ارزانی

به گزارش ایراسین، مهندس فرزاد ارزانی، مدیرعامل فولاد هرمزگان در گفت و گویی به میزان تولید و فروش شرکت فولاد هرمزگان و اقدامات اثربخش این شرکت فولادی در حوزه حمایت از بومی سازی جهت رسیدن به تأمین پایدار و کیفی داخلی پرداخته است و اعلام کرد فولاد هرمزگان با بهره‌گیری از توان شرکت‌های سازنده داخلی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری تدوین شد از ابتدای سال ۹۸ تاکنون پروژه داخلی‌سازی حدود ۹۰۰ ردیف از کالای خارجی مورد نیاز را آغاز کرده است.

آقای ارزانی، چه موضوعی سبب شد که شما واحد بومی‌سازی و ساخت داخل را در ساختار سازمانی فولاد هرمزگان بگنجانید؟

با توجه به شرایط پیش رو و اعمال تحریم‌ها، توجه به مقوله بومی‌سازی به عنوان یک فرصت می‌تواند در راستای رشد بهره‌وری و تقویت صنایع مفید واقع شود. بدین ترتیب و با توجه به اهمیت بومی‌سازی، شرکت فولاد هرمزگان در ساختار سازمانی خود واحد بومی‌سازی و ساخت داخل را از سالیان قبل ایجاد کرده است و با هدف پایین آوردن هزینه‌های تامین قطعات، کاهش ارزبری و کاهش مدت زمان تامین قطعات و تجهیزات از داخل، اولویت دادن به بحث کیفیت و ایمنی را مدنظر قرار داده و در طی سالیان اخیر با اتکا به توان مهندسی کارکنان مجموعه و شرکت ‌های توانمند داخلی و یاری گرفتن از شرکت ‌های دانش‌بنیان و توان پژوهشـی دانشگاه‌های کشور، در مسیـر داخلی‌سازی تکنولوژی ساخت داخل و به‌تبع آن تامین داخلی تجهیزات و اقلام مورد نیاز گام برداشته است. در این رابطه از حدود ۱۹ هزار ردیف قطعات و تجهیزات یدکی مورد نیاز شرکت فولاد هرمزگان، تاکنون بیش از ۱۲ هزار ردیف معادل ۶۳ درصد از طریق شرکت‌های داخلی تامین شده است.

به نظر بنده، در صورتی که نیازمندی‌های صنایع از داخل کشور تامین شود زمینه رشد اشتغال در کشور فراهم و ارتباط با تامین‌کنندگان تسهیل می‌شود و از طرفی توانمندی تولیدکنندگان داخلی افزایش یافته و توسعه پایدار با سرعت و شتاب بیشتری اتفاق می‌افتد.

رویکرد شما در زمینه تأمین پایدار چگونه در فولاد هرمزگان عملیاتی می شود؟

در سال ۱۳۹۸ با انتخاب هدف «توسعه بومی‌سازی و حمایت از تولیدات کیفی داخلی» به عنوان یکی از اهداف استراتژیک شرکت در راستای تامین اقتصادی پایدار، شرکت فولاد هرمزگان تعهد مجدد خود را بر برنامه‌ریزی و اقدام در جهت داخلی‌سازی حداکثری تامین قطعات و تجهیزات یدکی مورد نیاز قرار داد و برای نیل به این هدف، برنامـه پنج‌ساله‌ای به منظـور بررسی و اقدام در خصـوص داخلی‌سازی حدود هفت هزار ردیف کالای خارجی مورد نیاز با بهره‌گیری از توان شرکت‌های سازنده داخلی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری تدوین شد که از ابتدای سال ۹۸ تاکنون پروژه داخلی‌سازی حدود ۹۰۰ ردیف از این اقلام آغاز شده است. همچنین در زمینه نسوز بیش از ۶۵ درصد از مصارف، بومی‌سازی شده و از بازار داخل تامین می‌شود و برنامه‌ریزی برای تامین مابقی نیز، انجام و در مرحله تست و آزمایش بوده که نتایج خوبی حاصل شده است و به زودی نیازهای بیشتری نیز از طریق داخل تامین می‌شود. موضوع مهم در مورد برخی اقلام نسوز، مواد اولیه تشکیل‌دهنده آنهاست که از خارج از کشور تامین می‌شود و ضروری است نسبت به داخلی‌سازی آنها اقدام شود. در صورت برنامه‌ریزی یکپارچه و منسجم، به‌طور قطع در آینده نزدیک، کشور قادر خواهد بود که پروژه‌های توسعه فولاد خود را علاوه بر ساخت قطعات و تجهیزات مورد نیاز آنها، نسبت به تکنولوژی احداث واحدهای تولیدی از شروع تا پایان به اتکای توان مهندسان و صنعتگران داخلی، طراحی و بومی‌سازی کرده و به مرحله اجرا در آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =