکتهای تولیدکنندۀ لوازم خانگی داخلی موفق شدند ورق رنگی High Gloss مورد استفاده در مصنوعات خانگی ازجمله یخچال، ماشین لباسشویی و... را با بالاترین کیفیت تولید کنند. از مزایای استفاده از این ورق می تواند به سرعت تولید بالا، حذف مرحلۀ رنگ کاری در خط تولید لوازم خانگی، افزایش کیفیت سطحی، حذف آلاینده‌های گازی و بالطبع بهبود فرایند زیست محیطی و نهایتاً کاهش قیمت تمام شده محصول، نام برد. استفاده از ورقهای گالوانیزه پیشرنگ (PPGI) در صنعت لوازم خانگی باعث شده است که اکثر تولیدکنندگان این صنعت به سمت استفاده از تولیدات داخل پیش بروند. به بهانه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی و تاثیر محصولات فولادی در این صنعت، خبرنگار ایراسین گفتگویی با حبیب‌الله انصاری دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان لوازم خانگی انجام داده است که در ادامه خواهید خواند.

  • به نظر شما توسعه اقتصادی صنعت لوازم خانگی چگونه به رونق دوباره خواهد رسید؟

ما در ارتباط با تولید و صنعت بطورکلی بحث بازار را داریم؛ یعنی تولید و بازار لازم و ملزوم یکدیگر هستند و باید نسبت به همدیگر هم‌افزایی داشته باشند. ما زمانی در راستای توسعه اقتصادی موفق عمل خواهیم کرد که تولید در خدمت بازار و بازار در خدمت تولید باشد. بنابراین ما در انجمن صنایع لوازم‌ خانگی احساس کردیم که در این شرایط امروزی اگر بازار فاقد اطلاعات تولیدی و صنعتی باشد و بالعکس، تولیدکننده از بازار بی‌اطلاع باشد هیچ‌گاه در راستای توسعه اقتصادی به رونق تولید و توسعه بازار نخواهیم رسید.

  • در صنعت زیر نظر جنابعالی قاچاق نیز می تواند به رونق تولید داخلی صدمه های زیادی بزند.

بله قاچاق یک پدیده بسیار شوم در صنعت و اقتصاد کشورها می باشد. باید بتوانیم در زمینه قاچاق نیز صاحب اطلاعات شویم و با همکاری اصناف، هدایتگر مردم و در کنار آن‌ها باشیم و با فرهنگ‌سازی به نقطه‌ای برسیم که تولیدکنندگان نه‌تنها پاسخگوی نیاز جامعه (ازنظر کمی و کیفی) باشند که حتی زمینه برای توسعه صادرات محصولاتشان را نیز فراهم شود.

  • چرا کالاهای خارجی بی کیفیت با برندهای معروف در داخل کماکان عرضه می شود؟

کالای تقلبی اعم از قاچاق و غیرقاچاق دارای دو بعد است؛ یک بعد آن پیشگیری از ورود این کالاها و معدوم کردن آن ها در صورت شناسایی است و بعد دیگر هم در خصوص ضرورت فراهم کردن شرایط برای تولید کالای ملی است. چالش های متعدد در حوزه تولید، بهرهوری را کاهش و هزینه تمام شده تولید را افزایش می دهند اما در کالای تقلبی به دلیل عدم پرداخت حق دولت اینگونه نیست. در این میان، فرهنگ استفاده از کالای خارجی در بین مردم نیز به این موضوع دامن می زند.

  • چه برنامه ریزی برای رونق تولید داخل و استفاده حداکثری مردم از تولید با کیفیت داخلی وجود دارد؟

ببینید با هدفگذاری ها و برنامه ریزی هایی که شده، امیدواریم هم‌افزایی و مبادله اطلاعات میان انجمن صنایع لوازم‌ خانگی و اصناف موجب توسعه بازار، نگاه عمیق‌تر مردم به تولید داخلی، توسعه نگاه مشتری مداری از سوی تولیدکننده شود و ما بتوانیم در این راستا هم به رونق تولید رسیده و هم در توسعه بازار به نتیجه برسیم.

  • کماکان بیشتر مردم از عدم کیفیت تولید داخل گلایه دارند و علت تقاضا لوازم خانگی خارجی به نظر کیفیت تجهیزات ایرانی است؟

بله این حرف کاملا درست است. توزیع کالاهای بی کیفیتِ ظاهراً رسمی و ساخت داخل در بازار موجب سلب اعتماد جامعه، تضعیف فرهنگ مردم برای مصرف داخلی، کاهش تولیدات ملی و نهایتاً کاهش اشتغال خواهد شد. بخشی از کالاهای بی کیفیت شامل کالاهای قاچاق و وارداتی و بخشی هم شامل کالاهای ساخت داخل و در عین حال بدون هویت است لذا تنها سازمان حمایت از مصرف کننده نمی تواند جلوی این اقدام شوم را بگیرد بلکه همه دستگاه های ذیربط باید به شکل هماهنگ اقدام کنند.

  • با توجه به اینکه ورق های مجموعه هایی مانند فولاد مبارکه باعث بالا رفتن کیفیت و هزینه پایین تر محصولات ساخت داخل شده است چه مشکلاتی بر سر راه این صنعت وجود دارد؟

استفاده از تولیدات داخلی هم به نفع تولیدکنندگان فولاد و لوازم خانگی از جهت اقتصادی می باشد و هم اینکه به رونق تولید و توسعه اقتصادی کشور کمک بسیار زیادی می کند، اما نقدینگی، هزینه بالای تمام‌شده قیمت تولید، پروسه طولانی ثبت سفارش‌ها برای تأمین مواد اولیه و قطعات موردنیاز و دسترسی به تسهیلات بانکی و قاچاق مهمترین مشکلاتی هستند که در صنعت لوازم خانگی باعث رکود و چالش های فراوان شده اند. بانک‌ها به نام تسهیلات، اعتباراتی را به تولیدکنندگان می‌پردازند و بعضاً برای این تسهیلات پرداختی سودهای ۲۰ تا ۳۲ درصدی در نظر می‌گیرند.
در شرایط کنونی کشور و با توجه به تحریم‌های اعمال‌شده توسط آمریکا، مسئولین بانکی و اقتصادی کشور باید شرایط تولیدکننده‌ای که امروز با کمبود نقدینگی مواجه است و به سرمایه در گردش و همچنین تأمین مواد اولیه نیاز دارد را نیز در نظر بگیرند. با توجه به شرایط یادشده و نیز افزایش قیمت مواد اولیه صنایع بالادستی مانند مس و آلومینیوم، سود تسهیلاتی که بانک‌ها به تولیدکنندگان ارائه می‌دهد باید کاهش پیدا کند.

  • نقش دولت در زمینه حل مشکلات صنعت لوازم خانگی چیست؟

مسائلی که از دولت انتظار داریم درصدد رفع آن اقدام کند، مسائلی همچون بحث مالیات بر ارزش‌افزوده، تامین نقدینگی و کوتاه‌تر شدن روند ثبت سفارش‌ها است. دولت باید قوانین مربوط به صنعت و سرمایه‌گذاری‌های مشترک با سرمایه‌گذاری‌های خارجی و همچنین قوانین مبارزه با قاچاق را مورد بازنگری قرار دهد.  در شرایط کنونی کشور، وزارت صنعت به‌ تنهایی مسئول مسائل صنعتی کشور نیست، وزارت دارایی و تمام سازمان‌های ذی‌ربط باید در کنار یکدیگر و با یک هم‌اندیشی و به‌ دور از تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های جزیره‌ای و با نگاهی مشترک به توسعه صنعت عمل کنند تا زمینه توسعه صنعت کشور و نهایتاً توسعه اقتصادی فراهم شود.

  • در زمینه برخورد با قاچاق لوازم خانگی چه اقداماتی انجام شده است؟

ببینید یکی از نکات بسیار مهم کلیدی در صنعت لوازم‌ خانگی بحث معضل قاچاق است. منظور از جلوگیری از قاچاق در کشور هدف گرفتن صرفاً کالای قاچاق و توقیف قاچاقچی نیست، بلکه هدف این است که از ورود کالاهای قاچاق به بازار جلوگیری کنیم، بنابراین کالای قاچاق را که می‌گیرند نباید مجدداً به بازار وارد کنند و در واقع هدف نهایی از مبارزه با قاچاق این است که این اجناس به بازار ورود پیدا نکند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =