رضا شهرستانی 1

با توجه به اینکه در سال گذشته هدف‌گذاری برای صادرات صورت گرفته بود اما محقق نشد بهتر است در سال جاری برای تحقق این رقم مشکلات و چالش‌های عدم دستیابی در سال گذشته مشخص و بررسی شود و در نهایت با رفع آن‌ها، شرایط را برای تحقق در سال جاری تسهیل کرد به علاوه اینکه موانع جدیدی به آن اضافه شده است. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بنا بود ۱۲ میلیون تن فولاد از کشور صادر شود که متأسفانه به دلیل تحریم‌ها و اقدامات در راستای تنظیم بازار داخل که بعضاً اشتباه بود حداکثر هشت میلیون تن صادرات تحقق پیدا کرد. در ادامه شاهد فشار بیشتر از جانب آمریکا هستیم، چند روز گذشته تحریمهای جدیدی اعمال شد.

به گزارش ایراسین، رضا شهرستانی، عضو هیئت‌مدیره انجمن فولاد ایران در این راستا مطرح کرد: اگر در سال جاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و بانک مرکزی از صنعت فولاد حمایت نمایند برنامه صادرات ۱۴ میلیون تن فولاد در کشور محقق خواهد شد و با توجه به اینکه اعمال تحریم‌ها خود به تنهایی شرایط را برای تولیدکننده سخت کرده باید اقدامات داخلی تسهیل کننده باشد و بازار های هدف طبق روال فعلی کشورهای پیرامونی مثل افغانستان، عراق، سوریه، ترکیه، ممالک حوزه خلیج فارس و حتی خاور دور بماند و در صورت امکان بیشتر شود.

عضو هیئت‌مدیره انجمن فولاد ایران در ادامه مشکلات داخلی صادرات را در سال گذشته چنین عنوان کرد: سه موضوع تأثیر منفی داشت اول اینکه با توجه به قیمت دلار و به تبع آن تورم کشور، دولت ناگزیر به کنترل قیمت‌ها شد و متأسفانه با کنترل قیمت فولاد به عنوان یکی از شاخص‌های مؤثر در تورم در بخش ساخت‌وساز شرکت‌ها را موظف به ارائه در بورس با همان قیمت‌ها کرد و اینکه بعد از تأمین داخل اجازه صادرات داده می‌شد تمامی این‌ها صادرکننده را تحت فشار قرار می‌داد. بعلاوه اینکه بانک مرکزی برای بازگشت ارز شدیداً صادرکنندگان را کنترل می‌کرد با اینکه خود آن‌ها برای تولید هر تن فولاد مبلغی معادل 120 دلار نیاز دارند. در آخر این موضوع که گمرک هم از دیگر سو در قیمت‌گذاری‌ها درست عمل نکند و با احتساب ارز 4200 تومان این کار برآورد قیمتی را انجام می‌داد و قیمت‌ها واقعی اعلام نمی‌شد.

شهرستانی عنوان کرد: تقاضای ما این بود که اجازه دهید انجمن تولیدکنندگان فولاد رصد قیمتی را انجام و اعلام کند تا قیمت‌ها واقعی باشد چراکه تحریم به‌تنهایی سبب شده بود تولیدکنندگان 10 تا 12 درصد زیر قیمت جهانی صادرات را انجام دهند.

وی مطرح کرد: باید به‌طور کلی اقدامات دولت بازنگری شود و هر تولیدکننده‌ای میزان تولید و صادرات خود را اعلام کرده و عملکردش به‌صورت سه‌ماهه رصد شود و طبق ان اجازه صادرات با شرایط بهتری داده شود. دوم اینکه گمرک نرخ‌های اعلام‌شده از طرف انجمن فولاد را بپذیرد و تائید نماید تا قیمت‌ها واقعی شوند و در کنار آن نیز بانک مرکزی در تأمین مایحتاج اولیه صنعت فولاد از جمله الکترود همراهی‌های لازم را انجام دهد.

رضا شهرستانی با اشاره به اینکه چهار ماده فولادی اعمال شده در تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران سهمی کمتر 50 تن در واردات کشور دارد، اظهار داشت: حجم واردات این مواد در یک سال حدود دو هزار کامیون است که رقم بسیار ناچیزی است.

وی افزود: ما به هیچ عنوان تحت تأثیر تحریم‌های خارجی نیستیم بلکه مشکل اصلی اعمال سیاستهای اصلی دولت است. دشمن دو بخش صنعت حمل و نقل و ساختمان را در اعمال تحریم‌ها مورد توجه قرار داده و اتفاقاً دولت به جای مقابله با این موضوع تصمیم‌های اشتباه می گیرد.

این عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران عنوان کرد: دولت با پایین نگه داشتن قیمتها در بازار آن هم در بخش میلگرد و تیرآهن آسیبهای زیادی را به تولیدکنندگان وارد کرده است.

وی افزود: امروز قیمت تیرآهن و میلگرد 30 درصد پایین تر از قیمت‌های جهانی است. علاوه براین ما در بازارهای صادراتی با مشکل قیمتی روبرو هستیم، چرا که در بازار عراق برای میلگرد ایرانی تعرفه در نظر گرفته اند.

وی افزود: در شرایط فعلی تفاوت قیمت کشورهای همسایه با قیمت های داخلی ما بسیار زیاد است و برخی تجار با اطلاع از قیمت های داخلی ایران سعی در قیمت شکنی دارند و نرخ های پایینی را به تولیدکننده ایرانی پیشنهاد می دهند درحالی که لازم است تا این اختلاف قیمت بسیار کمتر شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =