• ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱
  • کد خبر: 4182
  • readingTime: ۳ دقیقه
تبلیغات چند همسری

پای طرح چند همسری برای اولین بار ۸ سال پیش توسط علی مطهری، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به بهارستان باز شد، او عنوان کرد که تک همسری بهتر است، اما چندهمسری برای خروج از فحشا است.

به گزارش ایراسین، حالا بعد از کمتر از یک دهه پوستری عجیب، اما واقعی و کپی شده از پوستر واقعی یک خانواده که اکنون جایگزین تبلیغاتی برای یک موسسه شد واکنش های جدی را در فضای مجازی برانگیخت و به جایی رسید که برخی از مسئولان هم نتوانستند در برابر این موضوع واکنش نشان ندهند. ترویج چند همسری در شرایطی که اقتصاد پایش را بر گردن بسیاری گذاشته و بسیاری از جوانان به همین علت از ازدواج سرباز می زنند، حالا طعمه افرادی شده که از آب گل آلود برای خود ماهی می گیرند. به شکلی که تاکید شده با گرفتن چهار همسر تمامی مشکلات حل خواهد شد.

این پوستر که در واقع تبلیغ فرزندآوری بوده حالا دست آویزی شده برای برگزاری کارگاهی که در آن به تبلیغ چند همسری پرداخته می شود.

در این میان برخی فعالان شبکه‌های اجتماعی برجسته شدن این طرح را به نزدیک شدن انتخابات مجلس مرتبط دانستند و پای بهارستانی ها هم به این موضوع باز شد تا آنجا که طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون زنان مجلس که یکی از مخالفان این طرح به شمار می رود به ایران گفته: «بعضی‌ها دنبال دردسرهای جدید هستند، چند همسری در عرف و فرهنگ ایرانی جایی ندارد و نمی‌دانم این کار و حرکت، توطئه چه کسانی است؟ چندهمسری نه دستور اسلام است و نه در فرهنگ ما جایی دارد.طرح بحث چند همسری در جامعه موجب نگرانی مادران است و همچنین خانواده را با بحران هایی مواجه می کند که هزینه اجتماعی زیادی را به جامعه تحمیل می کند به نظر من برنامه‌های ما باید درجهت تحکیم بنیان خانواده و تقویت پیوند بین افراد باشد نه در جهت تهدید خانواده» .

در کنار او فریده اولاد قباد، رئیس فراکسیون زنان مجلس نیز از مخالفان دیگری است که اعلام کرده که شدیداً به دنبال چرایی پخش این آگهی است.

گرچه قرار نیست با این احوال به دنبال چرایی باشیم چرا که به اعتقاد حجت‌الاسلام محمد عسگری، مسئول واحد مشاوره مؤسسه وطن توحیدی حیات حسنی و پایه گذار این کارگاه ها و از موافقان چند همسری اعتقاد دارد که در این کارگاه، علاوه بر آموزش، در خصوص چالش‌ها و درگیری‌هایی که این گونه از خانواده‌ها دارند، اقدامات آسیب‌شناسی نیز انجام می‌گیرد و صرفاً به دنبال ترویج نیستیم؛ هرچند آموزش و تبلیغ تعدد زوجات در جامعه با مخالفت‌هایی مواجه است و عمده مخالفان هم از طیف‌های مختلفی مانند زنان فمنیست غربی و حتی زنان مذهبی هستند.

عسگری در پاسخ به این سؤال که با تعدد زوجات مردان چگونه می‌توانند عدالت را بین همسران برقرار کنند، می‌افزاید: در حال حاضر بیش از صدهزار خانواده در ایران چند همسر دارند و خیلی از آنها با اختیار همسر دوم و سوم دچار مشکلاتی شدند که بیشتر به دلیل عدم آشنایی به مسائل حقوقی، زندگی شماری از آنها با گرفتاری‌ها و چالش‌های زیادی همراه بوده است و عمده‌ترین آنها هم بحث عدالت بوده، بنابراین در این کارگاه‌ها ما نیز به بحث عدالت در قالب کلاس‌های مشاوره‌ای می‌پردازیم.

او درباره واکنش‌های مخالفین تشکیل خانواده‌های چندهمسری می‌افزاید: با توجه به فرهنگ جامعه ما خیلی از خانواده‌ها بویژه خانم‌ها نسبت به این موضوع واکنشی منفی دارند و آن را یک خیانت به حساب می‌آورند. این در حالی است که با توجه به تمکن و توان مالی برخی از افراد جامعه نباید این حق را از آنان سلب کرد.

گرچه به گفته رابط هماهنگ کننده کارگاه چندهمسری در استان اصفهان این کارگاه در مهرماه با حضور ۲۵ نفر برگزار شده و بر اساس تحقیقاتی بوده که عده ای از طلاب حوزه علمیه و دانشجویان با بررسی‌هایی که در شهرهای حاشیه‌ای در جنوب و شرق کشور داشته اند برگزار شده. به گفته او وقتی آنها متوجه شده اند که آسیب‌هایی فرهنگی و امنیتی در حال وقوع است و زنان مطلقه و بیوه‌های زیادی که امکان ازدواج ندارند برای برآورده کردن نیازغریزی و عاطفی ارتباطات نامشروعی برقرار می‌کنند که معضلات غیر قابل کنترلی به دنبال دارد، اقدام به برگزاری این کارگاه کرده اند: «ما در این مرکز هم مراجعان زن و هم مرد داریم و با بررسی وضعیت زندگی آنها افراد متقاضی را به یکدیگر معرفی می‌کنیم». با تمام اینها یک سوال ذهنمان را درگیر می کند اینکه در شرایطی که بسیاری از جوانان با توجه به مشکلات اقتصادی امکان ازدواج ندارند، چرا عده ای چند همسری را تبلیغ می کنند و باعث تشویش اذهان عمومی و ناپایداری خانواده ها می شوند؟ و همانطور که گفته شد از آب گل آلود ماهی می گیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =