انتخابات

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان در نشست خبری خود، شعار انتخابات ۹۸ را "گام دوم انقلاب، قانون مداری، بیطرفی و انسجام ملی" اعلام کرد و با تاکید بر بیطرفی برگزارکنندگان انتخابات گفت: احزاب باید نقش آفرینی خود را در این برهه از زمان نشان دهند و نباید از استانداری انتظار داشته باشند تا آنها را دور هم جمع کند. زیرا بسنده نیست که احزاب برای ایجاد تعامل منتظر نهادی حاکمیتی باشند.

به گزارش ایراسین، حیدرعلی قاسمی با گرامیداشت آغاز هفته وحدت و ولادت پیامبر اکرم(ص)، موضوع انتخابات را یکی از مباحث جدی در نظام اسلامی بیان کرد و گفت: امیدواریم با انسجام و همدلی، انتخابات پیش رو را به خوبی پشت سر بگذاریم. وی با تاکید برنقش رسانه بعنوان رابطی بین مردم و حاکمیت، انتظار مردم از رسانه ها را انعکاس واقعیت ها با رعایت اصل بیطرفی بیان کرد. وی با اشاره به اینکه نباید در انتخابات مطالبه سازی کنیم، افزود: درقبال مطالبه‌گری مردم وظیفه داریم زیرا حق مسلم مردم است و باید پاسخگوی آنها باشیم اما باید از دامن زدن به مشکلات و مطالبه سازی پرهیز کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی استانداری و رئیس شورای اطلاع رسانی استان اصفهان با تأکید بر اینکه وجود گفتمان عنصر مهمی در حوزه‌های اجتماعی است، تصریح کرد: گفتگوی شفاف و صادقانه حلال مشکلات و باعث ارتقاء امنیت در جامعه است و نظام ما برآمده از انتخابات است. وی مشارکت مردم در انتخابات‌ جمهوری اسلامی را بیش از ۶۰ درصد اعلام کرد که این رقم در مقایسه با انتخابات‌ در دنیا بی‌نظیر است. مشارکت مردم اصفهان در انتخابات سال‌های گذشته نیز بیش از ۵۸ درصد بوده که ۲ درصد کمتر از میانگین کشوری است.

او از فعال شدن ستاد انتخابات در وزارت کشور خبر داد و گفت: فرایندهای انجام انتخابات در استان اصفهان طبق تقویم اصلی پیش می‌رود و به صورت رسمی از تاریخ ۱۰ آذرماه این فرایند با ثبت‌نام کاندیداها در طول یک هفته شروع می‌شود.

قاسمی با تأکید بر لزوم همکاری همه مدیران، نهادهای مدنی و رسانه‌های استان، اظهار کرد: باید افق نگاهمان را بلندتر کنیم، نباید وارد گروه گرایی و جناح گرایی‌ها شویم و از نگاه‌های یک طرفه یا سیاه و سفید پرهیز کنیم. وی با بیان اینکه فعالیت‌ها در اصفهان تا حدودی سخت تر است، گفت: باید با دقت و ملاحظات بیشتری حرکت کرد. ضمن اینکه اعتقاد دارم فضای سیاسی اصفهان بسیار محتاط است و تا حدودی باید در گفتار و اقدامات، جوانب مختلف را سنجید و این احتیاط اگر از جهت مثبت و دقت به ملاحظات باشد قطعاً امری ستودنی است.

رئیس شورای اطلاع رسانی استان اصفهان درباره اجرای انتخابات الکترونیکی در اسفندماه بیان کرد: از طرف وزارت کشور هیچ قطعیت و دستوری برای برگزاری انتخابات به شیوه الکترونیکی ابلاغ نشده اما ممکن است همانند انتخابات شوراهای ۹۶ که هشت شهر به صورت الکترونیکی بود، در چند شهر انتخابات الکترونیک اجرا شود. البته، جزئیات الکترونیکی بودن انتخابات پیش رو در هفته‌های آینده به استان‌ها ابلاغ می شود. او از نصب دستگاه‌های احراز هویت در تمام شعب اخذ رأی خبر داد و افزود: اگر فردی در هرنقطه از کشور رای بدهد و کد ملی خود را وارد سیستم کند دیگر در هیچ جای کشور امکان رأی دادن ندارد و به نوعی امنیت انتخابات تامین می شود.

حیدرعلی قاسمی با ابراز امیدواری از اینکه در دوره جدید رسیدگی به صلاحیت‌ها با نگاه بازتری انجام شود، گفت: مردم باید با دقت بیشتری تلاش کنند و به جوانان، کارآزمودگان و انسان‌های توانمند رأی دهند. هر چند در تأیید صلاحیت‌ها معمولاً صلاحیت‌های عمومی افراد را در نظر می‌گیرند اما نهادهای مدنی و رسانه‌ها باید تلاش کنند مشخصه‌های اعلمیت و برتری افراد را به مردم معرفی کنند تا بتوانند انتخاب بهتری داشته باشند. قاسمی خاطرنشان کرد: در دوره جدید بر منابع مالی نمایندگان نظارت می‌شود. زیرا در اصلاحیه قانون سال ۹۵ تصویب شد که دستگاه‌های نظارتی و برگزار کنندگان انتخابات در وزارت کشور بر منابع مالی کاندیداها نظارت داشته باشند و گزارش‌های لازم را در مورد منابع مالی تبلیغات کاندیداتوری خود ارائه دهند.

قاسمی در مورد تعداد شعب و صندوق های اخذ رأی در استان، اظهار کرد: در انتخابات سال گذشته نزدیک به دو هزار و ۸۰۰ صندوق اخذ رأی داشتیم و امسال پیش بینی می‌شود با افزایش جمعیت و تراکم بیشتر استان، حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ شعبه به شعب قبلی اضافه و در حدود سه هزار صندوق اخذ رأی در روز انتخابات در کل استان فعال باشد.

هیچ دوره‌ای فشارهای حوزه سلطه تا این حد نبوده است، به نحوی که تنها امکان فروش چند صد هزار بشکه نفت را داریم در حالی که در گذشته نفت ایران از فروش و قیمت بالایی برخوردار بود.  امروز دولت سیاست ریاضتی را در پیش گرفته که این امر برای مردم هم شرایط بدی ایجاد کرده است تا حدی که موضوع خروج آمریکا از برجام فشارهای مضاعفی در تعاملات اقتصادی و همکاری ایران با دیگر کشورها ایجاد کرده است.

قاسمی با بیان اینکه نشست ها با احزاب کاهش نیافته، از برگزاری جلسات جدیدی تا دو هفته آینده با احزاب اصفهان و نشست‌هایی با گروه‌های مدنی فعال خبر داد و یادآور شد: قرار نیست ما به احزاب بگوییم چه کار کنند،  این احزاب هستند که باید نقش آفرینی خود را در این برهه از زمان ایفا کنند و در انتظار استانداری و نهادهای حاکمیتی نباشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =